dJb
Aktiv medlem
Det handlar väl lite om vilka parametrar man tycker är viktiga i en bra bild. Vissa går i taket när skärpan är knivskarp. Jag kan tycka att för mycket skärpa dödar bilden ibland. Liknelsen till audiofiler är bra. Folk som kan sälja sin mormor för en kabel som ger bättre ljud. Fastän den i blindtest inte presterar bättre än en billig sladd. Det handlar ofta om mycket tro och lite vetande. Personligen försöker jag sträva efter att uppnå andra saker i bilden som jag tycker är intressant. Tyvärr är just detta betydligt svårare än att uppnå tekniskt bra bilder.
Men tester har naturligtvis sin plats men ofta tycker jag det går in absurdum, men var och en får iofs lägga sin tid på vad de vill men det blir ett problem när nybörjare ibland hetsas till att köpa grejer för tiotusentals kronor. Det är klart att då uppstår trådar med besvikna fotografer som med sina dyra dslr´er inte lyckas prestera bättre än de gjorde med kompakter.
/David
Men tester har naturligtvis sin plats men ofta tycker jag det går in absurdum, men var och en får iofs lägga sin tid på vad de vill men det blir ett problem när nybörjare ibland hetsas till att köpa grejer för tiotusentals kronor. Det är klart att då uppstår trådar med besvikna fotografer som med sina dyra dslr´er inte lyckas prestera bättre än de gjorde med kompakter.
/David