Göran-J skrev:
Har känt ett växande fotointresse det senaste halvåret och är att betrakta som gröngöling på området. Tecknade en billig prenumeration på FOTO, men kan inte påstå att jag är särskilt nöjd med tidningen. Jag tycker det är kul med teknikrelaterade artiklar och tester. Det förekommer i alltför liten utsträckning. Dock får jag ändå känslan av att vissa tester är seriöst och ganska grundligt genomförda. Däremot är den digitala snabbgudien alldeles för tunn, lite mer info än så vill man ha. Många reportage om fotografer är rena ökenvandringen läsmässigt.
Det är ett klassiskt problem för svenska tidningar att de tvingas vara breda och måste försöka att passa alla.
Att digitaldelen är summarisk har ju kommit till därför att många som vill köpa digitalkamera kan lite och orkar inte ta till sig hur mycket som helst. Det kommer ju utifrån läsares önskemål. Sen finns det alltid dem som vill ha mer.
Jag tycker att en hel del av fotografporträtten är fantastiskt intressanta, men det är ju klart att de skriver ju inte så mycket om vilka prylar de använder....
Jag är dock lite kritisk tll att FOTO är lite för tråkiga och saknar kreativa artikelidéer.
Köpte mitt första nummer av "Allt om Digitalfoto" och triggade på en bra layout och många tester vid första snabba genombläddringen. När man började läsa fick man däremot klart för sig att det fanns mycket att önska! Det kändes inte ett dugg genomarbetat och man fick känslan att många tester skrivits med hjälp av manualen/specifikationerna. "Rent bildmässigt fanns inte mycket att klaga på" är ett citat som inte ger särskilt mycket förtroende. Det var dessutom det enda som blev sagt om bildkvaliteten i just det testet. Sorgligt tycker jag...
Allt om Digitalfoto satsar på kvalitet och håller på att fasa ut de dåligt skrivna artiklarna som kommer från England med helt svenskproducerat material. Jag testar en Fuji-kamera i nästa nummer grundligt och kommer att fortsätta göra fler tester och skriva artiklar framöver.
Senast ändrad: