Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillökning till familjen

Produkter
(logga in för att koppla)
Nordan2 skrev:
Ok då kan jag diska Canon också då ;-)
För det var den försäljaren som rekomendera den också.

Fast jag har inte diska någon än ville bara visa att jag läser och är tacksam för alla svaren :)

Tvärtom, Canon gör mycket bra kameror...Nikon likaså....Pentax likaså....Olympus likaså ;-) Alla har sina för och nackdelar men ingen funkar som säljaren påstod "bara peka och trycka så blir det bra bilder". Som tur är har den organiska kötthögen som håller i kameran och tittar i sökaren också en viss inverkan på bildkvaliteten ;-)

Om du köper helt nytt system skulle jag också kolla på Pentax K100D. Mycket för pengarna, bla bildstabilisering inbyggd i kamerahuset (som säljaren skröt så mycket över i Sony A100). Det är faktiskt en bra finess som markant minskar risken för skakoskärpa vid långa slutartider :)

Ha´de / Matti

För tydlighetens skull kanske man skall påpeka att även Canon och Nikon erbjuder bildstabilisering, men har valt att sätta funktionen i objektiven istället för direkt i kamerahuset. Canon kallar dessa objektiv för "IS" och Nikon för "VR". Objektiv med stabilisering är dock dyrare än de utan.

Dessutom kan man få de flesta tredjepartsobjektiv med Nikon-gängor likaväl som Canon.

hallå!
Vill bara tala om att jag tog beslutet att köpa en Nikon D80 igår. Och tänka sig, jag är fortfarande nöjd :)

Tack för all hjälp!!

Bra! Kop ett 50mm/1.8 till den ocksa sa kan du ta fina portrattbilder inomhus. Ett sant objektiv ar verkligen vart de fa kronor det kostar.

ANNONS