Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidningen FOTO

Produkter
(logga in för att koppla)
Åhh, jag älskar också femtiotal! Anders, säg till när du (om du någonsin blir) redo att slumpa eller sälja dem vidare? Det låter helt underbart, och visst är det mesta fortfarande aktuellt idag!

Modellbilderna lät grymt intressant ;)

//J

Jag hade slutat prenumrera på FOTO och var utan den i ett år ungefär.
Så ringde de och erbjöd et antal nummer för en billig penning så jag nappade.
Jag har fått tre tidningar nu men mindes redan efter det första varför jag slutade....
Senaste numret var genomsökt/läst efter mindre än fem minuter. T.o.m. "Svepet" runt postreklamen har intressantare läsning att erbjuda.
Us

Japp,

Jag gick samma väg som dig Ulf. Sitter här och tittar i den senaste tidningen... inte så värst upplyftande. En tidning som är ganska bra är faktiskt nikons egna Nikon Pro, likaså hasselblads Forum brukar vara bra.

Mvh // M

Hej!

Jag är inte villig att hålla med, tycker att FOTO f.n . har en bra blanding av allt. Ett tag tyckte jag att det enbart var digitalt i tidningen och funderade på att säga upp prenumerationen, men tycker att det skett en bättring. Det finns ju redan två (eller är det tre?) tidningar om digitalfoto, som dessutom är ganska kassa... Foto är för mig det enda svenska alternativet för närvarande och jag vill inte vara utan min sköna stund på sofflocket en gång i månaden.

Fortsätt med er finfina journalistik FOTO, och glöm inte bort att det finns många som fortfarende ser det analoga fotot som en trevlig hobby!

Andreas

Jag var prenumerant under ett år men valde att inte förlänga min prenumeration nu när det gick ut i september. Droppen tycker jag var när de hade inslaget: Så fotograferar du sommarflickan!

Black & White Photography och Practical Photography är de tidningar som jag helst läser.

Anderzon skrev:
Nja kanske inte riktigt, jag kanske har tappat lite intresse för tidningen. Eller så är jag bara lite grinig... Jim, vart kan jag köpa "Black & White Photography" ?

// Martin

Går att beställa på www.press-stop.se/kiosken/
Det gör jag... //Liza

Edit:
Såg nu att roinek redan tipsat om länken, men jag kan iaf bekräfta att det är skitsmidigt att beställa där!!

Senast ändrad:
froderberg skrev:
Jag skulle vilja ha mer om "så här jobbar proffsen", "besök i mörkrummet", "avancerad svartvitteknik" och gärna lite kul upptåg som det klassiska "kakburkstestet".
Men jag tycker att den senaste mörkrumsskolan är riktigt bra och den bästa jag sett i någon fototidning.

Ja tyvärr kan man inte annat än hålla med..... det verkar som tidningen blivit mycket sämre. Fick en par kassar med gamla tidningar av en polare med blandade årgångar från 1994,96,98 och framåt dom var ju betydligt mer spännande än dagens Foto. Jag tycker att bilderna i tidningen har mycket sämre klass i dag än tidigare.
Nu får man man väl fan av nån men det är mest bara "flumm" bilder från nån kändfotograf som till 90% är gryning, oskarpa och allmänt skitfula. Sedan är resterande 10% rena familje albumsfotografier.
De enda bilderna som är nått med är läsarbilderna till tävlingen som för övrigt har haft samma vinstsumma sen 1996 alltså 10000kr...
Men å andra sidan har man ju flera gånger haft flummiga dommare som valt ut riktiga skitbilder till tävlingen.

Nä tacka vet jag bilderna på Fotosidan, det är betydligt mer spännande att söka sin inspiration här. De håller överlag faktiskt mycket bra kvalité

Nu finns det inte så många andra tidningar att välj mellan så man får väl fortsätta läsa den ändå, annars brukar jag läsa "Allt om digitalfoto" som faktiskt har blivit lite bättre samt snabbare att testa nya kameror. Dock har man ju väldgit dåligt med tester av objektiv och blixtar mm.

Tacka vet jag Franska FOTO ja kan inte ett ord franska tyvärr men bilderna i den tidningen är fantastiska, önskar att svenska foto vore av samma klass, textinnehållet kan ja dock inte säga något om:D

Canonliza skrev:
Går att beställa på www.press-stop.se/kiosken/
Det gör jag... //Liza

Wow, prenumeration på Black&White Photography, 6 nummer, kostar bara 6 gånger lösnummerpriset. Imponerande. 95:- styck är rätt saftigt. Är tidningen värd det?

Köpte en B/W-issue av practical photography i våras och mer än hälften av B/W delen handlade (lite elakt beskrivet) om hur man desaturerar bilder i PS.

Min foto-prenumeration gick ut med förra numret och jag fick ett tjusigt brev underteknat Chefredaktören som tyckte jag skulle förnya min prenumeration (betydligt dyrare än erbjudandet jag en gång nappade på, om jag mins rätt) och med en beskrivning av vad foto i framtiden skulle innehålla och jag fick intrycket att det mest var digitalt, tester av kompakter och oöverkomligt dyra objektiv och bevakning av de hetaste fotonyheterna (läs: prylarna) och mycket få saker som intresserade mig. Är man bara ute efter att se bra bilder finns det bättre alternativ än att köpa en tidning. Jag gillade dock mörkrumsskolan och överväger att köpa ett sista nummer för sista delen i den.

Jag misstänker att hobbytidningarna får det svårare och svårare att hävda sig när entusiaster träffas i det virtuella och utbyter erfarenheter på Nätet istället.

Frågan är vad man skall ha som toelettlektyr istället. Det får nog bli frugans "Damernas", den innehåller iallafall rätt ofta bra modebilder och det blir kostnadseffektivt.

Svarade FOTO´s chefredaktör någonsin på kritiken ?

Har han uttalat sig om denna tråden?

Vore kul att veta !!!

/ NIKLAS
www.niklaswibom.com

PS. Själv läser jag Franska Photo, kostar 50 kr och det är den klart värd. En massa bilder att inspireras av. Kan inte ett ord Franksa, förutom "Au Ravioli" som het betyder "på Återseende" har jag för mig.....

Ah, en gammal tråd som har fått ny fart! Nu för tiden köper jag spontant en tidning då och då sen kvittar det om det är Foto eller någon annan tidning som handlar om foto.

Sonnaren skrev:
Jag hade slutat prenumrera på FOTO och var utan den i ett år ungefär.
Så ringde de och erbjöd et antal nummer för en billig penning så jag nappade.
Jag har fått tre tidningar nu men mindes redan efter det första varför jag slutade....
Senaste numret var genomsökt/läst efter mindre än fem minuter. T.o.m. "Svepet" runt postreklamen har intressantare läsning att erbjuda.
Us

Hehe..det känns igen..och på tal om "Svepet" !!
Är det ingen mer som får dåliga vibbar om begravningsbyrå när "Svepet" kommer ??
Mvh/Gunte..

jag sa också upp min prenumeration på FOTO för ett tag sen. kamerarecensioner finns det supermycket bättre på nätet och resten kollar jag i mån av intresse. hela tidningen kändes så gammal till slut. plus att recensionerna blev sämre och sämre, megapixel-jämförelser o.dyl istället för optisk kvalitet och handhavande och sånt som är softish.

Jag måste också få passa på och säga att jag tycker tidningen FOTO trots allt är en hygglig kompromiss. I Sverige finns det nog inte köpare till mer än en fototidning och då måster den innehålla både tekniktester av både enkla kompaktkameror och mer avanserade och dyra prylar. Dessutom bildvisningar av olika fotografer. Där tycker jag trots allt att FOTO gör ett hyggligt jobb. (Jag tror själv inte att alla nya digitalfototidningar blir särskilt långlivade )

Dessutom tycker jag att FOTOs tester är hyggligt trovärdiga. All information på Internet får man ta med en mycket stor nypa salt, även här på FS.

Min egen erfarenhet av utländska, framför allt engelskspråkiga, tidningar är att de är mycket ytligare.

bildjournalisten skrev:
Åhh, jag älskar också femtiotal! Anders, säg till när du (om du någonsin blir) redo att slumpa eller sälja dem vidare? Det låter helt underbart, och visst är det mesta fortfarande aktuellt idag!

//J

Ska försöka komma ihåg =)

Jag köpte för övrigt mitt första nummer av Foto igår och den var en klar besvikelse. 40 spänn var billigt så jag bläddrade inte ens i den innan jag köpte den. Jag gillade dock läsarnas egna bilder, de var intressanta. De hade visst en tävling också, och det var ju kul (även om den snart är slut).

bildjournalisten skrev:

//J

Jag ligger inne med sex årgångar, inte femtiotal dock utan ännu äldre. Det är 1940-1945 inbundna i fint skick som jag kan tänka mig att sälja. Tidningen Foto började ges ut 1939 så jag inbillar mig att dom betingar ett visst samlarvärde, har dock inte kollat den saken.
Hör av dig om du är intresserad...

Ett skäl till att läsa Foto är deras artiklar om fotografer.

5-8 sidor med bra bilder och intressant text ger respekt.

Jag läser inte varje nummer, men de jag läst är värda lösnummerpriset.

Visst har foto blivit sämre, har tom slutat prenumerera på den. Menlösa tester av småkameror och sen dessa jävla artiklar om någon fransk kärring som fotar ett glas mjölk och tre pojkar iförda en baddräkt o det kallas konst eller liknande. Att läsa om vissa fotografer är som att kyssa syrran. Men de har la inget annat o skriva om.

Dave

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar