The_SuedeII
Aktiv medlem
Nej, skulle de på någon punkt i möjlig färgrymd sticka utanför ARGB är det inte med många promille av den totala färgrymden. Det är i så fall bara ett "hörn" som sticker utanför, och detta gör sällan någon skillnad. Stefan kan nog svara betydligt mer nogrannt på detta.
I laserskrivarna (laser>fotopappersframkallning) så beror det ju på fotopappret snarare än maskinen. Men jag vet inga fotopapper som är märkbart "större" än ARGB. Snarare volym-mässigt att de är som sRGB, men helt annorlunda i sin volymetriska uppbyggnad (RGB vs CMYK)
Men många bläckstråleskrivare klarar idag långt utanför ARGB i ganska stora delar av sina färgrymder, framför allt med de specialbläck som finns tillgängliga idag.
Att man kan ha nytta av att arbeta i större rymder än ARGB innan man kör slutexporten är sant, men skillnaden är ju ganska liten. OM man arbetar sina bilder manuellt med soft-proof mot skrivare så kan man då "skräddarsy" en bilds färgomfång så att man får ut maximalt av skrivaren. Detta är dock ganska svårt att göra snyggt eller "naturligt" om man inte har väldigt mycket vana, och sällan värt det om man inte massproducerar.
I laserskrivarna (laser>fotopappersframkallning) så beror det ju på fotopappret snarare än maskinen. Men jag vet inga fotopapper som är märkbart "större" än ARGB. Snarare volym-mässigt att de är som sRGB, men helt annorlunda i sin volymetriska uppbyggnad (RGB vs CMYK)
Men många bläckstråleskrivare klarar idag långt utanför ARGB i ganska stora delar av sina färgrymder, framför allt med de specialbläck som finns tillgängliga idag.
Att man kan ha nytta av att arbeta i större rymder än ARGB innan man kör slutexporten är sant, men skillnaden är ju ganska liten. OM man arbetar sina bilder manuellt med soft-proof mot skrivare så kan man då "skräddarsy" en bilds färgomfång så att man får ut maximalt av skrivaren. Detta är dock ganska svårt att göra snyggt eller "naturligt" om man inte har väldigt mycket vana, och sällan värt det om man inte massproducerar.