ANNONS
Annons

Tele lämpligt för safari?

Produkter
(logga in för att koppla)

KjellHell

Ny medlem
Hej!

I höst ska jag på en resa till Sydafrika, där några dagar kommer att spenderas ute i vildmarken. Jag vill då självklart kunna få med mig lite fina bilder på djuren hem. Så det jag skulle vilja ha hjälp med är att komma fram till vilket objektiv jag ska satsa på inför detta. I dagsläget sitter jag endast med ett 18-55, och det kommer man ju inte så långt med ute på savannen.

Huset: Nikon D80

Vilken brännvidd är lämplig? Man lär väl behöva minst 300 mm kan jag tänka mig?

Jag kommer att få detta objektiv i 20-årspresent, så jag kan inte säga exakt hur mycket man är beredd att lägga, men femsiffriga belopp går bort kan jag tänka mig.

Så tips mottages gärna!

Överlag är mer tele bättre. Samtidigt så kommer man förvånansvärt nära djuren på safari, i alla fall gjorde jag det i Kenya. Vi hade lejon som gick 2-3m från bilen. Jag hade ett 300mm som längsta tele, och tyckte det fungerade bra. Möjligvis att ett 70-200 med en extender kan fungera. Vi hade en väldigt förstående chaufför som stannade vid fotomöjligheter, så det var möjligt att använda enbensstativ eller luta mot bilen vid fotografering. Annars kan det bli lite knep, då djuren ofta rör sig i början och slutet av dagarna.

Glöm sen inte bort en vidvinkel, för det finns många vackra vyer som gör sig bra med vidvilken.

/Björn

3

Här är 3 alternativ som kan fungera om man ska hålla sig under 10 lax:
Tamron 70-200/2,8 DI IF + Kenko 1,4 DGX pro 300 alt. 2x DGX Pro (något sämre skärpa dock)
Nikon 70-300
Sigma 120-400

Jag har svårt att hitta några andra alternativ om ni inte vill leta begagnat.
Om ni kan gå upp lite i pris finns Sigma 70-200/2,8 OS + sigmakonverter 1,4x alt 2X (Sämre skärpa i 2x förstås)

Tack så mycket för tipsen.

Ett vidvinkelobjektiv är nog en bra investering det med. Väldigt användbart.

Ska kolla in de rekommenderade objektiven!

Häftigt med Sydafrikaresan!

Mina tips kan du ju få på annat håll, och jag ska inte kommentera angående objektivtyp, men tänkte slänga in en tanke angående de objektiv som har nämnts.

Nikons 70-300 är ett himla mysigt objektiv. Men jag själv är ju frälst i ljusstarkare objektiv och kan tycka att det är lite väl svagt. Att tamrons variant skulle vara bättre kan jag väl inte säga varken bu eller bä om, även om det lilla jag har testat tamronet sa mig motsatsen.

Däremot tror jag på Tonyeagles förslag med Tamrons 70-200.

Mina små tankar sådär. :)

Nikons 70-300 är ett himla mysigt objektiv. Men jag själv är ju frälst i ljusstarkare objektiv och kan tycka att det är lite väl svagt.

Jo, är det mörkt så är det mörkt oavsett om man är i Sverige eller Sydafrika. Då är ljusstyrka bra att ha. Nu vet jag ju inte under vilka omständigheter TS kommer att röra sig ute i naturen, men oktober, november i Afrika söder om ekvatorn motsvarar ju våren här så det kommer dagtid i alla fall förmodligen att vara tillräckligt ljust för att kompensera för lägre ljusstyrka.

Jag var i Sydafrika, kruger parken förra året (april) och valde att byta mitt fasta nikon 300 f4 mot sigma 100-300 f4. Ett val som jag inte ångrar, några av kamratera hade fast tele och missade flera bilder.

Så jag rekommenderar en zoom, mitt val är beg sigma 100-300 F4.

Hej
Jag var till de stora parkerna i Tanzania för någon vecka sedan och kan sammanfatta några tips lite kort.

Telezoom är klart användbart. 70 - 300 VR är lämpligt på en dx-sensor (som D80 har). Anledningen är att jag inte kan rekommendera att du byter objektiv i fält - för mycket damm i luften. Det bör du vänta med till du kommer på hotellrummet (om du måste så byt objektivet i badrummet, där är det minst damm i luften, spec efter att ngn har duschat).

Själv hade jag ett 70 - 200 VR objektiv på en D7100. 24 Mpix ger lite mer möjlighet att beskära så det kompenserar för spannet 200 - 300 mm som saknades. Visst fanns det situationer när jag skulle behövt ytterligare räckvidd, men på det stora hela skulle jag inte gjort ett annat val idag. På längre avstånd blir ändå skärpan lidande p g a luftrörelser och skakningar.

Dessutom hade jag en D80 med ett 16 - 85 mm objektiv på. Bra när man kommer riktigt nära djuren ibland och för annan fotografering på resan (stadsmiljö t ex).

Jag tror jag tog ca 1500 bilder med D7100 och det togs ca 500 bilder med D80, de flesta med D80 var inte på safarin. Så mest telefotande blev det på vår fyradagars safari.

Ta många bilder - så kan du sålla när du kommer hem!

Lycka till!

/Roger

Jag var på safari i Sydafrika i höstas. Innan jag åkte läste jag att det är mycket mer småvegetation där, buskar och annat, vilket visade sig stämma. Inga stora öppna vidder. I alla fall inte där jag var i utkanten av Krugerparken. Vi valde att besöka ett privat reservat där personal körde runt oss under våda game drives. Mycket bra och vi kunde köra precis hur vi ville inne på deras område, dvs vi behövde inte hålla oss till vägarna som jag tror att man måste om man kör själv inne i Krugerparken. Det gjorde i alla fall att vi kom väldigt nära de stora slöa djuren. Kanske ca 15-20 meter från noshörningar och elefanter (de senare traskade ostört förbi bilen bara någon meter ifrån oss). 10 meter från en leopardunge och mamma leopard satt under vår bil ett tag när hon jagade på natten. Detta är kanske lite svårgaranterat, men slutsatsen är att vi kom rätt nära det mesta.

Mitt huvudobjektiv var Canons 100-400 mm och jag använde det på många olika brännvidder. 400 mm gav ofta tightare porträtt när vi var ute med bilarna. Jag hade en fullformatskamera (5D Mark II). Med din kamera skulle jag rekommendera en zoom som startar vid ca 70-100 och slutar vid 2-3-400 någonting. Jag kan inte nikonprylar så jag ger inga specifika tips på objektiv. Med ett fast objektiv tror jag man känner sig lite låst i alla fall.

Hoppas du hittar något bra och att du får en bra resa. Och missa för allt i värden inte vithajsdyken i burar om du ska ner mot Kapstaden.

http://www.flickr.com/photos/ixox/8337561081/in/set-72157632153918466

Vilken brännvidd är lämplig? Man lär väl behöva minst 300 mm kan jag tänka mig?
Jag tillbringar själv ganska mycket tid ute bland djuren i Sydafrika varje år och Canon 100-400 är det objektiv som jag använder i princip hela tiden. Nikons motsvarighet (nya 80-400) verkar vara minst lika bra. Men det kostar ju en slant ... Den gamla versionen tror jag dock inte är någon höjdare.

Dessutom tycker jag att man måste ha ett andra hus med något slags normalzoom. I värsta fall kan man täcka upp det brännviddsområdet med en bättre kompaktkamera, men man ska definitivt inte räkna med att hinna byta objektiv mellan tele- och normalzoom när man är ute bland djuren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar