Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

datorexpert

Medlem
Behöver ett bra objektiv för att fotografera semesterbilder, vilda djur i naturen, landskap och porträtt.
Funderar på brännvidd kring 70/80 till 200/400.
Gärna med bländare 2.8 över hela registret, dock går priset upp.
Är bildstabilisator att rekommendera/krav?
Gärna lätt för att hela kameran inte ska bli alltför otymplig.
Är konverter bra för att "förlänga" brännvidden?
Något annat att fundera på?
Prisklass: 5000-20000kr typ -:)

80-200 2,8 ED

Visst är det roligt att välja och vraka, du ser ut till att ha en bra plånbok med dig. Jag själv valde ett Nikkor 80-200 mm 2,8 ED, inköpt i Canada. Är supernöjd med optiken, bilderna blir superskarpa. Men det är klart har råd så ta och köp ett 70-200 2,8 med VR. Ett bättre zoomoptik finns inte tycker jag.
Lycka till!

Nikon VR 70-200

Jeg bruker en VR 18-200 som jeg er meget fornøyd med. Den er virkelig et perfekt allround objektiv, og skal man på ferie (semester) trenger man ikke å bringe med seg noe annet.

Skulle jeg reise på semester for å fotografere fugler skulle jeg nok ønske meg et objektiv med lengre rekkevidde. Har vurdert Nikon VR 80-400, men dette har jeg slått fra meg.

På ønskelisten står en Nikon VR 70-200 med 2,8 blender. Den er utrolig bra ifølge alle tester, men koster mye penger. Ca 14-15000 her i Norge.

Deretter kommer en TC20 konverter på ønskelisten. I følge Fotovideo i Oslo er en VR 70-200 med TC20 å foretrekke fremfor en VR 80-400. Denne kombinasjonen vil gi deg det største brennviddeområde å leke med, også er det jo i en del situasjoner som f. eks. innendørs, veldig godt å ha en ren 70-200 /2,8 med VR tilgjengelig. F.eks en hockeymatch.

VR`en på 70-200 gir en fordel på cirka 3 blendere som vi så taper igjen hvis vi bruker en TC20 konverter. I praksis beholder vi en 2,8 blender i hele brennvidden.

TC20 konverter har nå kommet i en ny versjon som tar hensyn til at digitale hus krever langt mer informasjonsflyt mellom hus og linse enn før. Det betyr egentlig at konverteren ikke skal merkes med tanke på lysforståelse / fokus.

Jeg personlig ville gått for VR 70-200 i kombinasjon med en TC20, da dette gir det største brennvidde området.

Til slutt må det nevnes at VR 70-200 har en superb god kvalitet.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar