ANNONS
Annons

Test av nya Nikkor DX VR 18-200mm 3.5-5.6G

Produkter
(logga in för att koppla)

Knutte K

Aktiv medlem
Är den någon på FS som läst tester eller själv testat Nikons nya superzoom Nikkor AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G ?

Funderar allvarligt på att skaffa en, men är osäker på den optiska kvaliteten.

Det enda jag sett är lite bilder som är tagna med den, och dom såg helt ok ut, därimot inga tester ännu.

Om du tar en trip på nätet till DPreview's nikon forum så finns det lite bilder och annan information att läsa om där.
http://www.dpreview.com/

Men enligt Nikons egna mtf-kurva så ser den verkligen ut att vara helt suverän, men man får väl ta den mtf-kurvan med en nypa salt tills man får se oberoende tester.

kent.

Knutte K skrev:
Läste det precis! Den verkar ju väldigt lovande! Har en 28 -120 Zoom som är lite begränsad i zoomomfånget om man jämnför med detta. Om Ken Rockwells omdöme håller vad han lovar så är detta det enda objektiv man behöver....:)

Ja det verkar bli en vinnare, suveränt objektiv för vardagligt bruk när man inte vill släpa med sig hela utrustningen, jag är då väldigt intresserad av att köpa den.

Nikon har verkligen ett vinnarkonsept här, D200 och den här gluggen.

Objektivet tappar som väntat skärpa i 200-läget och även i hörnen på alla brännvidder. Det verkar dock vara helt OK som reseobjektiv och säkert bättre än Sigma/Tamron 18-200.

Leveranstid?

Ni glada som sitter på denna glugg, var beställde ni den?
Vet någon hur det ligger till på leveranstider?

MVH
/MK

Jag kan inte tänka mig att den är mycket sämre än kitgluggen 18-70 på min D70. Då kan man tänka sig ersätta kitobjektivet med detta. Jag menar, helt enkelt att sälja kitgluggen.:)
50 cm näravstånd i hela fokusarean är heller inte så dåligt på 18-200, att inte tala om VR II.
Man blir sugen på det.

Senast ändrad:
Fredrik:
Av de bilder jag sett hittils att döma så kommer inte 18-200:n ens i närheten av kitgluggens prestanda. Om jag har fel får någon gärna "överbevisa" mig. Jag är iaf inte det minsta imponerad av det jag sett från 18-200:n.

schaki skrev:
Kan undra vilka bländare som använts. Har iofs inte lusläst.

Med tanke på att lägsta bländare är 3.5 vill det till att den är skarp redan på full glugg om jag ska va intresserad.

Av de bilder jag sett hittils, från olika håll, så är den inte sådär superskarp ens på f/8, oavsett brännvidd. Kromatisk aberration är påtaglig även i lågkontrastområden ibland. Jag har sett bilder tagna i mitten av omfånget på f/8 där människor som går på en gata en molnig dag är lila på ena sidan ansiktet och gröna på andra sidan.

Utifrån de bilder jag sett kan man sammanfatta prestandan som "hygglig" till "inte så bra".

Man får ta detta objektiv för vad det är. Mer en konsumentoptik med stort zoomomfång för den som inte vill släpa på mer än ett objektiv än ett kvalitetsobjektiv för den seiöst fotointresserade.

Jag ser inte varför det skulle vara så otroligt mycket bättre än Tamrons och Sigmas varianter, bara för att det står Nikon på det. Det högre priset består troligen mest i att det står Nikon på objektivet och att det har VR.

Edit:
Jag ska väl tillägga att jag inte tycker att det är DÅLIGT, men man ska inte heller hoppas på för mycket, IMO. Vill man ha ett "snapshot"-objektiv när man strosar på stan nån dag eller liknande är det säkerligen ett utmärkt val. Likaså för att ta lite bilder på semestern.

Senast ändrad:
Re: Re: Leveranstid?

Calle S skrev:
Jag pratade med Scandinavian Photo igår och de har 101 personer i kö på optiken.

Oj, Frågade duhur det låg till med D200+ 18-200?

Iofs ska jag inte köpa mig en D200 förän vid Maj, kanske, men det är ändå intressant attfölja utvecklingen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar