Annons

Tillverkning av tavla?

Produkter
(logga in för att koppla)

mabzor

Aktiv medlem
Har du någon gång gjort en tavla av din bild som då plåtat?

Jag har funderat på att göra det men jag har saker jag undrar över.

Det första är vad det kommer att kosta att göra en tavla, storleken har ingen direkt betydelse för mig just nu men den ska ju vara relativ till den platsen jag vill ha den. Låt oss säga en Normal storlek av en tavla från ikea eller nått i den stilen.

Vilket filformat ska man spara den i och ge till dom som tillverkar tavlan? Vad jag tror så är jpeg inte det bästa att göra det i. Dom borde kunna behandla raw filer för bästa kvalite och förstoring men annars så vet jag inte alls vad man kan ha för format för att inte förlora skärpan i bilden.

Är det ett vanligt tryckeri man ska gå till eller är det någon speciell butik som gör detta billigast?

Finns det mer saker som man bör tänka på när man vill göra detta?

Jag är otroligt intresserad av att skapa mina egna tavlor att hänga på väggen eller att eventuellt fråga andra fotografer som har plåtat fin fina bilder att få ta/låna deras bilder och ha på väggen.

Så en summering av mina frågor:

Kostnaden att tillverka tavlan i en normal storlek?
Vilket filformat ska man ge till tillverkaren för bästa bild i slutändan?
Vilka kan hjälpa mig med tillverkningen av tavlan för billigast pening?

/Andreas

Det skiljer sig säkert enormt mycket mellan företagen som skriver ut fotot, men ett vanligt foto kostar inte många pengar ens på väldigt stort papper.

Nåt som är väldigt snyggt är canavas, prova det...dyrt som f-n men jäkligt snyggt :)

Kolla i senaste digital foto där testar dom olika ställen sopm skriver ut canavas, jag är säker på att dom skriver ut på vanligt papper också.

(jpeg brukar funka fint när man skickar in det för utskrift)

Det var inte de enklaste kriterierna du sätter upp.

1. Bestäm dig för om normalt är 20x30cm eller 50x70cm. Det påverkar ju priset ganska mycket.

2.Det går att göra fina bilder från Jpg bara filen är stor nog och har hög upplösning. Men det får du fråga den som ska göra bilden.

3.Billigast är den kvaliten du får om du betalar för det. Tror nog de här konsumentlabben som typ Extrafilm, Fotolabo, Expert kan säkert hjälpa dig mf

Prolabbet...

1. Dyrt men inte jättedyrt.
2. Inte bra men jättebra.

Kärlek måste få kosta!

Ha ha låter som man är anställd av labbet... nåja men så är det ju förståss inte. Bara en nöjd kund!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar