Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips önskas, hur gör proffset, bildarkiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter W

Aktiv medlem
Hur gör ett proffs när han kategoriserar alla sina bilder vilka program använder han. Hur får han ordning på alla sina bilder och hur hittar han i bildarkiven?

Råd önskas om hur man proffsigt få ett bra bildarkiv med backup och allt.
 
Hon använder ett katalogprogram där hon lägger in taggarna. När hon väljer katalogprogram tänker hon på två saker som hänger ihop:

1. Programmet följer IPTC-standard för taggar.
2. Programmet har en funktion för att skriva ner taggarna i bildfilerna.

Detta är viktigt därför att:

a. när hon skickar iväg en bild vill hon att informationen om att det är hon som tagit bilden finns med liksom hennes webbadress.

b. när hon om tio år hittar bilden på en hårddisk, men inte katalogen som programmet skapade, så vill hon kunna läsa informationen.

c. den dag hon vill byta program vill hon inte göra om taggningen.

Jag använder iViwe Media Pro http://iview-multimedia.com som finns för både Mac och PC. Apples Aparetur fyller också kraven. Adobe Album gör det inte (i alla fall inte i den version jag testat) och iPhoto gör det inte.

Glada hälsningar!
Stina
 
CS2 stöder IPTC även om man måste leta lite efter funktionaliteten. Så det går att använda Bridge även om jag tycker att den är lite slö och trögjobbad.

DAx att sticka ut och fota så man får något att kategorisera!

BAW
 
Jag försöker leta upp det bästa

Ngn som har erfarenhet av detta prg?
extensis.com verkar ju vara helt lysande.
Portfolio 8 kika på filmerna.


// Peter
 
Stina.D skrev:
Hon använder ett katalogprogram där hon lägger in taggarna. När hon väljer katalogprogram tänker hon på två saker som hänger ihop:

1. Programmet följer IPTC-standard för taggar.
2. Programmet har en funktion för att skriva ner taggarna i bildfilerna.

Detta är viktigt därför att:

a. när hon skickar iväg en bild vill hon att informationen om att det är hon som tagit bilden finns med liksom hennes webbadress.

b. när hon om tio år hittar bilden på en hårddisk, men inte katalogen som programmet skapade, så vill hon kunna läsa informationen.

c. den dag hon vill byta program vill hon inte göra om taggningen.

Jag använder iViwe Media Pro http://iview-multimedia.com som finns för både Mac och PC. Apples Aparetur fyller också kraven. Adobe Album gör det inte (i alla fall inte i den version jag testat) och iPhoto gör det inte.

Glada hälsningar!
Stina

Härligt svar Stina! Jag gillar din betoning på hon och hennes samt substansen i svaret.

Glada hälsningar
Anders
 
IMatch

Photools IMatch är inte det lättaste att lära sig och har ett ganska utskällt användargränssnitt, men är byggt kring en mycket stabil databas som kan hantera hundratusentals bilder.

Stöd för många RAW-format, IPTC och numera XMP, samt möjlighet att skriva basicscript för vilka behov som nu kan uppstå. Dessutom osannolikt billigt i jämförelse med vissa andra tyngre program.


Det finns dessutom en massa hjälpsamma personer på supportforumet som kan svara på det mesta.

Det som brukar framhållas som en nackdel med IMatch är att det är en enda person som utvecklar programmet och detta medför lång väntan på nya uppdateringar då han är något av en perfektionist.
 
Re: IMatch

swepri skrev:
Photools IMatch är inte det lättaste att lära sig och har ett ganska utskällt användargränssnitt, men är byggt kring en mycket stabil databas som kan hantera hundratusentals bilder.

Stöd för många RAW-format, IPTC och numera XMP, samt möjlighet att skriva basicscript för vilka behov som nu kan uppstå. Dessutom osannolikt billigt i jämförelse med vissa andra tyngre program.

Vet du om det finns någon inbyggd funktion för att uppdatera bilderna med ny IPTC-info eller måste man bygga ett script för detta?

Dels vill jag importera mitt Namn och adress, dels nyckelord (typ kategoriseringsrubriken)
 
Re: Re: IMatch

FouFoto skrev:
Vet du om det finns någon inbyggd funktion för att uppdatera bilderna med ny IPTC-info eller måste man bygga ett script för detta?

Dels vill jag importera mitt Namn och adress, dels nyckelord (typ kategoriseringsrubriken)

Jag har själv inte orkat börja med IPTC ännu, men det finns en IPTC-editor som kan användas för att spara IPTC-data till en eller flera filer. Man kan även lägga till egna ordlistor i editorn. Jag är tämligen säker på att det dessutom finns ett antal färdiga script för skrivning/export av IPTC att ladda hem från forumet.

Som jag har förstått det hela så kan i princip vilken data som helst (keywords/kategorier) i databasen skrivas till filen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.