Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips att ta bort röda ögon?

Produkter
(logga in för att koppla)

matsl

Medlem
Hejsan!
Jag har problem med röda ögon på mina bilder och letar nu efter något program och/eller tips som kan ta bort dessa. Har sökt på nätet med hittar inga bra saker så tänkte kolla här om ni har några tips.

(Kameran jag har (Canon IXUS I) har problem med detta eftersom blixten sitter fel)

Tack och hej!

Hej Jesper! Jag hittade den också innan jag skrev här men fick inte det att funka..lite dåligt på Photoshop.. :)

Jag tycker att de där automatiska "röda-ögonen" funktionerna ger ögon som ser ut som pepparkorn. Inte så dumt om man är ett troll men till vanliga människor har jag ett annat knep:

Jag väljer verktyget "svamp" i photoshop och tvättar bort den röda färgen. Jag väljer en pensel som är ludig i kanterna och aningen mindre än det röda i ögat. (Använd förstoringsglaset för att få upp arbetsytan). Om det ser för blekt ut använder jag verktyget "efterbelys" inställd med en svag exponering på 10-15% på ytan, på så sätt behåller jag alla skiftningar i pupillen.

Nej - inte färgar - svampen tar bort det röda men lämnar pupillens struktur i en gråskala. Verktyget "efterbelys" gör ytan mörkare om det behövs.

Ett lätt och enkelt sätt att ta bort röda ögon i PS är att först zooma in så ögat blir riktigt stort. Därefter markera med ludd satt på 1 px. Sen gå in på kanaler och ställa sig på den blå kanalen och kopiera och därefter gå upp på den röda kanalen och klistra in. Gör sen om det med det andra ögat. Blir garanterat ett bra resultat.
mvh. Ingemo

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar