Annons

Telezoom Nikon D5300

Produkter
(logga in för att koppla)

lendra

Ny medlem
Har nu kitobjektivet samt Nikon 50mm f/1.8, men vill ha ett telezoom. Fotar främst hundar i fart. Till gamla kameran hade jag ett Sigma 70-300 f/4-5.6, utan fokusmotor och det är någon jag vill/behöver ha.

Tips?

och 70-200/4 eller 70-200/2,8
Men då har du klivit upp i kvalité, snabbhet och framförallt ljusstyrka,
...ja också tyngd.... & pris

AF på Nikon 70-300 brukar inte ha några problem att hänga med när det rör på sig, något som dock inte kan sägas om lillebror 55-300.
Om man ska köpa begagnat så var nog med att få den senaste versionen som heter AF-S 70-300 mm f/4,5-5,6 VR IF-ED

Och pris, framförallt.

Med en Nikon D5300 tycker jag personligen att det är overkill med dom två objektiven.

Fast oavsett kamerahus är ju stor bländare och därmed möjlighet att kontrollera skärpedjup en av de saker som är fördelen med systemkameror jämfört med en kompaktkamera. Ett 70-200 f4 eller 2,8 skulle vara mitt alternativ om budget finns. Annars är Nikons senaste versionen av 70-300 väldigt bra optiskt tycker jag. Jag hade ett ex som var bra även vid 200-300 mm. Ingen större skillnad mellan 70-200/2,8 med tc 1,4 eller mitt 300/4 tyckte jag när jag testade.

Fast oavsett kamerahus är ju stor bländare och därmed möjlighet att kontrollera skärpedjup en av de saker som är fördelen med systemkameror jämfört med en kompaktkamera. Ett 70-200 f4 eller 2,8 skulle vara mitt alternativ om budget finns. Annars är Nikons senaste versionen av 70-300 väldigt bra optiskt tycker jag. Jag hade ett ex som var bra även vid 200-300 mm. Ingen större skillnad mellan 70-200/2,8 med tc 1,4 eller mitt 300/4 tyckte jag när jag testade.

Äger själv också en 70-300vr av senaste versionen. Skärpan är såklart inte lika bra som på mina fasta (50, 85mm) men ändå väldigt skaplig :)
Betydligt bättre än tamron 70-300 som jag hade till min D80 förr i tiden.
Skulle också vilja äga 70-200 f2.8 eller ännu hellre f4 versionen. Men kan inte ge köpet rättvisa. Om pengar inte är ett hinder så är det helt klart värt att satsa på en 70-200 med telekonverter.
Men jag är av uppfattningen av att det är att ta i, och att 70-300vr räcker gott o väl.

Äger själv också en 70-300vr av senaste versionen. Skärpan är såklart inte lika bra som på mina fasta (50, 85mm) men ändå väldigt skaplig :)
Betydligt bättre än tamron 70-300 som jag hade till min D80 förr i tiden.
Skulle också vilja äga 70-200 f2.8 eller ännu hellre f4 versionen. Men kan inte ge köpet rättvisa. Om pengar inte är ett hinder så är det helt klart värt att satsa på en 70-200 med telekonverter.
Men jag är av uppfattningen av att det är att ta i, och att 70-300vr räcker gott o väl.

Att en 70-200 med TC skulle vara bättre optiskt har debaterrats mycket på olika forum. Jag såg ingen optisk fördel. Men det är klart att det är lite mer flexibelt, fast till ett pris. Men, att kunna isolera objekt bättre gör en stor skillnad tycker jag. Att fota vid bländare 2,8 jämfört med 5,6 ger nästan två helt olika typer av kort. Det är verkligen inte skärpan i första hand. Dessutom är en bonus att man får möjlighet att ha kortare slutartider vilket också hjälper när det handlar om springande hundar. Alltså kan jag tycka det värt det även för en D5300, men förutsätter såklart att man har råd med det. Jag tyckte som sagt mycket om 70-300 VR också, det är ett mycket bra objektiv.

... men förutsätter såklart att man har råd med det.....
Och att man tycker om att fotografera om några år.
Samtidigt ett 70-200/2,8 går ALLTID att sälja. Hur det är med de andra vet jag inte. Troligtvis är oxå 4an lättsåld. Nikons 70-300 är väl lite knepigare när man jämför begagnat / nytt / nytt 3-part.

Kanske skall titta på ett 70-200/2,8 begagnat. liten förlust om man vill sälja det vidare.

Och pris, framförallt.

Med en Nikon D5300 tycker jag personligen att det är overkill med dom två objektiven.

Varför det? D5300 har jättefin sensor, och det finns ingen anledning att inte välja så bra optik som man har råd med. 70-200/2.8 är snabb skarp och ljusstark, stor bländareppning ger lugna bakgrunder. Ett annat bra alternativ för agility skulle kunna vara Sigmas 120-300/2.8 sport (sport versionen viktig för snabbhet) men den är betydligt dyrare.

Är budget trång välj Nikons senaste 70-300/5.6

Sigmas 120-300/2.8 sport (sport versionen viktig för snabbhet) men den är betydligt dyrare.
O jävligt stor o tung. Jag valde mellan den o 70-200/2,8 +1,4.
Sigman skulle aldrig få följa med mig på tex en familjesemester.....så Nikon blev valet.
Men att åka till en fotbollsmatch o plåta o åka hem igen så fungerar det bra.
Men det är ett jättefint objektiv.

O jävligt stor o tung. Jag valde mellan den o 70-200/2,8 +1,4.
Sigman skulle aldrig få följa med mig på tex en familjesemester.....så Nikon blev valet.
Men att åka till en fotbollsmatch o plåta o åka hem igen så fungerar det bra.
Men det är ett jättefint objektiv.

Ja, det håller jag med om. Frågan är väl om jag ens tagit med 70-200/2.8 på familje semestern redan den är ganska tung (men ack så skarp). Fördelen med lite längre brännvidd och hundar är att man kommer mer i höjd med hundens ögon om man kan fotografera från lite större avstånd.

Själv tycker jag 70-200/2.8+TC1.4 ger lite tvivelaktig kvalitet, men om det syns eller inte beror förstås en del på hur stora bilder man vill göra. Inte direkt förvånande telekonvertrar och komplicerade zoomkonstruktioner brukar inte vara en bra kombination.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto