Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för EPS-konvertering

Produkter
(logga in för att koppla)

Linkeboda

Aktiv medlem
Sitter och jobbar med en rapport som jag ska infoga massor av figurer i. Eftersom jag skriver i LaTeX så vill jag ha bilderna i eps-format.
Min metodik hittills har varit:
-Importera in bilder till paint som bmp (har inte Photoshop). Minska ned så att bildens bredd får plats på en sida.
-Skriv ut till ps-format.
-Öppna i GSView och exportera som eps.

Problemet är att när jag minskar ner bilden i paint så blir den jätteful. Verkar som om pixlar plockas bort. Vill jag jobba med vektorgrafik istället?
Misstänker att det finns smidigare arbetssätt än det jag håller på med just nu. Särskilt eftersom jag måste prova mig fram så att bilden ska få plats på en sida....:)

Går det inte ladda ner en demo version av photoshop? Vet dock inte vilka funktioner man får med...

Har du testat att låta latex skala bilderna till aktuell storlek? Detta kan du enklast göra med taggen \includegraphics[width=\textwidth]{image.eps}

Med detta slipper man en del konverteringsproblem pga storleken. Dock är inte alltid detta lösningen så det bästa är nog att leta upp en (gratis?) editor som stöder format som tål att bilderna skalas, dvs använder vektorgrafik. Kör visio själv så jag vet tyvärr ingen gratis att rekomendera

// Mats

EDIT: imagemagic är ju ypperligt för convertering mellan format, gratis dessutom.

myrslok skrev:
Har du testat att låta latex skala bilderna till aktuell storlek? Detta kan du enklast göra med taggen \includegraphics[width=\textwidth]{image.eps}

Ja, jag testade det men problemet är att bilderna blir kapade om de är bredare än en sida vi konverteringen till eps. Så om jag inte missat något väsentligt så måste jag minska ned dem innan konverteringen.

EDIT: imagemagic är ju ypperligt för convertering mellan format, gratis dessutom.

Ok, jag ska testa det!
Tackar för hjälpen Andreas och Mats!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar