Annons

Tillåten och otillåten redigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är möjligt du har rätt David, men vad skall vi då kalla riktig manipulation?

Jag har egentligen inte sett ordet i fotosammanhang förän jag såg det vedervärdiga ordet Digitalmanipulation, vilket betyde att bilden hade varit inne och vänt i Photoshop.

Fotosidan håller på att få en stark ställning inom svensk fotografi och därmed vi som är aktiva här medvetet bestämma oss för att använda manipulation = ljuga.

Jämför med Mikrodatorn som vid slutet av 80-talet, tror jag, bestämde sig för att kalla printrar för skrivare.

Ordet manipulerat kanske har fått en lite uppgradering pågrund av att det är så svårt att stava till "retuscherat", och att det används flitigt inom den digitala-världen.... Retuscherat är iaf det ord jag menar även om jag inte kan stava till det..... :)

marcus_kallander skrev:
Ordet manipulerat kanske har fått en lite uppgradering pågrund av att det är så svårt att stava till "retuscherat", och att det används flitigt inom den digitala-världen.... Retuscherat är iaf det ord jag menar även om jag inte kan stava till det..... :)

Pang på rödbetan. Du hittade ordet!

Ok. Det är ett bra ord. Skall vi i fortsättningen använda det?

Jag tycker att det ser rättstavat ut:

retuschering
retuschera

etc.

två dimensioner isåfall:
- redigering
- retuschering

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar