Annons

Teknik för motljusbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Alltså ditt problem är ju engentligen det enklaste på jorden att få till och tro mig, många semesterfotografer lyckas utan att vilja!
Allt handlar om kamerans "omförmåga" till dynamiskt omfång, den klarar liksom inte hur stora ljusvariationer helt enkelt, vilket är helt logiskt. Samma är det med människan även om man inte tänker på det på samma sätt.

En ljus himmel är oändligt mycket ljusare än en bil som har skuggsida mot dig. Om du exponerar efter den ljusa himlen så får du enormt korta slutartider samt liten bländare, detta funkar perfekt för att få himlen bra expoenrad. men mot en mörk bil så blir det åt he**e för lite ljus, därför blir det svart som synden.

Vips du har fått en siluettbild! Exponera efterhimlen, sätt sedan skärpan på bilen, knäpp! Detta förutsätter naturligtvis att du har manuellt läge! annaars blir det bara pannkaka. Kan du inte manuellt så är det hög tid att lära dig!

Lycka till

Ja jag tror jag börjar förstå det här mer och mer. Nu är det bara att testa och få ordning på det tekniska. För att veta om du har en bra exponering på himlen, tar du några provbilder innan då eller? Ibland hannar man ju i situationer där det inte finns så mycket tid till att flippra med inställningarna, i alla fall inte för en amatör som jag ;)

Ps. Riktigt snygg bild!

Det kommer med rutinen hur man gör, jag vet inte heller exakt vilka tider jag skall ha, men jag vet på ett ungefär.

Just denna bilden är lite knepigare att få till eftersom ljuset är betydligt svagare, det var solnedgång om jag minns rätt.

Men det är inte så svårt alls egentligen. Siluettfoto för dummies:

1. Starta kameran.
2. Stäng av allt vad auto heter.
3. Se till att det är ISO 100, är det svagare ljus ute som på min bild så kan du kanske öka ISO till 200-400, jag har i regel ALLTID ISO 100
4. Rikta kameran mot himlen/bakgrunden
5. Ställ in slutartiden/bländaren så att du får ljusmätaren i kameran att stämma, jag brukar börja med bländaren för att få den ok, sedan justerar jag med slutartiden, om den blir för lång så får man ställa in tiden så den blir bra och sedan bländaren, men vid siluett brukar det alltid bli bra.
6. Rikta nu kameran utan att pilla på rattarna mot ditt motiv.
7. Tryck ner avtryckaren halvvägs så du får in rätt skärpa
8. Knäpp av
9. åk hem och visa alla din nya fina bild samt på fotosidan

Det kommer med rutinen hur man gör, jag vet inte heller exakt vilka tider jag skall ha, men jag vet på ett ungefär.

Just denna bilden är lite knepigare att få till eftersom ljuset är betydligt svagare, det var solnedgång om jag minns rätt.

Men det är inte så svårt alls egentligen. Siluettfoto för dummies:

1. Starta kameran.
2. Stäng av allt vad auto heter.
3. Se till att det är ISO 100, är det svagare ljus ute som på min bild så kan du kanske öka ISO till 200-400, jag har i regel ALLTID ISO 100
4. Rikta kameran mot himlen/bakgrunden
5. Ställ in slutartiden/bländaren så att du får ljusmätaren i kameran att stämma, jag brukar börja med bländaren för att få den ok, sedan justerar jag med slutartiden, om den blir för lång så får man ställa in tiden så den blir bra och sedan bländaren, men vid siluett brukar det alltid bli bra.
6. Rikta nu kameran utan att pilla på rattarna mot ditt motiv.
7. Tryck ner avtryckaren halvvägs så du får in rätt skärpa
8. Knäpp av
9. åk hem och visa alla din nya fina bild samt på fotosidan

Hehe, ja mer pedagogiskt än så blir det blir det inte :) Om jag inte får till det nu är jag nog bortom all räddning.

Jag har tagit en motljusbild som jag nöjd med. Det var visserligen klockan 3 på natten och det var mer tur en skickligthet som gjorde den bilden. Nu hoppas jag att kommer kunna få till lite nya spännande bilder även mitt på dagen och i starkare omgivningsljus.

Hittade ingen funktion för att publicera bilden direkt i inlägget så ni får en länk till den här på fotosidan.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1389999.htm

Hehe, ja mer pedagogiskt än så blir det blir det inte :) Om jag inte får till det nu är jag nog bortom all räddning.

och om det ska gå snabbt och man inte har så mycket erfarenhet:
ställ kameran på P
rikta kameran så att så mycket av sökarbilden är fylld med himmel
tryck på nån knapp (vilken det nu är på din kamera) för att låsa exponeringen, brukar heta typ AE-L eller nåt
omkomponera bilden, fokusera , ta bilden...
borde ta ca 1,5 sekunder :)

och om det ska gå snabbt och man inte har så mycket erfarenhet:
ställ kameran på P
rikta kameran så att så mycket av sökarbilden är fylld med himmel
tryck på nån knapp (vilken det nu är på din kamera) för att låsa exponeringen, brukar heta typ AE-L eller nåt
omkomponera bilden, fokusera , ta bilden...
borde ta ca 1,5 sekunder :)

Ja det verkar funka ganska bra, nackdelen är jag inte får autofokusen att fungera då.

Ja det verkar funka ganska bra, nackdelen är jag inte får autofokusen att fungera då.

Jag tror att du har en knapp som programeras till att låsa bara exponering, det har de andra Nikonkameror jag mött. Kolla om du har en knapp märkt AE-L/AF-L. Den tror jag låser exponering som standard, ifall den nu finns på D40. I så fall sikta mot himlen, tryck AE-L/AF-L, sikta om, tryck.

Per.

Jag tror att du har en knapp som programeras till att låsa bara exponering, det har de andra Nikonkameror jag mött. Kolla om du har en knapp märkt AE-L/AF-L. Den tror jag låser exponering som standard, ifall den nu finns på D40. I så fall sikta mot himlen, tryck AE-L/AF-L, sikta om, tryck.

Per.

Ja det stämmer bra, den knappen finns och nu har jag programmerat den så den bara låser exponeringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar