Liax skrev:
Jag kontaktade då Lars Kjellberg som på den tiden var chefredaktör för tidningen (som jag alltid kommer att sakna) Fotografi. När jag berättade om diskussionen berättade han att han jämfört en Leicakamera med en av de bättre pocketkamerorna på marknaden. Och enligt denna test så presterade pocketkameran precis lika bra bilder som Leican. När man gjorde förstoringar var det helt enkelt omöjligt att se vilken kamera som använts.
/Joakim
Nja...det här låter litet tveksamt..
"..precis lika bra bilder.." ??
Bra bilder, är väl "skarpa kort" som menas..
Men till saken!
De dyrare kamerorna har optik med mycket mindre optikfel, och har sannolikt då "bättre skärpa".
Oftast är det också andra saker inblandade vid köp av "dyr" kamera.
Hållbarhet, funktionalitet,
och då får man ofta en bra optik med detta köp.
Vill förmedla en synpunkt från Stephen Gandy (CameraQuest's Classic Camera Profiles)
Vad gäller "skärpejakten"..
"Now some Leica marketing dream out there is whining "older lenses are not as sharp as the new lenses." Well that is true, but are you really stupid enough to think that will make any real world difference? During the 50's the likes of Eugene Smith, Cartier-Bresson, David Douglas Duncan, Capa, and Eisenstadt set the standard for candid Leica photography with lenses often seen today as old and substandard. Yet, today's photography certainly is no better, and is very seldom as good.
If any of you self imagined Leica marketing dreams, that deserve only the newest best sharpest and most expensive lenses for your own snapshots and photo club competitions, EVER are seriously compared to the best by knowledgeable photography critics, be sure and let me know. I can always use a good laugh. Until then, count yourself lucky if you ever begin to remotely approach what that supposedly "outdated old and substandard" 50/3.5 collapsible Elmar can give you".