H.Berglund
Aktiv medlem
Alltså ditt problem är ju engentligen det enklaste på jorden att få till och tro mig, många semesterfotografer lyckas utan att vilja!
Allt handlar om kamerans "omförmåga" till dynamiskt omfång, den klarar liksom inte hur stora ljusvariationer helt enkelt, vilket är helt logiskt. Samma är det med människan även om man inte tänker på det på samma sätt.
En ljus himmel är oändligt mycket ljusare än en bil som har skuggsida mot dig. Om du exponerar efter den ljusa himlen så får du enormt korta slutartider samt liten bländare, detta funkar perfekt för att få himlen bra expoenrad. men mot en mörk bil så blir det åt he**e för lite ljus, därför blir det svart som synden.
Vips du har fått en siluettbild! Exponera efterhimlen, sätt sedan skärpan på bilen, knäpp! Detta förutsätter naturligtvis att du har manuellt läge! annaars blir det bara pannkaka. Kan du inte manuellt så är det hög tid att lära dig!
Lycka till
Ja jag tror jag börjar förstå det här mer och mer. Nu är det bara att testa och få ordning på det tekniska. För att veta om du har en bra exponering på himlen, tar du några provbilder innan då eller? Ibland hannar man ju i situationer där det inte finns så mycket tid till att flippra med inställningarna, i alla fall inte för en amatör som jag
Ps. Riktigt snygg bild!