Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv till Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Skulle vara tacksam för tips och råd angående bra teleobjektiv.
Har Nikon D7000.

Tack på förhand!

Hälsningar
Maria

Din fråga är lite för öppen, eftersom du inte säger något om önskad ljusstyrka och brännvidd.
Dessutom gissar jag att du faktiskt menar telezoom?

Nikkor 55-200/4.0-5.6 är ett helt okej telezoomobjektiv för cirka 2 000kr
Nikkor 70-300/4.5-5.6 är ett bra telezoomobjektiv för cirka 5 000kr
Nikkor 70-200/2.8 VRII är väldigt bra telezoomobjektiv, som dock kostar närmare 20 000kr.
 
Ett annat alternativ är Nikon AF-S 300/4. Det är skarpt och hyfsat ljusstarkt för sitt pris och har riktigt bra närgräns, men saknar stabilisering. Det fungerar bra med teleconverters också!

Jag har ett själv som jag är riktigt nöjd med.
 
När det gäller objektiv så får man vad man betalar för, lite enkelt uttryckt. Jag har ett
Nikkor 70-300/4.5-5.6 till min D7000 och är jättenöjd med vad det presterar i förhållande till priset. Inte tokskarpt men helt ok till min vardagsfotografering på hobbynivå. Ska man upp i nivå så frestar det på plånboken, precis som Janne skrev. Å andra sidan är det ju inte fel att satsa på bra objektiv om man nu har råd. Dom har ju längre livslängd än kamerahusen.....
 
Beror lite vad du har i övrigt. Har du inget i kort tele så skulle jag välja Nikkor 70-300VR eller Sigma 120-400. Har du något så att du ändå har 100-150 området täckt så skulle jag välja Nikkor 300/4. Jag har både 70-300 och 300/4, men använder i princip enbart 300/4 men har då också ett 150/2.8 som täcker det området

Peter
 
Tack för alla svar.
Har ett nu och den har 18-105 mm brännvidd.
Har köpt ett makro också.

Men det jag söker nu är mer till landskapsfotografering och porträtt fotografering, vet inte om det går att kombinera?

Budgeten ligger mellan 4 - 5 tusen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.