Annons

Tanzania, Kenya eller Sydafrika

Produkter
(logga in för att koppla)
Förresten, jag har en fråga: det framgår att man i Kruger kan hyra privatbil och sen köra mer eller mindre fritt på vägarna. Stämmer det? Får man lämna bilen? Tex på egen risk eller finns det många rangers som övervakar sånt? Skyhöga böter? Jag tycker inte att man ska störa djuren genom att närma sig dem till fots men kan tänka mig att det är oemotståndligt för en del fotografer, i jakten på en bättre bild.
Ja, själv brukar jag hämta hyrbil (vanlig liten sedan) på flygplatsen i Joburg och sen köra till Kruger -- det tar en eftermiddag ungefär. Inne i Kruger kan du köra runt helt fritt på vägarna från gryning till skymning.

Det är inte bara helt förbjudet att stiga ur bilen (utom på speciellt avsedda platser) utan dessutom livsfarligt. Fast det viktigaste skälet att inte stiga ur är förstås att det är kontraproduktivt. Du kommer inte närmare till fots. Tvärtom kommer du att skrämma bort djuren när du stiger ur. I bil kan man däremot komma hur nära t ex lejon och hyenor som helst.

På walking safari kan man känna en unik närhet till naturen och kommer alldeles intill insekter och växter. Några fågelarter kan också vara väldigt orädda och nyfikna, och en hel del apor har tyvärr fått lära sig att människor är födokällor. Men när det gäller i stort sett alla andra djur kommer du närmare i bil än till fots.

Stort tack till Stanislav och Erland för tipsen om insektsfotografering i Sydafrika, om Drakensberg och om "Walking Safari". Jag googlar och läser på om de två sistnämnda. Återkommer säkert med frågor.

Väldigt informativ tråd, "trätandet"om Syd- resp Östafrika har gjort att ni verkligen målat upp bilder över era favoritplatser :) Mycket bra.

Förresten, jag har en fråga: det framgår att man i Kruger kan hyra privatbil och sen köra mer eller mindre fritt på vägarna. Stämmer det? Får man lämna bilen? Tex på egen risk eller finns det många rangers som övervakar sånt? Skyhöga böter? Jag tycker inte att man ska störa djuren genom att närma sig dem till fots men kan tänka mig att det är oemotståndligt för en del fotografer, i jakten på en bättre bild.

Ulf

Jag brukar boka en bil via nätet innan jag reser till Sydafrika och hämtar den direkt på flygplatser för att åka vidare, det fungerar perfekt. De brukar ta en depositionsavgift på ca 10.000 kr, men det får man tillbaka på kontot när man har lämnat bilen igen.
En gång blev jag stoppad i Krugerparken för hög hastighet, det är 50km/h överallt i parken och jag hade bråttom lämna parken före 18:00 innan de stänger (bodde utanför). Några km före gaten fanns poliser och mötte hastighet. Jag klarade mig utan böter men "ajabaja så fort kör man inte här" sa de .
Måste också erkänna att några gånger lämnade jag bilen för att kunna fotografera dyngbaggar som rullade iväg en skitboll, men frugan vaktade och var jättenervös att något lejon skulle landa på min rygg.

Haha, jag skulle definitivt ha svårt att i n t e lämna bilen om jag såg dyngbaggar, någon snygg trollslända eller fjäril.

Intressant tråd. Kan rekommendera Tanzania, var där för två år sedan med Andersons där Henrik, mannen bakom savannen.com, då var guide. Riktigt bra, motsvarade mina högt ställda förväntningar. Men det gäller att ha tur, resan veckan innan vår fick se hundratals elefanter i Tarangire medan vi bara såg några få. Men vi fick å andra sidan se migrationen... :)

Även om jag kan förstå känslan av att köra själv rekommenderar jag verkligen guide första gången. De vet hur saker o ting funkar och hittar samt har radiokontakt med andra bilar. Sen är de sjukt observanta och vana att hitta djuren och är (åtminstone våra) mycket kunniga.
I Tanzania behöver du dock inte ens inte fundera på vilket val du ska göra eftersom man måste ha guide där. Och dessutom är det förbjudet med walking safaris i nationalparkerna i både Kenya och Tanzania.

Vi åkte i jeepar med uppfält tak som visats ovan, var kanon, man kunde lägga objektivet på kanten som stöd. Har en fundering om man hamnar i en bil med öppna sidor (funderar på att åka till Botswana): hur gör ni med stativ, har ni med er det, tripod eller?
Det väger ju så mycket och vikten är ju begränsad....

Har en fundering om man hamnar i en bil med öppna sidor (funderar på att åka till Botswana): hur gör ni med stativ, har ni med er det, tripod eller?

Instämmer med Erland: handhållen kamera gäller, så länge du sitter i jeep. Tillägg: bönpåse! Både tre- och enbensstativ är bökigt att använda och begränsar din flexibiltitet. Men en bönpåse på räcket är smidigt, ger bra stabilitet, väger inte mycket och är lätt att packa ner i ryggan.

Intressant tråd. Kan rekommendera Tanzania ...

Håller med nurret om Tanzania. Vi var där i våras på en "skräddarsydd" resa arrangerad av Lejonresor. Vi (2 personer) åkte i "egen" Landcruiser med mycket kunnig och skicklig chaufför/guide Ben och duktig och trevlig kock Good. Vi fick se "allt" på fem intensiva dagar. Resan finns dokumenterad på
http://gbtanzania2010.blogspot.com/
(Varje resdag har en egen "sida" som nås från bloggens högerdel)
Jag använde en Canon 7D med Canons 100-400 mm objektiv handhållet genomgående.

Håller med nurret om Tanzania. Vi var där i våras på en "skräddarsydd" resa arrangerad av Lejonresor. Vi (2 personer) åkte i "egen" Landcruiser med mycket kunnig och skicklig chaufför/guide Ben och duktig och trevlig kock Good. Vi fick se "allt" på fem intensiva dagar.
Det låter väldigt trevligt (fast lite kort...) Får man fråga vad ett sådant arrangemang kostar?

Det låter väldigt trevligt (fast lite kort...) Får man fråga vad ett sådant arrangemang kostar?

Det var 5 dagars intensiv safari i Landcruisern - totalt 10 dagar med 2 resdagar och 3 dagar på/vid Kilimanjaro. Pris 24000 kr/person vill jag minnas. Vi bytte den erbjudna veckan på Zanzibar mot Kilimanjaro för att få ner restiden.Det kanske blev något billigare på kuppen. Dessutom valde vi Kilimanjaro International Airport både in och ut i stället för Nairobi. Sparar någon dag för transport men blir kanske något dyrare. Lejonresor kunde verkligen skräddarsy resan efter våra önskemål!

Det var 5 dagars intensiv safari i Landcruisern - totalt 10 dagar med 2 resdagar och 3 dagar på/vid Kilimanjaro. Pris 24000 kr/person vill jag minnas. Vi bytte den erbjudna veckan på Zanzibar mot Kilimanjaro för att få ner restiden.Det kanske blev något billigare på kuppen. Dessutom valde vi Kilimanjaro International Airport både in och ut i stället för Nairobi. Sparar någon dag för transport men blir kanske något dyrare. Lejonresor kunde verkligen skräddarsy resan efter våra önskemål!

Besteg ni Kilimanjaro också? (känns som 3 dagar är kort men...) Isf lät det som en perfekt res-rutt!

Senast ändrad:
Då räknar du in flyget från Sverige, gissar jag?

Flyget från Sverige ingår, de flesta måltiderna också. Vi hade några egna dagar i Moshi samt någon kväll i Karatu när vi fick äta lunch/middag på egen hand. Vi betalade också ganska mycket i dricks till guiden och kocken eftersom vi bara var två -men det var de värda!

Besteg ni Kilimanjaro också? (känns som 3 dagar är kort men...) Isf lät det som en perfekt res-rutt!

Vi var upp på ca 1800 möh till Machame Gate som är startpunkten för Machame Trail - en av vandringslederna upp till toppen. Det finns tydligen två alternativa vägar upp härifrån: den ena tar 18 timmar och den andra 26 timmar effektiv vandringstid. Man räknar med att det 5-6 dagar att komma upp på toppen och ner igen - beroende bl a på hur lång tid man behöver för att acklimatisera sig till höjden. Toppen ligger på 5859 möh. Dit hann vi tyvärr inte!

Angående att hyra bil och köra själv på safari. För det mesta brukar jag göra så, fördelen är att man kan köra och göra precis hur man vill och är inte bunden till andras önskemål. Nackdelen kan vara, som flera skribenter påpekat tidigare att guiderna känner bättre till område och har lättare att hitta sällsynta djur. Men man lär sig ändå ganska bra efter ett tag. Dessutom brukar det vara uppsatta tavlor vid ingångar till parken eller på rastställe och campingplatser var någonstans har man sett olika djur senast, jag brukar också fråga personalen och vakter vad de rekommenderar för dagen eller var någonstans är det aktuellt att spana efter vissa djur.
Och till själva bilen man kan hyra: i Sydafrika är det ganska billigt att hyra en vanlig personbil men så fort man hyr en jeep eller terrängbil som är högre och man får bättre utsikt från bilen så stiger hyrpriset ganska mycket.

Intressant tråd. Kan rekommendera Tanzania, var där för två år sedan med Andersons där Henrik, mannen bakom savannen.com, då var guide. Riktigt bra, motsvarade mina högt ställda förväntningar. Men det gäller att ha tur, resan veckan innan vår fick se hundratals elefanter i Tarangire medan vi bara såg några få. Men vi fick å andra sidan se migrationen... :)

Även om jag kan förstå känslan av att köra själv rekommenderar jag verkligen guide första gången. De vet hur saker o ting funkar och hittar samt har radiokontakt med andra bilar. Sen är de sjukt observanta och vana att hitta djuren och är (åtminstone våra) mycket kunniga.
I Tanzania behöver du dock inte ens inte fundera på vilket val du ska göra eftersom man måste ha guide där. Och dessutom är det förbjudet med walking safaris i nationalparkerna i både Kenya och Tanzania.

Vi åkte i jeepar med uppfält tak som visats ovan, var kanon, man kunde lägga objektivet på kanten som stöd. Har en fundering om man hamnar i en bil med öppna sidor (funderar på att åka till Botswana): hur gör ni med stativ, har ni med er det, tripod eller?

Låter som om vi haft ungefär liknande erfarenheter. Egen jeep med egen chaufför tycker jag lyfte vår resa till en nivå jag inte hittat förut. Min fru och jag har delat bil med ett för oss helt okänt svenskt par i Kenya en gång på en kortare safari i Tsavo i Kenya. Vi hade verkligen tur med sällskap och hade väldigt kul tillsammans men man kan ju lätt tänka sig det omvända. Jag har också sett billighetslösningar i Kenya med massor med folk inklämda i minibussar där alla verkade slåss för att överhuvudtaget se något. Att välja rätt transport och ett bra seriöst företag är nog viktigare än många tror. Andersson är verkligt bra och seriösa och det är klart att det finns ett antal till i respektive land men det finns tyvärr även många exempel på motsatsen.

Jag har hittills aldrig blivit total besviken på någon safari även om vår Syd-Afrika safari hade en bra bit upp till vad jag upplevt tidigare i Öst-Afrika. Men när det gällt deep sea fishing så har det gått helt åt helsike en gång. Bokade en båt av en riktigt hal typ på Zanzibar (Ras Nungwi Beach Hotel) som hette Gilbert och var en hipp britt med nollkoll och fullständig brist på ansvarstagande. Tidigare hade de ett samarbete med Pemba Fishing Club som är en av de mest välrenommerade man kan tänka sig i Shimoni i Kenya. Kan förstå varför det samarbetet bröts.

Vi sökte upp hotellet för att prata med sagde Gilbert som direkt sade att en av de stora dieselmotorerna på båten vi bokat hade paj på en insprutningsledning och att de inte åkte om inte båda motorerna fungerade. Vi var klart besvikna över det men Gilbert hade en annan mindre båt (något norskt bygge). Eftersom fisket var en aktivitet vi bokat mycket för vår mycket fiskeintresserade son, så sa vi OK till den båten. Vädret var mycket dåligt och egentligen borde vi nog aldrig åkt ut överhuvudtaget men det mojnade lite efter lunch.

När min fru som också var med ut undrade var toaletten var så pekade de in i kabinen. Då hon fortsatt inte såg någon toalett pekade en av besättningskillarna på ett hål i några träskivor som låg utlagda som durk. Mitt i båten fanns ett hål, så man förväntades skita rakt ner i kölsvinet - passande namn på en plats som den i detta fallet. Det var faktiskt under all kritik. Man tvingades stå över hålet och vingla i den grova sjön och försöka pricka hålet! När vi kom tillbaka var Gilbert överhuvudtaget inte intresserad att prata med oss om prisreduktion. Det hjälpte inte ens med att hota att skriva till Lonely Planet.

Jag har tidigare inte haft några problem med att boka fisketurer på en del andra platser över nätet. Det har fungerat över förväntan men det här stolpskottet tog min oskuld i detta avseende. Idag skulle jag bara boka företag jag vet är seriösa och ska jag fiska i Öst-Afrika så skulle jag aldrig välja något annat än Pemba Fishing Club för de vet jag är seriösa och att de har en bra flotta.

För de som inte redan gjort det så kan ni besöka deras sida här: http://www.pembachannel.com

Djuphavsfiske är ofta mycket dyrare än många safaris och det är därför ännu viktigare att välja rätt bolag, rätt plats och rätt tid på året.

Letar febrilt efter någon cool safariresa (blev såld efter förra trippen till Tanzania).... vill väl framförallt till Botswana. Letat efter resor i oktober men börjar inse att jag nog får åka i december istället. Någon som har koll på årstiderna och safarikvailtén vid den tidpunkten i Botswana, har hört att det kanske är bättre t o m oktober. Ska man vänta med Botswana och ta Krüger vid samma tidpunkt istället?
Någon som har några bra råd till en velig och hopplöst förvirrad människa :) ?

Letar febrilt efter någon cool safariresa (blev såld efter förra trippen till Tanzania).... vill väl framförallt till Botswana. Letat efter resor i oktober men börjar inse att jag nog får åka i december istället. Någon som har koll på årstiderna och safarikvailtén vid den tidpunkten i Botswana, har hört att det kanske är bättre t o m oktober. Ska man vänta med Botswana och ta Krüger vid samma tidpunkt istället?
Någon som har några bra råd till en velig och hopplöst förvirrad människa :) ?
När det gäller tidpunkt kan nog Botswana och Kruger gå på ett ut. I båda regionerna brukar regnen börja i just perioden oktober-december. Det innebär att det kan bli riktigt hett (över 40) om regnen låter vänta på sig. Det är omöjligt att förutsäga om regnen ska börja i oktober, november eller december. Eller om de rentav dröjer längre, fast det är ovanligt.

Om regnen har börjat innebär det normalt att det kommer korta men kraftiga åskskurar, mest på kvällar och nätter. Det är fortfarande varmt och det regnar inte varje dag. Är regnen mycket kraftiga kan det innebära att man tvingas välja en annan väg än man tänkt. Åker man på en arrangerad resa är detta inte mycket att oroa sig över, men kör man själv i Botswana är det viktigt att tänka på.

När regnen satt igång börjar det också grönska i Kruger och i safariområdena i Botwana. Det är, enligt min uppfattning, en mycket trevlig tid att vara där.

Fördelen med att åka i oktober är att man kan vara ganska säker på att det inte regnat så mycket att det hunnit bli rejält grönt. Det är alltså inte så högt gräs och buskar/träd är inte lika täta, vilket innebär att det kan vara lättare att se djuren.

Fördelen med att åka senare är att naturen är mycket vackrare och det är inte lika hett.

Men jag kan tillägga att några av mina bästa resor (när det gäller hur mycket, hur ofta och hur bra jag såg t ex kattdjur) har jag gjort i februari-mars, när gräset är som högst.

Edit: Ett minus med december är att sydafrikanernas kombinerade jul- och sommarlov brukar börja 10-15 december. Då kan det bli lite trångt.

Tackar för det.
Ja egentligen är det ju härligt att bara komma iväg och oavsett vilken årstid lär man ju få se mer djur än någon annastans i världen ändå misstänker jag...
Synd att det ska vara så dyra parkavgifter i Botswana bara, även om det förstås är bra för att hålla nere turistanstormningen... men de kunde ju göra ett undantag för mig :)

Ja, själv har jag slutat fundera så mycket över vilken tid som är "bäst". I Kruger har jag, som sagt, haft fantastiska safari oavsett om det varit i okt, nov, dec, jan, feb eller mars. Men delvis väljer jag del av parken efter hur grönt det hunnit bli.

I Botswana är regnen lite viktigare, t ex skulle jag hellre åka till de stora pan-områdena (Makgadikgadi och Nxai) när de grönskar än före regnen. Å andra sidan skulle jag hellre köra bil i Moremi före regnen än efter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar