Ola Dyrhill
Aktiv medlem
Någon av er som svarat skrev att ni visste vad ni skulle använda fotot till redan när det togs. I mitt fall är det inte så. Det kan i slutänden bli bilder i olika storlek, gråskala eller någon som både blir välexponerad eller fräscht urfrätt.
Jag sparar endast i RAW. Vad gör ni andra med era JPG:ar? Jag sparar i princip aldrig ut en JPG. Ska jag skicka en bild till lokalblaskan så använder jag exportverktyget, vill jag göra en bok så använder jag den inbyggda bokfunktionen med Blurb. Vill jag ladda upp bilder til webbgalleriet så använder jag Friedls Smugmug-plugin. Inga JPG:ar behövs i något fall. Vill jag spara diskutrymme så använder jag den förstörande komprimeringen av RAW (jag märker ingen skillnad).
Så gör jag.
Tack det var något att fundera på, säkert är det andra som jobbar likadant och försökt förklara det i sina inlägg men nu när du skrev det så förstod jag. Det jag gillar i ditt sätt att hantera bilderna är att du INTE sparar dem i jpg utan enbart i RAW, det tycker jag känns som en förenkling på nåt sätt att slippa ha olika format. Saken är den att de bilder jag tar har olika format beroende på vilken kamera de är tagna med.