Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telekonvertrar, funderingar kring

Produkter
(logga in för att koppla)
För övrigt är rätt många objektiv konstruerade som en brännvidd, men omgjorda till längre äldre kortare genom att bygga ihop konvertera med objektivet.
Det där blev inte helt begripligt. :)

Är det skillnaden mellan "objektiv med lång brännvidd" och "äkta teleobjektiv" du syftar på?

Inte då du står som naturfotograf tidiga dagar med dåligt ljus och får dåliga slutar tider, eller du skall lägga på en 2ggr konverter och kan tappa autofocusen+att autofocusen jobbar bättre utan konverter i dåligt ljus. Med 5DsR är det du skriver närmast en hypotetisk fråga, då bilderna blir så otroligt bra direkt ur kameran, så det handlar mer om teori än praktik.
Jo, det blir samma effekt. Beskär man bilden till APS-C så ökar man bruset ett steg, och man måste alltså öppna bländaren ett steg för att undvika det (och därmed även öka slutartiden ett steg).

Att autofokusen tappar kapacitet är förstås en nackdel som är oberoende av ovanstående.

Telekonvertern 1,4X ger ett bländarsteg längre exponering.
APS-C gentemot fullformat har cropfaktor 1,5-1,6. Canons faktor 1,6 ger ca. 1 1/3 steg nedbländning. Fullformatets yta är ca. 2,5 ggr. så stort.

Uttryckt i brus: Uppmätt så brusar 7D vid 854 ISO som 5D Mark III gör vid 2293 ISO.

Det man förlorar i gungorna får man ta igen i karusellen.

Det där blev inte helt begripligt. :)

Är det skillnaden mellan "objektiv med lång brännvidd" och "äkta teleobjektiv" du syftar på?

Ja, det blev lite förvirrande när jag skrev på mobilen, men det är så jag menar.

Edit: har nu fått lite närmare förklarat, och med fler pixlar på sensorn, desto mindre fördel gör en optiskt telekonverter (precis som någon skrev tidigare). Med 36, 42 eller 50 megapixel blir det förmodligen nästan alltid bättre att delförstora, med undantag för just de objektiv som levereras med en konverter som är anpassad för just det objektivet (Canon 800/5,6 eller 200-400 med inbyggd konverter).

Jag hade fel :)

Senast ändrad:
Ja, det blev lite förvirrande när jag skrev på mobilen, men det är så jag menar.

Edit: har nu fått lite närmare förklarat, och med fler pixlar på sensorn, desto mindre fördel gör en optiskt telekonverter (precis som någon skrev tidigare). Med 36, 42 eller 50 megapixel blir det förmodligen nästan alltid bättre att delförstora, med undantag för just de objektiv som levereras med en konverter som är anpassad för just det objektivet (Canon 800/5,6 eller 200-400 med inbyggd konverter).

Förklara gärna varför, jag har praktisk konstaterat att det gäller men har inte koll på optiken.

Och nästa fråga, varför använda ett 400mm objektiv när man istället bör kunna köra ett billigt 200mm och croppa.

Förklara gärna varför, jag har praktisk konstaterat att det gäller men har inte koll på optiken.

Och nästa fråga, varför använda ett 400mm objektiv när man istället bör kunna köra ett billigt 200mm och croppa.

Jag kan inte den exakta förklaringen till hur det hänger ihop optiskt, men med 400 mm behöver du inte beskära lika mycket som med 200 mm :)

Jag formulerar om, varför fota med 400mm och om man nu förlorar lika mycket upplösning som vid en digitalzoomning 2x med en skarp 200m?

Nu pratar ni om 2 gånger. I början av tråden var det 1,4

Principerna blir väl desamma i matematiken, men just 1,4 gånger motsvarar väl precis (eller nästan precis) ett bländarsteg.

Petter ....

). Med 36, 42 eller 50 megapixel blir det förmodligen nästan alltid bättre att delförstora, med undantag för just de objektiv som levereras med en konverter som är anpassad för just det objektivet (Canon 800/5,6 eller 200-400 med inbyggd konverter).

Ska man tolka detta påstående att den bästa telekonverter på marknaden har en upplösningsbegränsning efter 36 MPx?
Detta skulle jag vilja ha kött på benen på med fakta. Jag påstår istället att begränsningen inte ligger i konvertern eller senorn utan i de optiska defekterna i själva objektivet man använder. Tyvärr kan jag inte bevisa detta med 36MPx och mer då jag inte har tillgång till så högt upplösande sensorer. Har bara bildbevis från en 6D samt EOS M kombinerat med EF 70-200/2.8L II med Sigma 1.4X, 2X och 1.4X+2X. Samtliga kombinationer ger fördel i upplösning vid pixelnivå, Bäst upplösta bild är alltså EOS M med båda konvertrar inkopplade. Däremot är AF rent utav skrämmande med konverter. 1.4X är dock ok, men inte supersnabb.

/Stefan

APS-C gentemot fullformat har cropfaktor 1,5-1,6. Canons faktor 1,6 ger ca. 1 1/3 steg nedbländning. Fullformatets yta är ca. 2,5 ggr. så stort.

Uttryckt i brus: Uppmätt så brusar 7D vid 854 ISO som 5D Mark III gör vid 2293 ISO.

Det man förlorar i gungorna får man ta igen i karusellen.

Nu förstår jag inte vad du menar. Menar du att man måste använda större bländare med en APS-C kamera än en med fullform om jag använder samma objektiv till bägge kamerorna. I så fall får du ge en riktig förklaring till detta, för i min värld så får bägge lika mycket ljus på sig, alltså samma bländare.

Nu förstår jag inte vad du menar. Menar du att man måste använda större bländare med en APS-C kamera än en med fullform om jag använder samma objektiv till bägge kamerorna. I så fall får du ge en riktig förklaring till detta, för i min värld så får bägge lika mycket ljus på sig, alltså samma bländare.

Det har förklarats otaliga gånger redan på det här forumet. Men för att sammanfatta:
Eftersom den mindre sensorn är hälften så stor så fåren bara hälften så mycket ljus på sig. Hälften av ljuset hamnar utanför kanten.

Det har förklarats otaliga gånger redan på det här forumet. Men för att sammanfatta:
Eftersom den mindre sensorn är hälften så stor så fåren bara hälften så mycket ljus på sig. Hälften av ljuset hamnar utanför kanten.

Nu spelar det ju ingen roll om hälften av ljuset hamnar vid sidan om. Då skulle det ju för en mobilkamera innebära att nästan allt ljus hamnar vid sidan om.
Det handlar om att varje pixel får tillräckligt med ljus.

Om samma skärpedjup

Mycket är lätt att missförstå i sådana här diskussioner där oftast bara en sida av myntet nämns. Du kan samanfatta det så här i stället så blir det inga missförstånd:
Med en cropkamera (1,5-1,6) behöver du lite mer än ett stegs lägre iso för att få samma brus (samma sak som att du behöver ett stegs mer ljus för att behålla samma tid/bländare eftersom du sänker iso med ett steg)
Samt: Med en cropkamera behöver du ett steg ljustarkare optik (alt. blända upp ett steg om utrymme finns) för att få samma skärpedjup vid samma bildutsnitt (likadana bilder) Cropkameran har lite drygt ett stegs längre skärpedjup och 4/3 sensorn har 2 stegs längre skärpedjup vid samma bild.

Nu spelar det ju ingen roll om hälften av ljuset hamnar vid sidan om. Då skulle det ju för en mobilkamera innebära att nästan allt ljus hamnar vid sidan om.
Det handlar om att varje pixel får tillräckligt med ljus.

Det är den totala mängden ljus som sensorn samlar in som avgör brusnivån. Större yta ger mer ljus och starkare signal.
En mobilkameras objektiv tecknar bara ut den pyttelilla sensorn.

(Ett objektiv anpassat för APS-C tecknar endast ut på sensorn och räcker inte till för fullformatet. Endast i undantagsfall finns det gluggar som har en så stor bildcirkel att det kan täcka den större sensorn också och då med dålig skärpa i kanterna)

Mycket är lätt att missförstå i sådana här diskussioner där oftast bara en sida av myntet nämns. Du kan samanfatta det så här i stället så blir det inga missförstånd:
Med en cropkamera (1,5-1,6) behöver du lite mer än ett stegs lägre iso för att få samma brus (samma sak som att du behöver ett stegs mer ljus för att behålla samma tid/bländare eftersom du sänker iso med ett steg)
Samt: Med en cropkamera behöver du ett steg ljustarkare optik (alt. blända upp ett steg om utrymme finns) för att få samma skärpedjup vid samma bildutsnitt (likadana bilder) Cropkameran har lite drygt ett stegs längre skärpedjup och 4/3 sensorn har 2 stegs längre skärpedjup vid samma bild.

Så alltså: en kamera med crop sensor (1,5 eller 1,6) med ett objektiv på största bländaröppning ger samma bild som en fullformat med samma objektiv och 1,4 converter. På största bländaröppning.
Om vi bara ser till utsnitt och skärpedjup.

Har jag fattat rätt?

Men sedan har vi det där med bruset. Och att en konverter eventuellt försämrar de optiska egenskaperna.

Petter...

Det är den totala mängden ljus som sensorn samlar in som avgör brusnivån. Större yta ger mer ljus och starkare signal.
En mobilkameras objektiv tecknar bara ut den pyttelilla sensorn.

(Ett objektiv anpassat för APS-C tecknar endast ut på sensorn och räcker inte till för fullformatet. Endast i undantagsfall finns det gluggar som har en så stor bildcirkel att det kan täcka den större sensorn också och då med dålig skärpa i kanterna)

Men alltså.
Om du har en vägg som det faller ljus på, och sedan sågar av väggen på mitten - blir väggen mörkare då?

Ja om materialet bakom den borttagna halvan är svart(are än resten).

Sätt upp en kamera mot hela denna vägg, ta bort halva, vad kommer kamerans ljusmätare visa?

Det känns övertygande.

Ett annat sätt att se det är ju att jämförelsen bör göras mot en utskrift, lika stor från två olika sensorer. Om ljuset som fångats av en liten sensor ska räcka till en lika stor utskrift som bilden från en större sensor så blir det ju matematiskt så att det finns en mindre mängd lagrat ljus i den lilla sensorn att sprida ut på den stora utskriften.

Petter...

Ja om materialet bakom den borttagna halvan är svart(are än resten).

Sätt upp en kamera mot hela denna vägg, ta bort halva, vad kommer kamerans ljusmätare visa?

Ja fast nu fokuserar vi ju på den mindre väggen / sensorn. Vad som finns utanför sensorn är väl knappast intressant?

Har du två skivor i samma färg som står i solen så kommer de vara lika ljusa, oavsett storlek.
Det finns ingen sensor som registrerar något utanför där sensorn slutar...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar