Annons

Telezoom med bildstabilisator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Telemann

Aktiv medlem
Hej

Är sugen på ett telezoom typ Sigma 70-300 eller något ??-200 att använda med min Nikon D50, men finns det något sådant objektiv med bildstabilisator?

Finns det någon "ordlista" för alla bokstäver som står efter objektivens namn. Det är väldigt svårt att förstå sig på alla konstiga beteckningar hos olika tillverkare.

undrar
Eva
 
En telezoom med bildstabilisering är Nikons egen 70-200mm f/2.8 VR för knappt 20.000 SEK. Även den omåttligt populära 18-200mm VR från Nikon finns att tillgå för ca 6500:-. Du nämner även Sigma 70-300mm f/4-5.6 som kostar knappt 2000 SEK men saknar bildstabilisering och ljusstyrka. Mitt emellan finns även Sigmas 70-200 f/2.8 som kostar ungefär hälften av Nikons VR men saknar även den bildstabilisering.

Nedan två länkar till Nikon och Sigma och respektive tillverkares guide till alla beteckningar. Hittade tyvärr ingen för Tamron.

http://www.europe-nikon.com/behind_the_scene/sv_SE/glossary/broad/SC_c1.html

http://www.sigma-imaging-uk.com/lenses/lens-tech.htm
 
Det kommer ut nya objektiv här framöver från Nikon. Tror att följande är ett av de nya och kanske kan vara ett alternativ:

AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED är ett nytt, högklassigt tele zoom objektiv, anpassat för de som ställer krav på bildkvalitet. Med ED glas för bättre kontrast och färger, Nikon’s nya VR II teknologi för ännu bättre vbrations-reducering, en ny SWM motor för blixtsnabb och helt tyst AF funktion, och en bländare med 9 rundade lameller för mjuka och fin oskärpa i bakgrunder, levererar detta zoomobjektiv ett mångsidigt omfång för både alla fotografer, oavsett om vi fotograferar på film eller med Nikon’s digitala SLR kameror.
 
Nikon har 70-200 2,8 VR. Det har bildstabilisator. Precis nyligen har de även släppt ett 70-300 VR.
Det finns även 18-200 (fast det är tydligen löjligt lång leveranstid), 80-400 och 200-400 med VR. När det gäller "ordlista" för nikongluggar så har det ju tagits upp ett par gånger redan, så det borde du kunna hitta om du söker på forumet.

Annars, en kort förklaring på de förkortningar du "behöver" veta:

Lite nomenklaturförklaring
Exempel: 70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR
De första siffrorna är brännvidden. Två olika nuffror indikerar givetvis att det rör sig om ett zoomobjektiv.

f/2,8 anger största bländaröppning. Två olika siffror indikerar största bländaröppning på max resp min brännvidd.

G betyder att objektivet saknar bländarring. Bländare ställs in med hjälp av kommandoratten på kameran. Ibland kan det stå D, och då betyder det att kameran har ett mikrochip som skickar information om inställt af-avstånd till kameran för blixtberäkning. D-objektiv har kvar bländarringen. G har all funktionalitet hos D, men som sagt, ingen bländarring.

ED betyder att linsen har ett eller flera element i en särskilld typ som ska motverka den egenhet som gör att olika förger bryts olika i objektivet och leder till kromatisk abberation.

IF betyder att fokuselementen finns inuti linsen. Vanligt är annars att frontglasen flyttar sig vid fokusering vilket innebär att objektivet blir längre eller kortare vid fokusering..

AF-S innebär att objektivet har en inbyggd motor som sköter autofokus. vanliga AF-objektiv drivs av en elmotor i kameran. AF-S är tystare och ska vara snabbare.

VR betyder "Vibration Reduction" och är Nikons antiskakfunktion. Motsvarar Canons IS och KonicaMinoltas AS.


/E
 
Tack för alla svar!
Jag inser att VR (nu vet jag att det heter så...) innebär att man halkar upp ett par prisklasser. Jag får väl dra på mitt stativ i stället ;-)

Hälsningar
Eva
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.