Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidningen FOTO

Produkter
(logga in för att koppla)
För mig som även jobbar en del med grafisk produktion är tidningen FOTO en katastrof. Den har inte ändrat sig sen 80-talet. Jag har under en period varit med och utvärderat tidningen i en undersökning och naturligtvis påtalat mina åsikter. När det gäller innehållet håller jag med en del av er andra. Många bilder och reportage från och om ibland ointressanta fotografer. Mer kvalitativa tester och tips kring fotandet är önskvärt.
Ett tips att läsa är den engelska tidningen Practical Photography som numera både är snygg och innehållsrik, men dyr i sverige. Möjligen är den lite väl grundläggande ibland men behövs naturligtvis också. Hoppas någon på FOTO läser den här tråden!

Jag har varit en trogen prenumerant sedan 1979 på både Foto och Aktuellt fotografi. Just nu har jag två årgångar bakåt som jag inte har läst, bara tittat igenom för att sedan lägga åt sidan.
Helt klart att tidningen har blivit mindre intressant de senaste åren, jag tänker inte betala en prenumeration till!
Jag kom över årgångarna 1940-1945 inbundna, de är klart intressantare att sitta och botaninisera i.

En tidning som innehåller mer bilder än teknikprat
är franska Photo , brukar titta i den fast min franska är minst sagt sådär , även tyska fotoMagazin tycker jag är se/läsvärd.

EOS Magazine, för oss Canon killar

Jag vill starkt rekommendera den engelska tidningen EOS-Magazine för de av er som använder Canon EOS.

Tidningen har alltid en större intervju med en proffsfotograf, man väljer fotografer med olika inriktning varje gång. Kärnan är tekniksidorna som givetvis är fokuserad på hur en EOS fungerar, och hur man nyttjar tekniken på bästa sätt. Det är både djupare artiklar om tex. färglära och färgtemperatur eller om atuofokus och bildstabilicering. Men även enkla artiklar om skillnadem nellan olika linser och test av nya produkter, eller tips om hur man själv bygger sin fjärrutlösare. Alltså både kunskap om fotografering och teorierna bakom detta, samt att man lär sig att nyttja tekniken maximalt. Jag gillar speciellt att det till många bilder, och alltid när artiklarna handlar om en viss teknik, anges exponeringsdata och objektiv. Tidningen har även mycket information om gamla EOS modeller, senast flera sidor om Canons alla EOS-grepp.

Tidningen är på engelska, 78 sidor, ytterst få annonser och kommer ut 4 gånger per år. En prenumeration kostar £21.95 per år. Man kan prova ett nummer och få pengarna tillbaka om man inte är nöjd, i praktiken får man två nummer för de skickar med det föregående nummret oxå.

Deras webb är ganska spartansk men finns på www.eos-magazine.com

Mvh
Ulf Persson
www.ulfpersson.fotosidan.se
www.ulfpersson.fotosidan.se

Jag är enig med åsikten att FOTO inte är speciellt intressant för oss avancerade fotoamatörer. Jag sa upp min prenumeration för några år sedan. Tog fem nummer på prov i höstas för att kolla om något hade förändrats. Men icke. FOTO trampar på i samma gamla fotspår. Har man läst en årgång så kan man tidningen. Snarlika varianter på samma artiklar ältas år efter år.

Jag plockade nyss fram några gamla nummer av Fotografi och Aktuell Fotografi bara för att jämföra. Och vilken skillnad! I gamla Fotografi hittar man lärorika artiklar om t.ex.:
  • storformatsskola
  • zonsystemet
  • Så här gör du korniga bilder
  • Vem har bildrättigheten?
  • Hur påverkar agiteringen?
  • Bildskärpa, hur funkar det?
  • Bygg din egen bouncer för under 200:-
osv. osv. osv.

Där fanns massor av härligt kreativa tekniska tips för dem som passerat nybörjarstadiet. Hur ofta hittar man sånt i FOTO?

Men nu ska vi inte bara vara introvert gnälliga. Frågan är i stället: Hur kan vi få tidningen FOTO att tillfredsställa våra intressen bättre?

Kan vi starta en namninsamling här på fotosidan? En namnlista som vi sedan skickar till chefredaktören på FOTO? Eller finns det bättre idéer?

acke skrev:
Men nu ska vi inte bara vara introvert gnälliga. Frågan är i stället: Hur kan vi få tidningen FOTO att tillfredsställa våra intressen bättre?

Kan vi starta en namninsamling här på fotosidan? En namnlista som vi sedan skickar till chefredaktören på FOTO? Eller finns det bättre idéer?

Jag har mailat Jan Almlöf en länk till den här tråden. Återstår att hoppas att han är intresserad av läsares synpunkter...

/Janne

Bra början!

Och ännu mer seriöst skulle det se ut om vi samlade alla åsikter i en ny tråd, där vi håller oss till tidningen FOTO och inget annat. Denna tråd är för spretig.

acke skrev:
Bra början!

Och ännu mer seriöst skulle det se ut om vi samlade alla åsikter i en ny tråd, där vi håller oss till tidningen FOTO och inget annat. Denna tråd är för spretig.

Du har rätt! Men det var intressant att få vet alternativ till Foto.

Tycker att det senaste numret av FOTO var ett riktigt nerköp, bläddrade igenom den och hittade inte en enda intressant artikel. Började prenumerera för tre år sen precis när jag började fota. Då lärde jag mig relativt mycket av tipsen. Men nu lär jag mig nästan aldrig nåt nytt längre. Verkar som de glömt bort oss som kan tekniken men vill utveckla bildskapandet.

Tack för tipset Ulf, har precis beställt en pren på EOS-magazine!

//Daniel

Bra idé från dig där Ulf! Det var ju ruskigt intressanta exempel du angav från tidningen Aktuell Fotografi.

Jag tror att problemet med FOTO är att man växer ifrån den när man blir mera avacerad amatörfotograf. De behöver få en större spännvidd helt enkelt.

Jag tycker att det finns bra saker som är värda att lyfta fram i tidningen Foto exempelvis Mästartävlan visade upp väldigt bra svart/vita bilder och även interjuverna med dom "stora" fotograferna.

Tyska och franska fototidningar har jag erfrenheten av att dom visar väldigt mycket lättklädda/nakna flickor vilket väl även Practical photography gör?
Tycker inte att det är så mycket att ta efter för Svenska Foto

Vet inte om den Spanska tidningen Arte fotografia finns kvar men den tyckte jag var bra.

Senast ändrad:
festfotografen skrev:

Tyska och franska fototidningar har jag erfrenheten av att dom visar väldigt mycket lättklädda/nakna flickor vilket väl även Practical photography gör?
Tycker inte att det är så mycket att ta efter för Svenska Foto

Haha, min son klär numer av sig naken då han spelar gitarr efter att ha bläddrat i nummer 9-2002. Svenska Foto har väl också visat en del naket? och ärligt talat ser jag inget fel i det, tycker inte heller att det är för mycket i de utländska tidningar jag köpt.
/Lotta

Enligt mig så r det ganska stor skillnad mellan nakenbilderna i franska och svenska fototidningarna.
Antagligen är det ganska stor skillnad i motivet i publiceringen av bilderna också.
Nu blev det här ett sidospår och inte riktigt vad tråden egentligen handalde om. :/

Det är väl inget sidospår att diskutera innehållet? Det jag ville ha sagt var ju att även Foto publicerar naket och att jag inte tycker det skulle vara fel att publicera ännu mer typ det som ibland syns i vissa utländska tidningar. Naket är faktiskt ett motivområde som jag tycker är intressant. De franska tidningarna har jag dock hoppat över eftersom det är ett språk utanför min kunskap så vad de publicerar vet jag inte förstås.
/Lotta

Kanske för detta inlägg inte tråden framåt men jag vill försvara gamla Foto från tiden runt 81-83.

Strömholms fotoskola, artiklar av Pär Rittsel om att bygga storformatskamera, ritning på exponeringsmätare för mörkrummet och en massa annat.

Måste också säga att jag inte läst Foto på kanske 7 år, förutom enstaka artiklar som rekommenderats av bekanta.
Jag läser f (fotografisk tidskrift) och American Photo.

Sedan hade vi gamla Fotografi och Bild.
Jag rekommenderar ett besök på bibblan, fast, de brukar slänga gamla nummer. Fotoklubbar har ofta bra samlingar av tidningar.

Utlandska tidsskrifter

Sjalv tycker jag att

Pupular Photography (eng) och Proffesional Photography (usa) ar de basta tidningarna jag last.

Köpte tidningen Foto för ett antal år sen..Men efter ett tag så återkom ju samma tugg igen - Systemkameraskolan igen, exponera rätt på natten igen osv...
Fotosidan är ju tämligen överlägsen denna tidning, i alla fall för mig.

För några år sedan fick jag för mig att jag skulle städa bort sådant som jag inte använde, och skeppade bl.a. FOTO och Aktuell Fotografi (nästan kompletta årgångar) från 1977-1990. Ett av mina mindre begåvade tilltag inser jag idag. Saknar känslan att komma hem med ett nytt tjockt nummer av Aktuell Fotografi i början av 80-talet. Samma förväntning känner man sällan inför dagens fototidningar. Kan även bero på att man har blivit något äldre själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar