ANNONS
Annons

Tips om manuellt läge och er väg till fotot

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag växte upp var filmkamera en sådan som användes för rörliga bilder.

Vi i Sverige ser ju film på bio (eller tv).

Motsatsen var stillbildskamera.

Det är den engelska influensen, film på engelska betyder inte video/rörligt utan syftar oftast på lagringsmediet, tunn-film, som kan användas både för rörligt- och stillfoto.

Det är den engelska influensen, film på engelska betyder inte video/rörligt utan syftar oftast på lagringsmediet, tunn-film, som kan användas både för rörligt- och stillfoto.
I vardagligt tal betyder film tämligen ofta rörliga bilder även på engelska.

Ursprunget är film i betydelsen tunt membran, som ju är/var lagringsmediet för både stillbilder och rörliga bilder (som du mycket riktigt påpekade).

(Jag undrar om TS har tröttnat på oss än ...)

Även om lagringen inte är elektronisk (som i t ex en videokamera) så är den analog.
Då tar jag det en gång till, då.

När man i dagligt tal säger digital kamera är det underförstått att man menar en kameran som lagrar bilden med hjälp av digital elektronik.
Alltså blir det i ordet analog kamera underförstått att den lagrar bilden med hjälp av analog elektronik. Men det gör den inte. Det är med kemi (om vi nu anser att det sitter film i kameran). Så man skulle kunna säga analog kemisk kamera, fast det är redundant, för i sådana här sammanhang finns det ingen digital kemi.

Jo, TS har gett upp för länge sen, så det här spelar ingen roll längre.

Då tar jag det en gång till, då.
Tyvärr, det blir inte mer rätt för att du upprepar det.

När man i dagligt tal säger digital kamera är det underförstått att man menar en kameran som lagrar bilden med hjälp av digital elektronik.
Javisst, så långt är vi överens.

Alltså blir det i ordet analog kamera underförstått att den lagrar bilden med hjälp av analog elektronik.
Nej, det finns inget i uttrycket (underförstått eller inte) som förutsätter att den analoga lagringen ska ske elektroniskt, det är något du har hittat på.

På samma sätt är analoga lagringar av ljudinspelningar (t ex LP-skivor) inte alltid elektroniska, även om det finns sådana också.

Är det inte tämligen uppenbart att termen "analog kamera" (och liknande uttryck i fotografiska sammanhang) har uppkommit pga att någon, eller några, trodde att "analog" är motsatsen till "digital" (utan vidare reflektion)?

Är det inte tämligen uppenbart att termen "analog kamera" (och liknande uttryck i fotografiska sammanhang) har uppkommit pga att någon, eller några, trodde att "analog" är motsatsen till "digital" (utan vidare reflektion)?

Och det är väl precis rätt. Det har inte med elektronik att göra.
Analog/kontinuerlig står i motsats till digital/diskret.

Wikipedia ger uttryck för att det finns analoga elektroniska kameror:

Analog photography is photography that uses a progressively changing recording medium, which may be either chemical process based (e.g., photographic film or plate) or electronic (e.g., vidicon or CCD sensor)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Analog_photography

Sålunda är "analog" inte en så bra beskrivning av fotografering med film.
Den är måhända ett nödvändigt krav men inte ett tillräckligt för att beskriva vad det handlar om.

Man ser ibland analoga elektroniska kameror (som t.ex. Sony Mavica från 1980-talet) kallas för "digitala kameror".

Sålunda är "analog" inte en så bra beskrivning av fotografering med film.
Den är måhända ett nödvändigt krav men inte ett tillräckligt för att beskriva vad det handlar om.

Man ser ibland analoga elektroniska kameror (som t.ex. Sony Mavica från 1980-talet) kallas för "digitala kameror".

Vet inte om det spelar så stor roll Vi har nog värre grodor i svenska språket.
Som mat som är skitgod.

Om någon säger att de fotograferar analogt förstår vi vad de menar.

Egentligen borde det väl heta filmkamera men den benämningen är redan upptagen till något annat som inte är helt logiskt.

Analog/kontinuerlig står i motsats till digital/diskret.
Helt rätt men glöm inte att allt ljus levereras som diskreta kvanta (dvs fotoner) , så även kemkameror är i någon mån digitala åtminstone fram till filmen :-D

Förresten så består pixlarna i sensorn i en digitalkamera såvitt jag vet av fotodioder som ger en i högsta grad analog spänningssignal. Den skickas sen in i A/D-omvandlare vid utläsningen för att kvantiseras till digitala nivåer..
Så skulle man välja att jobba med kem-film och sen scanna den efter framkallning så blir skillnaden sett på helheten hårfin :)

Sen kan man ju fundera om kvantmekanikens vågfunktion (där fotonerna ännu inte har bestämt var de befinner sig) hänger med ända tills fotografen schimpar och kollapsar först då till diskreta fotoner som nitar fast bruset.. Ni minns Schrödingers katt? Gosh, då är ju våra digitalkameror kvantdatorer som hanterar överlagrade tillstånd, noll och ett samtidigt i varenda bit! :-D

""Vad innebär det egentligen att "rengöra sensorn"?""
Det innebär att svabba det optiska bandpassfiltret som i praktiken utgör gränsen mellan den dammtätade sensorenheten och vår dammfyllda värld :)

Tappat tråden? Nähä! :-D

Helt rätt men glöm inte att allt ljus levereras som diskreta kvanta (dvs fotoner) , så även kemkameror är i någon mån digitala åtminstone fram till filmen :-D

Förresten så består pixlarna i sensorn i en digitalkamera såvitt jag vet av fotodioder som ger en i högsta grad analog spänningssignal. Den skickas sen in i A/D-omvandlare vid utläsningen för att kvantiseras till digitala nivåer..
Så skulle man välja att jobba med kem-film och sen scanna den efter framkallning så blir skillnaden sett på helheten hårfin :)

Sen kan man ju fundera om kvantmekanikens vågfunktion (där fotonerna ännu inte har bestämt var de befinner sig) hänger med ända tills fotografen schimpar och kollapsar först då till diskreta fotoner som nitar fast bruset.. Ni minns Schrödingers katt? Gosh, då är ju våra digitalkameror kvantdatorer som hanterar överlagrade tillstånd, noll och ett samtidigt i varenda bit! :-D

""Vad innebär det egentligen att "rengöra sensorn"?""
Det innebär att svabba det optiska bandpassfiltret som i praktiken utgör gränsen mellan den dammtätade sensorenheten och vår dammfyllda värld :)

Tappat tråden? Nähä! :-D

Det var mycket på en gång.
Såg den här YouTube videon härom dagen. Fascinerande men inte helt lätt att greppa. Gud vet var våra kameror passar in där.
https://www.youtube.com/watch?v=EGF34iPfPDY

Ljus kan även betraktas som en kontinuerlig vågrörelse. Åtminstone tills vågfunktionen kollapsar. :)

[Tillägg]: jahaja, det hade du visst redan tagit upp.

Det var mycket på en gång.

Intressant film, jag måste erkänna att jag är skeptisk till kvantdatorer :) Ska bli spännande att se om de verkligen kan köra program i 'överlagrat' tillstånd ända fram till resultatet utan att hela bearbetningen kollapsar till endera tillståndet.
Människans lilla hjärna har uppenbarligen jätteproblem med att greppa kvantfysiken men det hindrar uppenbarligen inte att vi använder den i våra elektronikprylar :)

Jag älskar att gå ut en mörk kväll och titta på Andromedagalaxen. Ljuset från Andromedas stjärnor gjorde resan i form av en våg dvs fotonerna är överallt och ingenstans eftersom ingen tittar på... Men så träffar ljusvågen min näthinna (jag är uppenbarligen kvalificerad som 'observatör') och vågen kollapsar till en foton som får en bestämd väg hela resan som ju redan är gjord. Kosmos historia måste då skrivas om från 2.5 miljoner år tillbaka fram till nutid!! Hehe vad mycket jobb det blir för administrationsavdelningen. Jag tror att jag går ut och tittar lite till :-D
Eller så är det kanske så att Quantum entanglement kanske fungerar inte bara över avstånd utan även längs tidsaxeln..? Nu börjar det definitivt gå över mitt förstånd, dags att ta en kvällsmacka i stället :-D

Intressant film, jag måste erkänna att jag är skeptisk till kvantdatorer :) Ska bli spännande att se om de verkligen kan köra program i 'överlagrat' tillstånd ända fram till resultatet utan att hela bearbetningen kollapsar till endera tillståndet.
Människans lilla hjärna har uppenbarligen jätteproblem med att greppa kvantfysiken men det hindrar uppenbarligen inte att vi använder den i våra elektronikprylar :)

Jag älskar att gå ut en mörk kväll och titta på Andromedagalaxen. Ljuset från Andromedas stjärnor gjorde resan i form av en våg dvs fotonerna är överallt och ingenstans eftersom ingen tittar på... Men så träffar ljusvågen min näthinna (jag är uppenbarligen kvalificerad som 'observatör') och vågen kollapsar till en foton som får en bestämd väg hela resan som ju redan är gjord. Kosmos historia måste då skrivas om från 2.5 miljoner år tillbaka fram till nutid!! Hehe vad mycket jobb det blir för administrationsavdelningen. Jag tror att jag går ut och tittar lite till :-D
Eller så är det kanske så att Quantum entanglement kanske fungerar inte bara över avstånd utan även längs tidsaxeln..? Nu börjar det definitivt gå över mitt förstånd, dags att ta en kvällsmacka i stället :-D

De första kvantdatorerna existerar faktiskt redan. De är verkligen på nybörjarstadiet och har inte många kvantbit. De kan inte mycket mer än att lägga ihop 2+2.
Det intressanta med hela historien tycket jag är att det tagit hundra år från upptäckten till vi kommit så långt att praktisk nytta av det hela. Utveckligen går inte alltid så fort som vissa vill påstå.
Tänk på att internet föddes cirka 1967 men genombrottet för användningen bland allmänheten var cirka 35 år senare.

[...] Utveckligen går inte alltid så fort som vissa vill påstå.
Tänk på att internet föddes cirka 1967 men genombrottet för användningen bland allmänheten var cirka 35 år senare.

Ja utvecklingen går verkligen långsamt. Mitt fotointresse började 1971 och jag har fortfarande inte gjort mitt genombrott bland allmänheten
:)

De första kvantdatorerna existerar faktiskt redan. De är verkligen på nybörjarstadiet och har inte många kvantbit. De kan inte mycket mer än att lägga ihop 2+2.
Det intressanta med hela historien tycket jag är att det tagit hundra år från upptäckten till vi kommit så långt att praktisk nytta av det hela. Utveckligen går inte alltid så fort som vissa vill påstå.

Så sant :)
Såvitt jag vet så är det inte bevisat än att kvantdatorer faktiskt fungerar (med överlagrade tillstånd alltså) det finns många skeptiker som ifrågasätter dem.. :)
Moores lag gäller inte längre, hårddiskarna närmar sig fysikaliska gränserna för magnetisk packningstäthet, sensorernas brusprestanda ligger redan nära fotonbruset.. Det är fullt möjligt att vi kommer att få se en lugnare teknikutveckling framöver :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar