Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Lorentz

Medlem
Objektiv för naturfoto
Om man som nybörjare vill skaffa ett teleobjektiv för naturfoto men kanske inte
vet hur länge fotointresset varar bör man väl inte köpa proffskvalitet. (kanske svårt att sälja begagnat till rimligt pris även om det är av proffskvalitet) Jag är intresserad av ett 300 mm objektiv och converters 1,4x / 2x med så bra skärpa som möjligt. En bra kombination som täcker mer än bara naturfoto.
Jag står nu i valet mellan två objektiv med converters i samma prisklass ca.26000 kr.
Ett Tokina 300/2,8 AT-X PRO (pirat) och ett original med sämre ljusstyrka Nikon AF-S 300/4 IF ED med converters. Nikon alternativet har väl bättre optisk kvalitet? Plus att jag kan använda den nya typen av conveters senare för andra typer av AF-S objektiv. Men duger det för naturfoto? Tokina 300 med kenko converters upp till 600 är väl ingen höjdare vad gäller skärpa?
Och finns någon service åt Tokina i Sverige. Sigma då? verkar ha sämre MTF testresultat än Tokina. Återstår då ett begagnat Nikon AF 300/2,8 IF ED med bra conveters. Men som verkar vara omöjligt än så länge att hitta under 30000 kr.Så vad gör man.

Jag skulle tveklöst välja Nikons objektiv även om
ljusstyrkan är en aning sämre. AF-S 300/4 är ett
mycket bra ojektiv med en hög optisk kvalité och
en otrolig skärpa. Dessutom är det kompakt och tar inte så stor plats som ett 300/2,8. Nackdelen om du ska använda converter är att en sådan stjäl rätt mycket ljus, upp till ett par bländarsteg.
Jag har inte testat vare sig Tokina eller Sigma
så jag kan inte uttala mig om dess brister eller
kvalitéer. Nikon 300/2,8 kan man hitta för runt
20000:- i hyfsat skick. Men då rör det sig om den
vanliga AF 300/2,8 IF ED utan D-optik. AF-S objektiven är rätt sällsynta på begagnatmarknaden.
Funderar du på ett zoom-objektiv kan jag varmt
rekommendera Nikon AF 80-200/2,8D ED! Ett otroligt
bra objektiv för naturfotografering. Suverän skärpa över hela zoom-området.

Hej Loomis
och tack för ditt svar. Roligt att du tycker Nikon alternativet är ett bättre val.
Jag har just idag packat upp en beställning från Scandinavian Photo som innehöll en Nikon AF-S 300/4 med converter TC14E II och TC20E II.
Om fotointresset skulle hålla i sig kan jag ju sedan utöka min utrustning och då använda convertrarna till nya AF-S objektiv. Kan bli besvärligt med 600/8 och manuell fokus men det får jag försöka att stå ut med.
Jag har sedan tidigare ett AF 70-210/4-5,6 D som jag är mycket nöjd med. Skarp och snabb fokus trots det låga priset. Bestämde mig sedan jag läst om objektivet på Ken Rockwells hemsida http://kenrockwell.com/nikon/7021056.htm

Loretz
Det är bara att gratulera till ett mycket bra val! AF-S 300/4 är ett kritikerrosat objektiv som du garanterat kommer att bli helnöjd med. Det har även en bra fokuseringsring för manuell fokus så det blir säkert inga problem med användandet av en converter. På tal om converter och manuell fokusering - jag har testat en äldre TC16-a ihop med mitt 80-200/2,8 och det gick alldeles utmärkt. Det blev dock en rätt mörk sökarbild.
Vad har du för kamera förresten?

Loomis
Har en F100 sedan ett år tillbaks och den fungerar bra. Tar bara lite tid att få rutin på alla funktioner eftersom jag tidigare haft en helt manuell kamera (Nikon F).
Har nu lämnat in den första rullen tagen med nya 300/4. Så det ska bli spännande. Jag fick låna ett Sigma 70-200/2,8 med 2x converter,
Den verkade ha en skapligt ljus sökarbild med 2x, men hur bilderna blev har jag ännu ej fått se.

Hej, jag snubblar in lite i diskutionen om 300 och bländare och convertrar.

Såg att du körde med en 16konverter. Kan inte göra annat än att rekommendera dig KENKO PRO istället, bibehållen autofokus.Och 0 vinjettering samt att sökaren inte blir nämnvärt mörk.

Hej, gott att se att någon där ute satsar tveklöst på nytt =) om än att vara osäker på intresset.
Begangnat marknaden är inte att förakta annars, nytt är inte alltid bäst, Ta tex den nya AFS80-200/2,8 till nikon den är nästan Kass i jämnförelse med det gamla.

Beroende på vad och med vilken film du skall naturfotografera så är väl ditt val bra. Om/När du sedan skall ta steget ända ut och bara köra 2,8 optik så kan du lika gärna köpa Tokina som Nikkor. Skiljer 0,2 mtf i skärpa på dessa och vad är det mot 25000kr.
Köp begagnat =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar