Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips och råd

Produkter
(logga in för att koppla)

lostartist

Aktiv medlem
Sen jag inskaffade en kamera söker jag mig ut i naturen vilket jag inte gjort förut.
Jag tar ofta promenader i skogar och marker men har inte mycket kunskaper om djur och fåglar.
Jag skulle defentivt vilja dra av mer exponeringar på djur och fåglar än vad jag gör men har nog inte kunskapen nog att vara på rätt plats och vid rätt tillfälle. Alla råd och tips är välkommen.

Mvh Lars.

Att sitta still i skogen gör att djuren lättare kommer fram. När man rör sig flyr de. Beroende på djurart har de sina olika favoritplatser. Vatten är något de behöver alle sammans. Skymning och gryning är de som mest aktiva om de är våra stora däggdjur du är ute efter. Att läsa på om föda och hur de rör sig bör kunna göras i lämplig bok som beskriver djuret och i böcker om jakt. Det kommunala folkbiblioteket är en bra inrättning att inhämta kunskap från.

Kameran är som en hund, det går att gå ut utan mål.

Om du fotar små djur som rör sig mycket så är det nödvändigt med korta slutartider, vilket ofta ger en stor bländaröppning (lågt värde). Detta ger ett kort skärpedjup (suddig bakgrund om du fokuserat korrekt) vilket framhäver motivet på ett bra och trevligt sätt.

T.ex. fåglar som flyger eller letar mat på marken kräver korta tider, älgar och rådjur på åkrar klarar sig ofta med längre slutartider (under förutsättning att du inte använder långa brännvidder då man riskerar skakningsoskärpa).

Tänk också på att många djur uppfattar kameralinsen som ett stor öga, vilket ofta betyder större djur och därmed fara, vilket gör att de ofta tar till flykt när de upptäcker att man siktar kameran mot dom.

Som tidigare påpekats så är det en mycket god idé att sitta still och röra sig så lite som möjligt. Man kan även skaffa sig ett kamoflagenät att dölja sig bakom för att minska risken för upptäckt. Tänk även på vindriktningen då vi människor luktar och djuren förlitar sig ofta på lukten.

Förutom tidigare råd, var ute tidigt på morgonen 05-06 eller sent på kvällen.

Försök hitta öppna ytor i skogen som avgränsas av tätare skog. Där emellan rör sig många djur.

Sedan måste du nog in på biblioteket i alla fall och ta reda på var djuren håller hus vid olika årstider.

Ex.vis skogsfågel som ripa, orre och tjäder, håller till i myrkanternas täta ris i början av hösten. Längre fram på hösten då det blir kallare kan man hitta dom lite högre upp i skogen på torrare platser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar