Mycket bra/intressant frågeställning!
Med obegränsade resurser att investera i hårdvara är detta en icke-fråga, men de flesta av oss lever ej i en sådan verklighet. Råfilerna blir volymmässigt belastande, och kräver en hel del processorkraft att presentera (lite beroende på mjukvara, inbäddad jpg visas ofta).
Mitt arbetsflöde har revideras flertalet gånger även om basen är ungefär densamma. Då det är ganska krävande (tycker jag) kan jag inte rekommendera det, men jag presenterar stegen. Det är en kompromiss mellan volym/keepers, men också en förberedelse för direkt arkivering/backup.
1. Kopiera råfiler till nyskapad katalog. Katalognamnets syntax strikt. Underkatalog med med suffixet '_export' skapas (makro).
2. Går igenom samtliga råfiler, raderar de 'självklara' (skitbilder m a o), och sätter betyget ett på de bilder jag ser jag ej någonsin kommer lägga energi på, men ändå vill ha kvar som minne. T ex har jag svårt kasta bilder på min hund, även om bilden är rätt kass.
3. Koverterar SAMTLIGA filer med ca 80% kvalité till underkatalog.
4. Raderar alla 'ettor'. Här är jag noga med att inte ha formaterat minneskortet än, ifall något går snett, t ex filsystem som rasar.
5. Går igenom alla kvarvarande råfiler och identifierar topparna och bottnarna. I detta skede hittar jag nästan alltid nya 'ettor', varför jag raderar den/de råfilen/-erna direkt.
6. Av säkerhetsskäl ligger jag aldrig mot internet, utan har en särskild partition för OS(win7)+bildred, och av samma skäl (säkerhet) bootar jag om systemet till en Linuxpartition, även den utan internetuppkoppling. Nu monterar jag två mekaniska hårddiskar a 3TB, alla partitioner är av typen ext4, då jag känner mig trygg med det filsystemet. I en kommandotolk kopierar jag sedan den nya katalogen (rekursivt) med archive-växel/argument till båda diskarna. I praktiken kör jag RAID1 manuellt. Det ger mig kontroll och är enkelt i en kommandotolk då senaste kommando endast är en tangenttryckning borta.
7. Avmonterar+släcker ner diskar. Om kraft och tid finnes, bootar jag om in i bildredigeringspartition. Jag känner mig nu 'home safe' och kan koncentrera mig på kungsdragen. Ofta ryker många råfiler (NEF) till förmån för TIFF. Ytterligare fler brukar kastas. Editerade bilder läggs i samma exportkatalog som tidigare.
I det här läget brukar jag formatera kortet i kameran direkt. Man tror man kommer ihåg om man tömt och säkrat data - jag gör det inte!
8. Synkroniserar mot backupdiskarna manuellt, oftast en gång i månaden då jag har strikt datumsortering och det blir då enkelt att sortera kataloger m h a månaden.
Jag kan som sagt inte rekommendera detta förfaringssätt, men för mig har det varit nödvändigt utveckla strategier/arbetsflöde för att ha kontroll över de fasansfullt många bilder det ändå blir. Mödan upplever jag som störst i att vara trött och veta att jag måste sortera+plocka bort på en gång efter jag skjutit. Belöningen får jag nästa gång jag tar i kameran: kort rent, och data säkrat.
Uppskattningsvis reducerar jag utrymmet med 50-60% efter all gallring, och jpgkatalogerna på Win-partitionen (export) kan jag nu lugnt blkäddra i från mitt standard-OS (openSUSE), eller annan klient. Backupdiskarna är aldrig på förutom vid backup/synk.
/Richard