Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom till canon 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Rosdahl

Medlem
Tjena.
Har funderingar på att byta telezoom men är inte säker på vad.
Har nu ett 70-200 4L men vill ha nåt med större zoomomfång.

Har tittat lite närmare på dessa objektiven:

Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM
Canon EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM
Sigma EX 50-500/4-6,3 HSM DG

Ni kan väll säga lite vad ni tycker om objektiven och kanske rekomendera några andra.
/Anders
 
70-300 ger dig inte så mycket större omfång -- då skulle jag rekommendera en telekonverter 1,4x istället.

Canons 100-400 är snabbt, skarpt och trevligt. Sigman är inte lika skarpt, fokuserar långsammare och har ingen stabilisering. Dessutom är det ännu större och tyngre. Båda dessa kommer dock att få din kamera att kännas liten och obalanserad. (Kanske ny kamera också? ;-)

Canons 100-400 har skjutzoom, vilket många reagerar mot. Det är dock en vanesak. Min första tanke var att jag definitivt inte ville ha en skjutzoom -- nu gillar jag det bättre och bättre. Det finns inte bara nackdelar med konstruktionen.

Slutligen: Om nu tänker köpa nytt (100-400 är nog svår att hitta beg) rekommenderar jag dig att fundera på att handla från USA. Själv köpte jag objektivet hos B&H för ungefär 12000 kr (inkl frakt, tull, moms).
 
Jag har den 100-400 gluggen du kollat på och är mycket nöjd med den. Många skriver om skjutzoomen på den i olika avseenden, men jag har inte ont av det, det är i vissa fall t.o.m. lättare att manövrera.
 
100-400/4,5-5,6L Is Usm

Jag har haft nu min Canon 100-400/4,5-5,6L Is Usm ca 3år och är nöjd med den.
Zoom är ju en kompromiss man får inte lika bra skärpa som fast optik, zoomen presterar också olika skärpa i omfånget i 400 läget är den lite mjukare än vid kortare brännvidder.
Oftast är det dåligt ljus så man får använda bländare 5.6 för att få hyfsade korta slutartider i och med det så blir bilderna inte så skarpa som vid bländare 8-11 eller så får man även höja isotalet.
Oftast använder jag den till fågelfoto.
Bilder som är tagna med den hittar ni på min simpla websida för natur och fågelfoto.

http://web.comhem.se/~u31332587/index.html

ni hittar även några bilder tagna med 17-40L också inom naturbilder

bilderna är förminskade till ca 640*480
så kan du bedöma själv om det är något att ha i ryggsäcken.

Mvh Michael
 
Canon EF 28-300 IS USM 3,5-5,6
Det enda rätta. 11x zoom, kostar ungefär som en 100-400 om du hittar på begagnat. Finns ett sådand på Tradera nu tror jag. Kostar 15-16.000 har jag för mig.

Jag har haft en 28-300 i nästan 2 år och enda anledningen till att jag sålde det var för att jag behöver har ljusstarkare och handlade ett 70-200 2,8 IS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.