Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Ser i senaste Kamera & Bild att Terje Hellesö inom kort går över till Pentax.

Kul för märket, och kul att en toppfotograf går lite utanför CanonNikonflocken.

Han blir en inspiration för oss som använder Pentax. (Och inte bara för oss, han är en inspiration oavsett kamera.)
 
En motivering vore intressant, intressantare än själva faktumet.
Fanns det någon sådan?

Det hela låter mycket märkligt då nikon har en helt överlägset utbud för en naturfotograf jämfört med pentax.
 
ljuset

Du menar att ljuset blir bättre om man går över till pentax, eller vad?

blev också lite fundersam,. men jag tror han menar att det är ljuset som spelar roll & inte att nikon har bättre utbud av prylar.

Då borde det inte spela ngn roll om han använder Pentax.
Det är ju fotografen som gör bilderna & inte kameran.

Typ
 
Jag vet exempelvis att Terje plåtar fåglar med 8 bps ibland, hur han har tänkt sig att göra det med pentax (om det nu är sant) förstår jag inte.

Även om det är fotografen som tar bilderna så är inte utrustningen obetydlig och även om så vore, varför då byta?

Enda rimliga förklaring jag kan komma på är att pentax valt att sponsra Terje.
 
Varför skulle det vara så årevolutionerande ?
Mattias klum har väl också kört Pentax..

Handlar ju om pengar till stor del tror jag. De duktiga fotograferna vet nog bättre än att tro att bara nikon och canon kan producera bra bilder,, samt att de helt klart är smartare än att bry sig så hårt om varken folks meningar eller kamerans märke.

Terje menar ju knappast att Pentax är så mycket bättre än Nikon.

Ungefär som Terje endast har fotat med Nikon genom åren. skratt :)

MVH Niclas,
 
Det är väl enkelt, Terje blir sponsrad av Pentax och anser att deras grejer är bra nog för att skapa hans häftiga bilder. Sedan kanske det är en indikation om att Pentax är på G med en ny toppmodell, vem vet.

Mattias Klum var ju sponsrad av Pentax på 80-talet och körde med deras promodell LX. Den fick goda omdömen, bl a var den extremt tålig, men blev aldrig någon succé. Trots Mattias.
 
Med tanke på Terjes kärleksförklaring till sina nikkor är de ytterst förvånande.

Sponsrad, aha, då var det som jag trodde då, det var förklaringen, då ljusnar det :p

Jag skulle gå över till pentax jag med under sådana omständigheter, haha, inte för att det kommer hända men iaf.
 
Nu ska sägas att jag inte alls vet eller ens har hört något om sponsring, utan det är ett antagande från min sida. Annars, med all respekt för Pentax, så tror jag inte Terje vaknat en dag och tänker: "Nu byter jag till Pentax K20D", särskilt inte med det begränsade objéktivutbudet.

Paul Innergård gjorde i och för sig nästan det, fast han frågade här på FS först...
 
Såvitt jag vet är Bilden det viktiga för Terje, kameran bara ett redskap.
Så borde det vara för flera tycker jag.
 
Det förklarar dock inte varför han väljer att byta redskap helt plötsligt.

Troligast förklaring är som sagts sponsring. Det skulle vara kul att få reda på om det stämmer eller om det finns en mer spännande förklaring.

För övrigt är jag helt säker på att det är fler än Terje som tycker att bilden är det viktigaste, de allra flesta t.o.m.

De allra flesta väljer det verktyg som de tror ska ge dem bäst bilder, det är iaf min uppfattning.
 
Såvitt jag vet är Bilden det viktiga för Terje, kameran bara ett redskap.
Så borde det vara för flera tycker jag.

Helt enig! Terje gör fantastiska bilder och det kommer han göra oavsett kameramärke. Hans val är att använda Pentax för en tid framöver - varför bry sig om något annat? När tillfället kommer så tror inte jag att Terje bryr sig särskilt om det är Konica/Minolta, Pentax, Canon eller Nikon som han tar bilden med! Det gäller att ta bilden just då!
 
Jag håller med de som tycker det är en smula förvånande. Mig veterligen har Terje H kört Nikon så länge jag kan minnas. Det handlar ju inte bara om respektive systems prestanda och omfattning, utan också att faktiskt lära sig ett nytt system.

Att Klum använde LX-modellen av Pentax är inget konstigt då just den var fullt likvärdig Nikons och Canons motsvarigheter, F3 och F1N. Men Pentax Z1P tycker jag knappast kan jämföras med EOS 1 eller dåvarande Nikon F5.

Visst kan det vara så att Terje blir sponsrad av Pentax, men jag tycker han borde bli det av Nikon också så det handlar nog om mer än enbart tillgång till utrustning. Kanske rent av en fast lön för att utgöra en frontfigur för Pentax.
 
Terje har iaf tidigare sagt att han inte blir sponsrad eller någonsin varit sponsrad av Nikon.
 
I utrustningslistan i K&B så finns Nikon, Samsung, Fuji 645 och Holga! med och tittar man på bilderna så är det mer fåglar på 1/8 än fåglar med 8 bps som gäller.

Och att då ta steget till Pentax när han har en GX10 är nog inte så stort, nu när det börjar komma vädertätade objektiv för en rimlig peng, förövrigt finns det faktiskt gluggar från andra tillverkare som passar Pentax ;)
och jag skulle bli mycket förvånad om han slänger ut sina Nikon grejer, tror mer att han kompleterar...
 
Jag är ju inget fan av Terje och dom bilder jag har sett med honom så duger nog vilken kamera som helst från instamatic till ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.