Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillåter ni utfrädda högdagrar i era bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Tillåter ni utfrädda högdagrar i era bilder?
Eller gör ni allt för att inte få det?
När tillåter ni det?
 
-Ja
-Nej(om det inte är landskapsbilder eller nåt annat stillastående)
-När ljusförhållandena och motivet är sådant att jag prioriterar att exponera efter huvudmotivet. Eller om det är ett speciellt, flyktigt ögonblick och jag tycker om bilden.
 
johan_w skrev:
Tillåter ni utfrädda högdagrar i era bilder?
Eller gör ni allt för att inte få det?
När tillåter ni det?

Nej, när jag fotar med svartvit film så exponerar jag ofta rikligt, men förkortar framkallningstiden för att få mer lättkopierade högdagrar.

Jag får aldrig utbrända högdagrar med s/v-film.

Jag kan slarvkopiera någon gång dock, och jag bara behöver bilder snabbt. Mindre viktiga bilder. Då kanske inte kontrasten är den bästa alla gånger.
 
Nej verkligen inte! Det är främsta anledningen till att jag inte fotograferar digitalt och endast undantagsvis med diafilm.
B/W film har ett dynamikområde på 10 - 12 exponeringssteg. Diafilm 4-5 och digitala sensorer ungefär 4.....
Det ger en viss skillnad.
Us
 
johan_w skrev:
Tillåter ni utfrädda högdagrar i era bilder?
Eller gör ni allt för att inte få det?
När tillåter ni det?

Min bildlärare så en gång: "Det enda som får tillåtas att bli utfrätt i en bild är ljuskällor. Är något annat utan teckning, då har du slarvat med exponeringen".

Tycker det är ganska vettigt sagt.
 
US,

Med ditt resonemang kring dynamiken så torde digitalt nå upp till 12 när man gör HDR bilder, dvs man för samman 3 exponeringar.

Jag vet att detta är lite OT, men jag kan inte låta bli att säga något :) Fast det känns som debatten med traditionellt foto vs digitalt är samma trams som LP vs CD.

Vad det gäller utfrätningar så håller jag med slutsatsen: Fotografen skall välja - i min mening så väljer man detta i efterbehandlingen.

// Lazze
 

Om du trycker/ kör ut kopior av någon av dessa så är jag överygad att du kommer att ändra uppfattning.
Så här stora PLATTA utfrätta områden ...ja då är det grafik o inte foto tycker jag.

Utfrätta områden ska vara små för att inte bli platta och störande i tryck eller på papper, (men även på skärm.)
 
johan_w skrev:
Tillåter ni utfrädda högdagrar i era bilder?
Beror ju på om de utfrätta högdagrarna bör finnas där. Ibland tillför det men oftast inte. Oftast accepterar jag dem inte..
Känslan är viktigast.


johan_w skrev:
Eller gör ni allt för att inte få det?
Oftast, ja. Se ovan..

johan_w skrev:
När tillåter ni det?
I bilder där jag tycker det passar bra, där jag vill att vissa högdagrar ska vara utfrätta. T.ex denna. och så självklart i såna där känslan överväger och det utfrätta bara följt med p.g.a ljus, befintliga ljus och snabba exponeringar som t.ex i denna.

Att fånga bilden är väl det viktiga?
Fast jag accepterar som sagt oftast inte varken utfrätta högdagrar eller andra åkommor jag själv inte valt in i bilderna.



Lars, i efterbehandlingen?? Tror du? Inte jag.
 
I början var jag helt emot utfrätta högdagrar men allt eftersom jag har mognat i mitt fotande så tillåter jag mer och mer, men givetvis bara där det är befogat. Det största problemet är att röd/grön/blå inte blir lika utfrätt sammtidigt vilket medför färgförskjutningar. Utfrätta ansikten är därför verkligen inte snyggt!
 
Sonnaren skrev:
Nej verkligen inte! Det är främsta anledningen till att jag inte fotograferar digitalt och endast undantagsvis med diafilm.
B/W film har ett dynamikområde på 10 - 12 exponeringssteg. Diafilm 4-5 och digitala sensorer ungefär 4.....
Det ger en viss skillnad.
Us

Du glömde skriva färgfilm (7 steg?).
Det finns många som inte bryr sig om B/W och då står valet mellan färgfilm, diafilm och digitalt.

Visst är det svårt att exponera med en digitalkamera. Mycket kan inte göras.
I bland måste exponeringen och framkallningen pressas med följd att bruset ökar.

-----

Jag tillåter enbart mindre partier att bli utfrätta. Tex ljuspunkter, molncentrum och enstaka vitmålad bräda.
Och även då är jag aningens missnöjd.

/Erik
 
Javisst!
Det största kontrastomfång man kan ställas inför ute i naturen brukar anges till 160:1. Klar sol på vit snö kontra mörk jord i skugga. Om man även räknar med solens reflexer t ex i vatten så blir kontrastomfånget en klar dag uppåt 1600:1. Ett blankt fotopapper kan återge en kontrast på ca 60:1.
I vissa fall överexponerar man ju bakgrunden i studion för att trolla bort denna.
Visst måste man tillåta utfrätta högdagrar men knappast på huvudmotivet såvida inte detta är en glittrande diamant eller en sjö med vågor i strålande sol eller solen eller ljusa moln...…
Fast det jag först kom att tänka på var ju blixt rakt i nian på en blekfisig person…
/Harald
 
Helvitt på fel ställe förstör bilden. Jag väljer ibland att fräta ut områden i efterbehandlingen som kan få vara helt vita, men bara om det förhöjer bilden.

/Pontus
 
johan_w skrev:
Tillåter ni utfrädda högdagrar i era bilder?
Eller gör ni allt för att inte få det?
När tillåter ni det?



Finns inget exakt svar på det. Det kan absolut vara helt rätt i en bild och ett yttryck och helt fel i ett annat.

I mina bilder så är det dock sällan det tillför ngt.

Det är ju så att allt som finns i bilden och allt man gör med bilden måste ske hänsiktsmässigt utifrån en tanke och mot ett mål (en större eller mindre grad).. Det jag menar är att en utbränd yta ofta är ett tecken på att ngt brister och det tenderar att lätt synas för mycket. Och då är de utfrätta partierna såkalrt ngt negativt.

Jag tror ärligt talat att det är få som jobbar konkret i sökande efter utfrätta partier. Inte lär det vara lätt heller och kontrollera detta exakt i exponeringen:)


Mvh Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.