Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidningen FOTO

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha läst igenom hela tråden, som är ca ett år gammal så tycks inställningen till Foto finnas kvar bland en hel del av oss på Fotosidan.

Jag tänkte sälla mig till dom som har varit negativt inställda till tidning och håller med om att tidningen har tappat i attraktion. Då min prenumation gick ut i september så valde jag att inte fortsätta prenumerera. Ett beslut som har växt fram under det gångna året. Generellt, så tycker jag att tidningen har tappat i intresse för oss som fotograferar med lite högre ambition en vad man definierar som amatörer. Tidigare i tråden fanns det en uppfattning om att Foto började tappa i klass efter sammangåendet med Aktuell fotografi, vilket jag inte håller med om. Personligen så tycker jag att många av dom nummer som kom ut i mitten och slutet av 90-talet var riktigt bra. En genomtänkt blandning för den breda massan, men i dag känns det för mig som att tidningen har fastnat i ett fack där man letar upp kända och okända utländska fotografer och redovisar ett "kåseri" över vad dessa har presterat.

1992 kostade ett lösnummer av Foto, 37:- och Jan Almlöf var chefredaktör.
2004 kostar ett lösnummer av Foto, 39:- och Jan Almlöf är fortfarande chefredaktör

Så för min egen del så har jag gott över till:

Practical Photography samt Outdoor Photography, som ger mig bättre stimulans att läsa.

Luguber skrev:
men i dag känns det för mig som att tidningen har fastnat i ett fack där man letar upp kända och okända utländska fotografer och redovisar ett "kåseri" över vad dessa har presterat.

1992 kostade ett lösnummer av Foto, 37:- och Jan Almlöf var chefredaktör.
2004 kostar ett lösnummer av Foto, 39:- och Jan Almlöf är fortfarande chefredaktör

Du sätter bra ord på det jag känner när jag regelbundet bläddrar igenom FOTO: stagnation!

Köper tidningen sporadiskt, varje gång i hopp om att "det var nog jag som var vresig förra gången jag tyckte de var så dålig". Varje gång blir jag återigen besviken.

FOTO av idag innehåller som jag ser det en märklig blandning av tester av fotolab, guider till "Bästa analogkompakten" (hur stor del av Fotos läsare har kompakter?) och svulstiga reportage om pretantiösa fotografer.

Håller med Ulf S.: Svepet är intressantare...

mvh Janne

Jag måste nog instämma med Mipert, deras artiklar om fotografer brukar vara bra. Sen att jag personligen inte har mycket till övers för hälften av dom gör inte artiklarna i sig sämre.

Nu i senaste numret var det en artikel om expressen som bildtidning. Den var klart läsvärd.

Fast en sak, varför betala för dom istället för att få valuta för sina skattepengar och utnyttja public service.

roinek skrev:
Hej

Den har ju lite berättelser om udda/unika personer/fotografer som kan kännas inspirerande.

Dock har stavningen i annonserna blivit i klass med min stavning, inte bra ;-)

Här kan man beställa utläsnka tidningar:
http://www.press-stop.se/kiosken/

Roine

Bekvämt sätt att beställa, men dubbelt så dyrt som att beställa via tidningarnas egna preumerations erbjudanden.

Förresten tycker jag att FOTO alltid varit kass....(min synpunkt bara) Sådan tidning man köper på sommaren när man har fotoläsningsabstinens och är ute i ingenmansland och inget annat finns att tillgå.

Förlåt om jag lånar tråden lite och glider iväg från ämnet, men är det någon som kan rekommendera någon bra tidning med PS-tips (mipert kanske vet)? Jag har beställt ett nummer av tidningen nedan, men det verkar bara vara en special utgåva och ingen fortlöpande tidning. Tips mottages tacksamt, man kan ju bara läsa igenom "Photoshop 7 Artistry" av Haynes så många gånger.

http://www.press-stop.se/kiosken/nu...&cust=1493070&tid=1490&count=1&ret=trafflista

FOTO

Black&White photo är en mkt bra tidning, Foto har inriktat sig för mkt på teknik, mer bilder tycker jag, annars är den OK.
Practical photography är också en rätt ok tidning.

Men alla kan ju inte vara på topp jämt.
&/ JIM

Beställa Britiska tidningar...

Photography Monthly tycker jag är bäst, men alla Britiska blaskor håller otroligt hög klass. Även om dom ibland upprepar sig, men det kan man ju se som nyttig repetition....

http://www.subscription.co.uk har många av de bästa tidningarna till vettiga priser.

klang skrev:
Förlåt om jag lånar tråden lite och glider iväg från ämnet, men är det någon som kan rekommendera någon bra tidning med PS-tips...
Jag har inte så värst koll på sådant men Cap&Design skulle jag vilja rekommendera.
Det blir vanligare med artiklar med fotografisk anknytning och i varje nummer finns det Photoshoptips av värde.

Någon av digitalfototidningarna, som Allt om digitalfoto eller Digitalfoto för alla(?) kan kanske ge dig något.

Många ondgör sig över att Foto har artiklar om pretentiösa fotografer och liknande.

Sådant förvånar mig lite.
När jag köper en tidning vill jag naturligtvis inte bara läsa om det jag känner till.
Jag vill inspireras och förvånas, samt lära mig mer om andra hur bildskapare tänker.

Jag tycker att redaktionen på Foto skall känna stolthet över att de har så bra artiklar om fotografer.

Jag tillhör dem som växte upp med artiklar av Pär Rittsel, Jan Malmeström och Guy Jamais i Foto, och saknar ofta den skolning jag fick under början av åttiotalet.
Christer Strömholms fotoskola ger mig fortfarande rysningar när jag tar fram de kopior jag gjorde på biblioteket.

Jag hade lånat lite studentlitteratur av kompisen vilken han hade kvar sedan sin komvuxtid, läste igenom det. Det var lite om foto, mörktrumsarbete och färglära. En dag när jag läste foto inser jag att det var samma bilder som jag sett i boken, jodå, det var författaren till studentlitteraturen som skrev skolan i FOTO. Kommer inte ihåg vem det var nu bara.

Re: Re: Re: Tidningen FOTO

froderberg skrev:
Snarare var det Aktuell Fotografi som var bättre i mitt tycke. FOTO var faktiskt ännu sämre då än nu. Betydligt sämre, och sålde dåligt. Det som är bra med FOTO idag är det som är kvar från Aktuell Fotografi.

/magnus (praktikant på Aktuell Fotografi 1990)

Även jag prenumererade på Aktuell Fotografi från slutet av 70-talet tills den gick i graven och håller med i din bedöming. Se bara på de böcker av högsta klass man publicerade i serien "Aktuell Fotolitteratur"!

Hade en provprenumeration på FOTO för något år sedan men det kändes inte värt att fortsätta. Visst fanns en del bra material men inte så mycke att det vägde upp. Men detta handlar givetvis om personligt tycke och smak...

Re: Re: Re: Re: Tidningen FOTO

janc skrev:
Även jag prenumererade på Aktuell Fotografi från slutet av 70-talet tills den gick i graven och håller med i din bedöming. Se bara på de böcker av högsta klass man publicerade i serien "Aktuell Fotolitteratur"!

Aktuell Fotografi gick aldrig i graven. Aktuell Fotografi var den bättre tidningen och köptes av Allers som sedan också köpte FOTO. FOTO lades ner helt och endast chefredaktören blev kvar och flyttades till Helsingborg. Eftersom namnet FOTO är bättre än Aktuell Fotografi blev namnet till slut FOTO, trots att det var just FOTO som lades ner.

Norden är en liten marknad och en fototidning måste vara bred för att funka. Den som är bildintresserad kommer alltid tycka att det är för mycket teknik och vice versa för den teknikintresserade. Likaså kommer den tekniskt drive tycka att det är för mycket teknik för nybörjare.

Jag tycket att FOTO är en bra mix. Men de borde sluta med sin omslagsstil. Men framförallt tycker jag att tidningen inte är så kreativ och rolig. Det är sällan de kommer med annorlunda vinklar och kul läsning. Det ansvaret vilar på chefredaktören, kanske hade Aktuell Fotografis chefredaktör mer humor.

Det verkar vara många som tycker att Foto har blivit tråkig. Jag är beredd att hålla med. Jag prenumererar inte längre. Köper knappt några lösnummer ens. Trots alla fototidningar jag läst är jag en högst medelmåttig fotograf. Jag har så mycket kvar att lära. Ibland undrar jag vad jag fått ut av allt slöläsande...

Jag har plöjt Aktuell Fotografi och Foto sedan 70- talets slut. Jag har en hög blandat från 1955 och framåt på vinden. Visst har lärt mig mycket om kameror och objektiv. Och jag känner till en massa kända fotografer.

Visst kan faktiskt vara riktigt givande att köpa en bunt med gamla fototidningar på second hand, och bläddra i dem. Det tycker jag fortfarande.

Men man lär sig mer genom att praktisera fotografi och lägga sina erfarenheter på minnet. Learning by doing. Därför rekommenderar jag att alla som är seriöst intresserade av foto att gå med i en fotoklubb, där man kan få sina bilder bedömda, och få praktiska råd. Det har gett mig mer än fototidningarna och det har hållit fotointresset vid liv. Det svartvita mörkrummets magi är den andra hemligheten.

Jo, jag prenumerar på den. Många bra bilder men det är mycket irriterande att den delvis är en herrtidning. Sista numret fick man sprätta (!) några sidor som innehöll naket..
Jag kommer att sluta prenumerera.

bengtjakobsson skrev:
En tidning som innehåller mer bilder än teknikprat
är franska Photo , brukar titta i den fast min franska är minst sagt sådär , även tyska fotoMagazin tycker jag är se/läsvärd.

mipert skrev:
Många ondgör sig över att Foto har artiklar om pretentiösa fotografer och liknande.

Sådant förvånar mig lite.
När jag köper en tidning vill jag naturligtvis inte bara läsa om det jag känner till.
Visst är det intressant att vidga sina vyer. Men Foto lyckas som inte speciellt bra med att skapa detta intresse genom de artiklar de har. De är i min mening för likriktade. Gillar man den, så visst... Men jag tror de skulle kunna göras bredare...

mipert skrev:

Christer Strömholms fotoskola ger mig fortfarande rysningar
Ger också mig rysningar... Dock inga behagliga!

mvh Janne

Jag fick inte sprätta några sidor...måste varit en miss från tryckeriet.
Och herrbilder kan man väl inte kalla det...det är ju en känd kvinnlig fotograf som gjort dessa konstverk :)))))

Det är svårt att hävda rätt eller fel men nog liknar både framsidan och vissa av bilderna i så gott som varje nummer av franska Foto en herrtidnings bilder (inte porrtidning, mer Playboy eller dylikt). Kvinnlig fotograf eller inte. Kvaliten på fotot var ypperligt, det är inte det jag pratar om.

Det var just vissa av bildsidorna som behövde sprättas, det verkade väldigt medvetet (och fånigt :)) gjort. Undrans om det var olika utgåvor tänkta till olika länder eller dyl..

Ja mitt svar var ju sarkastiskt.....angående kvinnliga fotografer alltså. Hoppas ingen kvinna tog illa vid sig :)) Och det ser inte bättre ut än att jag svarade helt fel...jag menade svenska Foto:s senaste nummer. "Jag skola i fortsättningen läsa inläggen noggrannare innan jag hammrar på tangentbordet."

hihi, jag borde ha sett smileyn!

Då stämmer det säkert att sidorna verkligen skulle sprättas. Bilderna är fövrigt inte så sexistiska alls nu när jag tittat igen. De är mer potentiellt upprörande àla Mapplethorps bilder.

Jonke O skrev:
Ja mitt svar var ju sarkastiskt.....angående kvinnliga fotografer alltså. Hoppas ingen kvinna tog illa vid sig :)) Och det ser inte bättre ut än att jag svarade helt fel...jag menade svenska Foto:s senaste nummer. "Jag skola i fortsättningen läsa inläggen noggrannare innan jag hammrar på tangentbordet."

Ja svenska fototidningar är ett ganska sorgligt kapitel.

Har känt ett växande fotointresse det senaste halvåret och är att betrakta som gröngöling på området. Tecknade en billig prenumeration på FOTO, men kan inte påstå att jag är särskilt nöjd med tidningen. Jag tycker det är kul med teknikrelaterade artiklar och tester. Det förekommer i alltför liten utsträckning. Dock får jag ändå känslan av att vissa tester är seriöst och ganska grundligt genomförda. Däremot är den digitala snabbgudien alldeles för tunn, lite mer info än så vill man ha. Många reportage om fotografer är rena ökenvandringen läsmässigt.

Köpte mitt första nummer av "Allt om Digitalfoto" och triggade på en bra layout och många tester vid första snabba genombläddringen. När man började läsa fick man däremot klart för sig att det fanns mycket att önska! Det kändes inte ett dugg genomarbetat och man fick känslan att många tester skrivits med hjälp av manualen/specifikationerna. "Rent bildmässigt fanns inte mycket att klaga på" är ett citat som inte ger särskilt mycket förtroende. Det var dessutom det enda som blev sagt om bildkvaliteten i just det testet. Sorgligt tycker jag...

Trist som sjutton är det i alla fall att ingen i sverige kan göra en vettig tidning om ett ämne som intressera många!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar