Annons

Tidningen FOTO

Produkter
(logga in för att koppla)
Göran-J skrev:
Har känt ett växande fotointresse det senaste halvåret och är att betrakta som gröngöling på området. Tecknade en billig prenumeration på FOTO, men kan inte påstå att jag är särskilt nöjd med tidningen. Jag tycker det är kul med teknikrelaterade artiklar och tester. Det förekommer i alltför liten utsträckning. Dock får jag ändå känslan av att vissa tester är seriöst och ganska grundligt genomförda. Däremot är den digitala snabbgudien alldeles för tunn, lite mer info än så vill man ha. Många reportage om fotografer är rena ökenvandringen läsmässigt.

Det är ett klassiskt problem för svenska tidningar att de tvingas vara breda och måste försöka att passa alla.

Att digitaldelen är summarisk har ju kommit till därför att många som vill köpa digitalkamera kan lite och orkar inte ta till sig hur mycket som helst. Det kommer ju utifrån läsares önskemål. Sen finns det alltid dem som vill ha mer.

Jag tycker att en hel del av fotografporträtten är fantastiskt intressanta, men det är ju klart att de skriver ju inte så mycket om vilka prylar de använder.... :)

Jag är dock lite kritisk tll att FOTO är lite för tråkiga och saknar kreativa artikelidéer.

Köpte mitt första nummer av "Allt om Digitalfoto" och triggade på en bra layout och många tester vid första snabba genombläddringen. När man började läsa fick man däremot klart för sig att det fanns mycket att önska! Det kändes inte ett dugg genomarbetat och man fick känslan att många tester skrivits med hjälp av manualen/specifikationerna. "Rent bildmässigt fanns inte mycket att klaga på" är ett citat som inte ger särskilt mycket förtroende. Det var dessutom det enda som blev sagt om bildkvaliteten i just det testet. Sorgligt tycker jag...

Allt om Digitalfoto satsar på kvalitet och håller på att fasa ut de dåligt skrivna artiklarna som kommer från England med helt svenskproducerat material. Jag testar en Fuji-kamera i nästa nummer grundligt och kommer att fortsätta göra fler tester och skriva artiklar framöver.

Senast ändrad:
Hur många av testerna i Allt om Digitalfoto är verkligen gjorda i Sverige? Nu har jag tyvärr redan läst och slängt senaste numret men jag tycker att jag känner igen testbilderna från motsvarande tester i engelska om det nu är Popular- eller Practical Photography den heter. En typisk bild är en rad med sjöbodar längs en strand.
Kanske svenskproducerade tester är på väg men jag tror inte att alla är det ännu.

Som sagt, dom fasar ju ut dom inköpta testerna till förmån för egengjorda, men det tar några nummer innan det är fullbordat. Beroende på vilket nummer du kollade i såklart. Om inte annat bör kommande nummer kunna vara intressanta då fler och fler namn som känns igen härifrån forumet dyker upp.

Fredsson skrev:
Hur många av testerna i Allt om Digitalfoto är verkligen gjorda i Sverige?

Från och med nästa nummer (11) blir det hundra procent svenskproducerade tester, skrivna av erfarna fotografer. De flesta skribenterna är aktiva här på fotosidan (fantastiskt bra ställe att hitta duktigt folk på), så om du inte är nöjd eller har frågor så vet du var du får tag på upphovsmännen.

Göran, testredaktör på AoD från och med måndag

Ja, det har varit roligt att känna igen flera av författarna från Fotosidan. Jag har till och med beställt en prenumeration så nu ser jag fram mot många spännande artiklar från kunniga författare. Och blir jag inte nöjd så vet jag var jag ska klaga ;-)

Göran Segeholm: Lycka till!

Hoppas verkligen du kan få ordning på testerna. Tidningen som sådan har alla chanser att lyckas tycker jag. Layouten är som sagt bra och formspråket är gjort efter konsten alla regler.

Det kan hända att jag är lite väl kritisk, men jag jobbar själv med att göra tidningar och produkttester och kanske att jag läser AoD som "fan läser bibeln". Står dock fast vid att många tester måste bli mer genomarbetatde för att kännas seriöst genomförda. Många av testerna fick jag inget förtroende för. När man testar en sådan produkt som en kamera bör det väl tydligt framgå svaga såväl som starka sidor när det gäller bildkvaliteten.Kanske att man bör införa någon form av referensförfarande under testerna som man alltid kan relatera till. Som det känndes i flera tester i nr 10 blir det lite väl subjektivt för att kännas trovärdigt. Dessutom vill jag känna att den som skriver testen kan sitt jobb och vet vad han snackar om.

Som sagt, lycka till! Jag hoppas verkligen du kan få ordning på det testerna, för i så fall kommer jag att fortsätta läsa tidningen.

Jag har nu blivit prenumerant på Allt om digitalfoto och läst några nummer sedan föregående inlägg i tråden. Jag måste säga att jag tycker att ni har fått till en riktigt trevlig tidning. Keep up the good work!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar