Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teknisk kvalitet för att kunna säljas?

Produkter
(logga in för att koppla)

andersab

Aktiv medlem
Hej!
Jag går i tankarna kring att byta till en digital systemkamera och undrar lite kring vilken typ av kamera som krävs för att bilderna man tar ska hålla tillräckligt hög kvalitet för att kunna säljas till bildbyråer mfl.

Jag har läst en hel del här på fotosidan och blir inte riktigt klok på vad som egentligen gäller. Vissa menar att 6 mp duger för det mesta, om bilden är tagen med en bra kamera, ett bra objektiv etc, medan andra anser att man bör komma upp på minst 8 mp. Ett vanligt mått verkar vara att bilden ska vara 30 mb.

Min fråga är egenltigen vilken d-slr jag ska köpa om jag har ambitionen att sälja en del av de bilder jag tar med kamera?

En del bildbyråer har tumregeln utfallande A4 (216 x 303 mm) i 300 dpi. Det ger i så fall 2551 x 3579 = ca 9 MPixel. Om bilden har lågt brus och är tagen med ett skarpt objektiv kan bilder från 6 MPixel DSLR skalas upp till detta utan större problem.

Kolla med bildbyråerna. Slå dom en pling eller maila - Det kan skifta lite med kraven beroende på vilken typ av kunder dom jobbar emot.

Jobbar man t ex emot IKEA är det ganska höga krav, bakstycke eller en 1Ds. Nu är ju IKEA ingen bildbyrå, men som sagt kraven skiftar.

En hel del bilbyråer (ex. Alamy.com) lägger gränsen vid 50 Mb TIFF (8bit). Dvs. det räcker inte med bilden direkt ur en normal amatör-dSLR. Det ska dock gå utmärkt (enligt sagda Alamy) att interpolera till tillräcklig storlek med bra programvara. T.ex. Shortcut PhotoZoom eller Genuine Fractals.

Tack för svaren, det låter som att man kan klara sig med 6 mp, men att man kanske bör ha minst 8 mp för att alltid kunna möta (de vanligaste) kraven.

Jag har funderat på Minoltas nya D-SLR, som ju har anti-skak inbyggt i kamerahuset, detta borde ju också göra bilderna något skarpare och därmed tåla större interpolering med t ex Genuine Fractals....

andersab skrev:

Jag har funderat på Minoltas nya D-SLR, som ju har anti-skak inbyggt i kamerahuset, detta borde ju också göra bilderna något skarpare och därmed tåla större interpolering med t ex Genuine Fractals....

Bilderna blir inte skarpare med anti-skak, däremot kan du använda längre slutartider utan att få rörelseoskärpa.

Vid optimala förhållanden så ska det inte vara någon skillnad.
Med Canons IS har jag hört att har man på det när man fotar med stativ så blir det tom sämre.

Tekniknördarna kan nog förklara bättre, dom kommer strax. ;-)

/Henri

Motivområdet och byråns ambition spelar roll.

Plåtar du sport räcker 8MP fin, fint. Men plåtar du arkitektur så är nog 1Ds undre gränsen. Att lägga tekniska krav på konstnärliga bilder känns lite fel, men de flesta konstnärliga fotografer jobbar idag med mellanformat.

Det finns mindre oetablerade byråer som drar gränsen vid 6MP, de större tror jag först och främst vill ha duktiga fotografer.

andersab skrev:

Rena filer, skarpa objektiv och ingen skakningsoskärpa krävs för att det ska blir riktigt bra att blåsa upp bilder. Man bör också plåta i RAW-format.

Med rena filer så menar jag lågt brus och inget färgstick. Den kamera i klassen som har lägst brus är Canon Eos 20D. Med RAW-formatet och bra photoshop-kunskaper så kan du lätt bli av med allt färgstick. Glöm inte att kalibrera skärmen.

Med RAW-formatet så får du också ut mer i de ljusa och mörka partierna i bilden. RAW är en förutsätting för att få maximalt resultat.

Skakningsoskärpa är en vanlig orsak till oskärpa. Särksilt i stor förstoring kan man ofta se att bilden inte är helt 100-procentigt skarp vid handhållen fotografering. Minoltas AS underlättar givetvis liksom Canon och Nikons motsvarigheter. I Canons fall är det bara de äldsta objektiven 75-300 och 300/4 som inte fungerar med IS på stativ.
Stativ är annars att föredra om motivet tillåter det.

Yrkesfotografer pratar mycket om dynamiskt omfång som en av de viktigaste egenskaperna. Det dynamiska omfånget hos 20D, D70 och D7D är antagligen ungeför lika stort.

/Magnus (tekniknörd)

Enligt pdf:en så mottar de Raw-bilder på 18MB - alltså från en 6MP-kamera.

Men detta lär gälla Scanpix featurebilder, nyhetsbilder finns det knappast kvalitetskrav på. Flera av deras egna fotografer kör med Nikon D2H även om de ska byta till 1D mark II.

Kraven beror alltså på vad man plåtar.

guldturbo> Den där PDF:en var intressant, tack för det tipset.

froderberg> Jag satt just och försökte ta reda på vad 18 mb Raw innebar, tack för det svaret! :)

Om man ska sumera så känns det som att man ändå ska satsa på en 8 mp D-SLR. Så nu sneglar jag mer på Canon EOS 20D istället...

froderberg skrev:
I Canons fall är det bara de äldsta objektiven 75-300 och 300/4 som inte fungerar med IS på stativ.

(Jag menar att alla IS,linser fungerar på stativ, men inte lika bra och/eller på samma sätt. Jag har fotat med 300 4IS på stativ Utan problem,,
Det beror på fotografen och den teknik som används.
Jag håller med dig om du menar fotande på trebensstativ och med trådutlösare, eller likn.) Ojj, det blev lite väl mycket offtopic der ja;)

Som sagt byråernas krav varierar kraftigt. Tex Stone Image,, kräver stoora filer (minst 50mb), enligt vad jag hört.

/mvh Niclas,

Senast ändrad:
Glömde att tillägga gällande pdf:en så har Magnus rätt. Det gäller alltså deras "Creative"-avdelning. inte news etc.

Alltså nu kommer jag låta som värsta idioten men jag är nybörjare så försök ha överseende.

Vad är RAW-format egentligen. Jag har förståt det är något med att det är det formatet som man har innan kameran komprimerar filen eller nåt sånt.

Hur ska jag ta i RAW-format har en z2, bilderna verkar ju bli bättre när man gör det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar