Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillökning till familjen

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordan2

Aktiv medlem
Hallå! Jag har idag en Olympus 770 Ultra Zoom som jag fotar med.

Nu har vi fått en liten bäbis till familjen och jag vill kunna ta bra bilder på henne innomhus. Den kamera jag har idag tycker jag inte riktigt funkar för det. Det är så svårt att få fokus på bilderna när man inte kör med blixt.

Det jag skulle vilja ha tips om är en bra kamera för innomhus fotografering i första hand. Gärna utan blixt om det går?

Vad säger ni skall man sattsa på en system kamera?

Vad skall man köpa då? Och vad skall man ha för objektiv?

Tack på förhand

//
Peter

Helt klart en systemkamera. 350D är fortfarande en bra kamera men efterföljaren, 400D är värd en slant extra.

Sen har du ju nikon, pentax,olympus mm, mm.......

Så om jag skulle vilja fånga en blid där mamman sitter med vår dotter i knät och bara har en läslampa som ljuskälla så skulle det funka utan att man måste ha blixt för att det skall bli en OK bild?

Dom andra märkerna, vad skall man titta på för kamror då??

Tack för svaren!!

Om du går in på "Bilder" i menyn och väljer sök bilder där så kan du fylla i kamera modell i "utrustning" ex "400D".
Då kan du titta lite på olika bilder med kameran.

Du ska inte vänta dig att kameran tar bra bilder av sig själv, fotografen måste komponera bilden.

Digital systemkamera! Har den snabbhet i reaktion/avtryck som krävs för att fånga kort flyende ögonblick och uttryck hos småbarn. Har också lägre brus på höga ISO som krävs vid foto i befintligt ljus inomhus. Du kan också köpa en extern blixt som tillåter indirekt blixtljus, dvs att den studsas i tak eller vägg. Ger mjukt snyggt blixtljus! Direkt blixt, dvs den inbyggda blixten, tycker jag du helt skall låta bli vid foto inomhus. Denna typ av hårda belysning ger bilder som ingen blir glad av ;-)

Jag tycker du skall satsa på ett märke som erbjuder funktionen "auto-ISO", dvs vid dåligt ljus och när slutartiden blir "för lång" (brytvärde kan du välja själv) höjer den själv ISO till ett av dig valt maxvärde. Suveränt för inomhusfoto där man inte har tid att "fippla" med kameran, tex barnfoto!

Nikon vet jag har detta. Canon tror jag inte och inte heller Olympus. Vet ej hur det är med Pentax.

Bra "familjepaket" är tex Nikon D40/D40x med kitzoom AF-S 18-55/3,5-5,6. Du får nu också en "gratis" extern blixt (Speedlight SB-400) som går att vinkla i taket för indirekt ljus. Tillsammans med Nikon suveräna blixtljusmätning ("bäst i klassen" :) och ovan nämnda auto-ISO funktion gör det snygga bilder inomhus till en barnlek ;-)

Här kan du läsa om lite om blixtbilder inomhus:
http://www.kenrockwell.com/nikon/sb400.htm

mvh / Matti

Senast ändrad:
Vad tror ni om denna? För avancerad?
Är den någon ny pg i denna serie eller är detta den senaste?
Nikon D80

Jag läste lite resetioner om den andra Nikon D40 och av det jag hitta så tror jag att jag kommer att bli besviken efter ett tag, bara för att jag inte kan göra vissa saker med denna som jag skulle kunna göra med en lite dyrare. Då köper jag heller den dyrare.

Så vad säger ni om Nikon D80?

Nordan2 skrev:
Vad tror ni om denna? För avancerad?
Är den någon ny pg i denna serie eller är detta den senaste?
Nikon D80

Jag läste lite resetioner om den andra Nikon D40 och av det jag hitta så tror jag att jag kommer att bli besviken efter ett tag, bara för att jag inte kan göra vissa saker med denna som jag skulle kunna göra med en lite dyrare. Då köper jag heller den dyrare.

Så vad säger ni om Nikon D80?

Canon har sin 85/1.8 och 70-200/4L, de är väl självklart att man väljer Canon? :)

Jag tar tillbaka lite av förra inlägget. För jag kolla lite på cyberfoto.se och jag kan inte se så mycket som skilljer dom åt. Så jag lägger till en till fråga. Vad vinner jag på att köpa D80 istället för D40?

Självklart kommer jag att kolla in lite mera på Cannon mfl också. Tipsa mig gärna!

Tack för svaren!

D80 ger klart bättre möjligheter att lätt ändra på diverse inställningar. Bättre (säkrare och snabbare) autofokus, men D40 är inte alls speciellt "långsam" :) Något snabbare serietagning (men lite skillnad, 2,5bps => 3bps). Bättre (större) sökarbild. Möjlighet att använda äldre autofokusobjektiv utan inbyggd motor. D80 har 10Mpix mot D40:ns 6Mpix. Detta innebär dock ytterst lite bildkvalitetsmässigt. D80 ger något bättre möjligheter att beskära bilder i efterhand och ändå ha kvar skapligt stora bildfiler. D80 är större och mer att hålla i, extra batterigrepp finns också. D40 å andra sidan är väldigt smidig och lätt att alltid ha med sig. Bra att hålla i trots att den är så liten. D40 har ett väldigt användarvänligt gränssnitt som hjälper dig snabbt komma igång med fotandet om du är ovan med digitala systemkameror.

Prisskillnaden är ganska rejäl, runt 4000 kr tror jag. Så det är väl upp till dig att avgöra om det är värt det.....:)

mvh / Matti

Hur länge har D 80 funnits, är det pg med en ny med massa nytt så man betalar fullt pris för denna och så kommer den en ny om en mån eller så. Någon som vet?

Hur länge kan man ha en sådan här kamera. Då tänker jag på utvecklingen. Räcker den bara 1 år sendan är den utkokurrerad med billigare alt eller håller dom i konkkuransen i flera år?

Vad finns det för motsvarigheter till D 80 om man tar Cannon eller Olympys mfl.

Jag tackar för svaren! Det hjälper mig verkligen att ta ett snabbare beslut :)

Nordan2 skrev:
Hur länge kan man ha en sådan här kamera. Då tänker jag på utvecklingen. Räcker den bara 1 år sendan är den utkokurrerad med billigare alt eller håller dom i konkkuransen i flera år?

En kamera blir aldrig sämre.
Canons motsvarighet är 400D.

Systemkameror håller mycket längre än kompaktkameror. Ta till exempel D2H serien från Nikon som har funnits sedan 2003 och fortfarande är sjukt bra kameror som älskas av sina användare. D70 från 2004 håller också fortfarande utan problem.
D80 har funnits sedan mitten av 2006 så den är ny och det är inte troligt att Nikon kommer med en uppföljare än på ett tag. Problemet med Nikon är att dom inte säger till i förväg när nästa kommer utan det blir alltid en överraskning men alla som sitter och spekulerar är rätt överens om att det troligtvis blir en D3H nästa, alltså en kamera för en bit över 20000:-. Om du köper en D80 så kommer den hålla i många år. Tänka på att D1H har funnits sedan 2001 och dom som äger dom leker fortfarande med dom.

Var ner idag till lite affärer som säljer kamror.

Ingen tipsa mig om Nikon D80 som jag snöat in mig på.
Jag gillar den mycket pga utseendet men det är ju inte det som räknas riktigt :) Det var ifs mycket skön att hålla i.

Dom tips jag fick var Canon EOS 400 & Sony A100

Varför dom tips om Sony A100 var för Bildstabilisering.
Då kommer min fråga varför har inte den slagit bättre om det skall vara en som grym skillnad.

Någon som har en åsikt om det?

Canon EOS 400 var argumentet att man bara sätter fokus och trycker av så har man massor med bra bilder. Detta någon som Nikon skulle vara lite sämre på?? Är det så?

Det som var mot Canon var att den "bara" passa till EOS objektiv.

Läser man recentioner här på sidan så får man faktist för sig att Nikon D80 har strulat rätt mycket.

Jag är väldigt tacksam för alla åsikter.

//
Peter

Nordan2 skrev:

Det som var mot Canon var att den "bara" passa till EOS objektiv.
//
Peter

Canon har nog ett av de största utbuden av objektiv. Alla stora tredjeparts tillverkare kör med Canon fattning på sina objektiv. Förstår inte var han fick de ifrån.

Känslan är viktig när du köper kamera. Ergonomi är lika viktigt som andra kriterier.

Nordan2 skrev:
Varför dom tips om Sony A100 var för Bildstabilisering.
Då kommer min fråga varför har inte den slagit bättre om det skall vara en som grym skillnad.
För att Sony än så länge är ett mindre märke på systemkameror än Nikon och Canon, och många vill ha vad alla andra har.
Bildstabilisering finns också i Pentax K100D och K10D som verkar vara väldigt bra och prisvärda kameror. Titta på dem också när du ändå håller på!

Vad gäller hur bra det funkar med bildstabilisering; det hjälper till i svagt ljus genom att du kan använda längre slutartid, dvs du kan ta skarpa bilder i svagare ljus utan att behöva använda blixten. Och det funkar verkligen, det kan jag intyga! (jag har en Minolta med samma sorts bildstabilisering som Sony A100)

Canon EOS 400 var argumentet att man bara sätter fokus och trycker av så har man massor med bra bilder. Detta någon som Nikon skulle vara lite sämre på?? Är det så?
Öh, nej. Det där låter helt knasigt, faktiskt. Alla digitala systemkameror i "amatörklassen" (alltså inte proffskameror) har programfunktioner och automatik. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara nån märkbar skillnad där. Det låter för mig mest som om försäljaren har fler Canon i lagret som han vill bli av med... :)

Läser man recentioner här på sidan så får man faktist för sig att Nikon D80 har strulat rätt mycket.
Mja, men på forum som det här kommer folk som har problem alltid att skriva oftare än de som inte har några problem, så det är nog inget att gå efter!

Iaf, faktum är att alla nya digitala systemkameror från Nikon, Sony, Canon, Pentax är bra! De tar alla bra bilder, och bra objektiv finns till allihop. Skillnaderna är ganska små så det blir mest en fråga om tycke och smak (och pris!) vilken man väljer. Om du går efter vilken som känns bäst att hålla i så kan det inte bli fel!

/Pia

Canon EOS 400 var argumentet att man bara sätter fokus och trycker av så har man massor med bra bilder. Detta någon som Nikon skulle vara lite sämre på??

Detta uttalande diskvalificerar denne försäljare som något att överhuvudtaget bry sig om :cool:

/Matti

Ok då kan jag diska Canon också då ;-)
För det var den försäljaren som rekomendera den också.

Fast jag har inte diska någon än ville bara visa att jag läser och är tacksam för alla svaren :)

Jag är än sålänge novis på min Pentax K10D, men tog ett par foton igårkväll inne i Boston med mitt 50mm f1.4, finns att se under 23:e på http://ottos84.bilddagboken.se/

Kanske inge höjdar bilder men tycker de visar att man kan ta hyffsade kort med ljusstarka objektiv, utan att ha stativ med sig.

ANNONS