Annons

Tanzania, Kenya eller Sydafrika

Produkter
(logga in för att koppla)
I feb. 2011 åker vi till Tanzania med en grupp på ca 10 personer med John Stenkula som reseledare, med Anderson ( i Tranås) som arrangör.

Att det blev feb. beror på att gnuer då har kalvat och mycket djur då är i rörelse, att det blev Tanzania beror på att det finns flera olika djurparker med olika typer av vilt, att det blev Anderson beror på jag kollat olika företag, (även tagit kreditupplysning) och Anderson får verkligen bra betyg och Stenkula verkar vara verkligt bra.

Vi skall även vara på Zanzibar, ett problem med detta är handbage på inrikesflyget, 5 kg. Min fotoutrustning + dator väger ca 11 kg, var tänkt att bära som hand bage, utrustningen är två kamera hus, 40D och 5D, tre gluggar, 24-70 -70-200- 100-400, sen behövs ju extra batterier, batteriladdare, blixt, kortläsare m.m. Får kanske plocka med lite mindre kläder eller kanske avstå från t.ex 70-200 4,0 IS, samtidigt så är den ganska lätt

Min tanke är att slippa byta objektiv så därför köra med 40D + 100-400 och 5D + 24- 70 alternativt med 70-200, men är tacksam för goda råd

/Stefan-H

Att inte byta optik är en god idé och du kommer troligtvis prioritera vidvinkel mycket högre än 70-200 så EOS 40D med 100-400 samt 5D med 24-70 kommer nog funka utmärkt! Din 70-200 kanske är bra att ha med som reservoptik men så var det ju det här med vikten. Personligen tror jag inte att de är så noggranna med att väga handbagaget. Det var de inte på Arusha flygplats när jag var där förra året Jag hade iofs ett kamerahus och ett objektiv i en annan kameraväska för att få ned vikten lite.
 
Visst kan takluckan vara praktisk när man plåtar. Att människor som sticker upp ur bilar på det viset stör djur har jag dock sett alltför många bevis på. Däremot har jag aldrig fått intryck av att motorljudet är något problem -- tvärtom kan man ibland skrämma iväg skygga djur genom att stänga av motorn. Själv stänger jag dock av så fort bilen står still -- jag är ju inte ute i naturen för att lyssna på motorbuller.

Att det skulle vara något problem att både sitta vid ratten och vara fotograf har jag sällan känt, det är inte så ofta jag fotograferar medan bilen rullar (även om det händer).


Där har vi nog olika uppfattningar. (Fast det beror förstås på var/hur/när.)

Att det skulle vara ett problem att köra själv första gången man reser till t ex Kruger eller Hluhluwe tror jag inte. Jag har mött åtskilliga turister där som vittnar om motsatsen.

Fast om man inte gillar att köra bil kan det ju vara skönt att slippa.

Ja om man som du varit i Kruger så många gånger så förstår jag, för då hittar du säkert hyfsat. Har man begränsat med tid vilket många har, så är tid pengar och då vill man ha så mycket valuta för pengarna som möjligt - för safari är inte gratis på de flesta ställena. Vill man verkligen se något speciellt i en park så tror jag en professionell guide hittar det avsevärt snabbare än en som lite halvt på måfå åker omkring och hoppas på turen. I Kenya har jag varit med om situationer som dessa flera gånger och guiden har faktiskt ofta fixat detta med hjälp av radio och sina kompisar. Det är en väldig skillnad att spendera veckor på en plats i jämförelse med dagar. Det är en väldig skillnad att ha lokalkännedom och att sakna det och jag tror att det är ännu viktigare just i jättestora parker som Kruger, Serengeti, Selous och Tsavo. I Ngorongoro åker ingen vilse, möjligen har de svårt att ta sig upp ur kratern en del vägar.

För att ta en liten parallell. Jag kan Stockholms Skärgård efter 50 år bland öarna. Vilken tror du skulle kunna ge en turist vad han vill ha i form av skärgårdupplevelser om jag fick en vecka eller två på mig med en hyfsad kabinbåt eller om turisten ifråga skulle ta en Vaxholmsbåt till Grinda eller möjligen Möja på egen hand? Många kommer inte ens så långt utan hoppas av i Vaxholm, förmodligen nöjda med att ha sett "the archipelago". Lokal kunskap handlar inte bara om djuren. Man pratar om kultur, politik och allt om man vill och guiden vill göra sitt jobb. Med rätt person kan en guide vara hela resans stora behållning. Det är väl av samma skäl folk betalar lite extra för att resa med Temaresor och Läs och Res och den typen av företag. En resa blir precis som en bild ofta blir, betydligt bättre med fylligare kontext.

Jag undrar om det inte är ganska ovanligt att man åker till samma park hela tiden som du verkar ha gjort när du så ofta varit i Kruger. De flesta gör nog inte som du på gott och ont. Gott är väl att med all den tid i den parken och i Syd-Afrika som kommer du snart att ha nästan lika bra lokalkännedom som de lokala guiderna. Då är det förståeligt om du tycker guide är helt överflödigt. Jag tror dock det snarare är ett undantag än regeln. För de flesta är just Syd-Afrika i allmänhet och Kruger i synnerhet once in a lifetime och då är man beredd att betala några spänn extra för att det ska bli bra eller åtminstone bättre än det skulle blivit på egen hand. Det kostar ju ändå minst 25-30.000 och uppåt för bara resan. Det dåliga är väl att alternativkostnaden för den startegin är att du faktiskt skulle ha kunnat sett något annat istället. Varför inte Serengeti t.ex.?
 
Senast ändrad:
Ska väl dessutom förtydliga begreppet "taklucka". I detta fall handlar det inte om att öppna en luccka där någon sedan sticker upp huvudet. Hela eller en stor del av taket lyfts upp så man kan kolla ut mellan taksargen och det lyfta taket.
Intressant! Jag var tvungen att googla fram en bild på dessa fordon för att förstå hur det funkar, har faktiskt aldrig sett den konstruktionen irl. Men jag kan tänka mig att detta gör att djur inte reagerar lika starkt som på vanliga takluckor.
 
Ja om man som du varit i Kruger så många gånger så förstår jag för då nittar du säkert hyfsat. Har man begränsat med tid så är tid pengar och då vill man ha så mycket valuta för pengarna som möjligt.

Jag undrar om det inte är ganska ovanligt att man åker till samma park hela tiden som du verkar ha gjort. De flesta gör nog inte som du på gott och ont. Gott är väl att med all den tid i den parken och i Syd-Afrika som kommer du snart att ha nästan lika bra lokalkännedom som de lokala guiderna. Då är det förståeligt om du tycker guide är helt överflödigt. Jag tror dock det snarare är ett undantag än regeln. Det dåliga är väl att alternativkostnaden för den startegin är att du faktiskt skulle ha kunnat sett något annat istället. Varför inte Serengeti t.ex.?
Givetvis har jag också varit ny i Kruger. Jag körde själv då också och hade alldeles utmärkt trevliga upplevelser.

Jag är långtifrån ensam om att åka till Kruger så ofta som jag gör eller att tillbringa så mycket tid där som jag gör. Det är faktiskt inte alls ovanligt, även om det kanske inte är så många svenskar som gör det.

Och det är just för att jag vill ha "så mycket valuta för pengarna som möjligt" jag återvänder till Kruger gång på gång. Jag vill kunna tillbringa mycket tid i naturen och bestämma själv när, var och hur. Vill jag sitta fem timmar i solen och titta på en leopard som sover i ett träd så kan jag göra det.

Men jag tycker inte det är konstigt att andra föredrar att resa på annat sätt. Min poäng är bara att man inte ska vara rädd för att t ex åka till Kruger på egen hand i vanlig hyrbil. Det är enkelt, relativt billigt, inte farligt och bjuder på enstående upplevelser. Men givetvis ska man inte "lite halvt på måfå åka omkring och hoppas på turen" utan förbereda sig och läsa på.
 
Intressant! Jag var tvungen att googla fram en bild på dessa fordon för att förstå hur det funkar, har faktiskt aldrig sett den konstruktionen irl. Men jag kan tänka mig att detta gör att djur inte reagerar lika starkt som på vanliga takluckor.

Nä jag har inte heller sett det irl i Syd-Afrika heller och inte heller på bild.
Däremot har jag tidigare sett en del jeepar från just Syd-Afrika som varit helt öppna på sidorna. Det har jag själv alltid tyckt sett väldigt vanskligt ut. De avviken dock som sagt från alla de jeepar jag såg under denna resan för de hade alla sidoskydd.

Kolla denna länken från Anderssons site längst ner.

http://www.andersons.co.za/

Med den här typen av lösning är det mindre med saker i vägen när man ska ta bilderna.
 
Senast ändrad:
Givetvis har jag också varit ny i Kruger. Jag körde själv då också och hade alldeles utmärkt trevliga upplevelser.

Jag är långtifrån ensam om att åka till Kruger så ofta som jag gör eller att tillbringa så mycket tid där som jag gör. Det är faktiskt inte alls ovanligt, även om det kanske inte är så många svenskar som gör det.

Och det är just för att jag vill ha "så mycket valuta för pengarna som möjligt" jag återvänder till Kruger gång på gång. Jag vill kunna tillbringa mycket tid i naturen och bestämma själv när, var och hur. Vill jag sitta fem timmar i solen och titta på en leopard som sover i ett träd så kan jag göra det.

Men jag tycker inte det är konstigt att andra föredrar att resa på annat sätt. Min poäng är bara att man inte ska vara rädd för att t ex åka till Kruger på egen hand i vanlig hyrbil. Det är enkelt, relativt billigt, inte farligt och bjuder på enstående upplevelser. Men givetvis ska man inte "lite halvt på måfå åka omkring och hoppas på turen" utan förbereda sig och läsa på.

Då förstår jag nog lite bättre ditt "vägval" och hur du tänker.
 
Låter som en mycket trevlig resa!

Angående kamerautrustning tycker jag du tänker helt rätt.



Jag tror på att inte låta kamerahusen åka med övriga bagaget (är det inte kallt i bagage utrymmet på flygplan?)

Har du / ni bra rekommendationer på bra böcker att läsa innan och även ta med sig ner, djur, växter m.m

/Stefan-H
 
Intressant! Jag var tvungen att googla fram en bild på dessa fordon för att förstå hur det funkar, har faktiskt aldrig sett den konstruktionen irl. Men jag kan tänka mig att detta gör att djur inte reagerar lika starkt som på vanliga takluckor.

Det kanske är något sådant här (se bild) som Sten-Åke menade. Det finns ju som bekant ett gäng olika
safarijeepar. Dvs man står upp i bilen. Bilden togs under min Tanzaniasafari.
 

Bilagor

  • 1D4_0746.jpg
    1D4_0746.jpg
    76 KB · Visningar: 216
Intressant med alla olika typer av jeepar. Den här typen, med smärre variationer, dominerade i södra Kruger i somras skulle jag vilja hävda. Nästan full ståhöjd, öppna sidor och baksida. Man kan sitta och vila kameran mot räcket eller hänga ut lite med kameran och vila armarna mot räcket. Att inte behöva sitta bakom glasrutor ökar känslan av närhet till naturen avsevärt. Att slippa ställa sig upp varje gång man ska fotografera är såklart också en fördel.
 

Bilagor

  • jeep forum.jpg
    jeep forum.jpg
    25 KB · Visningar: 201
Den här typen, med smärre variationer, dominerade i södra Kruger i somras skulle jag vilja hävda.
När jag varit där har vanliga personbilar dominerat, med ett stort och växande inslag av stadsjeepar och fyrhjulsdrivna pickuper ("bakkies"). Visst finns det safarifordon också (de flesta lite mindre än det på bilden) men dominerar gör de sällan.
 
Med den jeeptypen Andersson använder i Tanzania så kan man fälla ned några av baksätena under själva safarin och få en bra gåyta i bilen under soltaket (man sitter sämre dock). Du kan enkelt gå från sida till sida eller stå två i bredd. Rekommenderas varmt!
 
När jag varit där har vanliga personbilar dominerat, med ett stort och växande inslag av stadsjeepar och fyrhjulsdrivna pickuper ("bakkies"). Visst finns det safarifordon också (de flesta lite mindre än det på bilden) men dominerar gör de sällan.

Eftersom diskussionen gällde just speciela safarijeepar så menade jag att denna typ dominerade bland sådana fordon, inte bland alla fordon i parken.
 
Eftersom diskussionen gällde just speciela safarijeepar så menade jag att denna typ dominerade bland sådana fordon, inte bland alla fordon i parken.
Oj, då missförstod jag dig. Sorry. Fast de flesta safarifordonen är nog mindre, de flesta kommersiella firmorna använder fordon baserade på Landcruiser pickup (eller Nissan hardbody eller Land Rover) och har då ungefär ett dussin sittplatser, medan lastbilen på din bild nog tar drygt 20 pax.

Fast det brukar ju vara samma typ av avtagbara tygtak och -sidor. På privata koncessioner kör man oftast utan tak och sidor, men det är inte tillåtet i den öppna delen av Sydafrikas naturreservat.
 
Det finns ju flera foruminvånare som verkar ha gjort en eller annan safari i Afrika. Om man nu inte vill åka s a s
på egen hand, vilken arrangör har forumets läsare bäst erfarenhet av?


Jag kan rekommendera Drifters (www.drifters.co.za). Man får otroligt mycket för pengarna på deras resor. Har varit i Botswana och Kruger med dem. Lite större bilar, lite mer folk. Inte så mycket fokus på fotograferande, tyvärr. Botswana var sanslöst bra men, vad jag förstår, svårt att fixa på egen hand. Det är otroligt häftigt att vakna upp på morgonen i sitt lilla tält med ett lejon vrålande ngn km iväg. Har varit i Kenya också, men inget slår Botswana.
Sydafrika är ett väldigt underskattat resmål med en helt sanslös natur och ett trevligt folk.
//H
 
Kan bara hålla med dig, Håkan. Har mött Drifters många gånger, allt jag hört om dem är positivt, det verkar väldigt trevligt och (tycker jag personligen) lagom low key -- men vill man hålla på med lite seriös plåtning kanske det inte är rätt gäng!

Botswana är fantastiskt. Det går att fixa själv, jag gjorde det med ett gäng kompisar för några år sedan, men då behöver man nästan ha lite tidigare erfarenhet.
 
Kan bara hålla med dig, Håkan. Har mött Drifters många gånger, allt jag hört om dem är positivt, det verkar väldigt trevligt och (tycker jag personligen) lagom low key -- men vill man hålla på med lite seriös plåtning kanske det inte är rätt gäng!.

Drifters har blivit ett stort företag med mer är 500 anställda och dygnet runt/året runt service av Mercedes. Sist jag åkte med dem berättade guiden att de börjat med mer intresseinriktade turer och att det planerades fotosafaris. Jag vet inte hur det gått. Är man en grupp går det att fixa en egen tur som är mer fotoinriktad. Då har man all logistik fixad och behöver bara tänka på plåtningen.
Erland: Tackar för tipset om 40D och 100-400 för några år sedan. Funkar utmärkt vid safariturer.
//H
 
Intressant med alla olika typer av jeepar. Den här typen, med smärre variationer, dominerade i södra Kruger i somras skulle jag vilja hävda. Nästan full ståhöjd, öppna sidor och baksida. Man kan sitta och vila kameran mot räcket eller hänga ut lite med kameran och vila armarna mot räcket. Att inte behöva sitta bakom glasrutor ökar känslan av närhet till naturen avsevärt. Att slippa ställa sig upp varje gång man ska fotografera är såklart också en fördel.

Jag skulle varit helt till freds med den typ du här visat. Det där är ju bra om man är ute efter hyfsade villkor i större fordon. Så såg inte våra ut. Mycket lägre i tak tyvärr och betydligt mindre fotovänligt.
 
Insektsfoto och walking safari

Stort tack till Stanislav och Erland för tipsen om insektsfotografering i Sydafrika, om Drakensberg och om "Walking Safari". Jag googlar och läser på om de två sistnämnda. Återkommer säkert med frågor.

Väldigt informativ tråd, "trätandet"om Syd- resp Östafrika har gjort att ni verkligen målat upp bilder över era favoritplatser :) Mycket bra.

Förresten, jag har en fråga: det framgår att man i Kruger kan hyra privatbil och sen köra mer eller mindre fritt på vägarna. Stämmer det? Får man lämna bilen? Tex på egen risk eller finns det många rangers som övervakar sånt? Skyhöga böter? Jag tycker inte att man ska störa djuren genom att närma sig dem till fots men kan tänka mig att det är oemotståndligt för en del fotografer, i jakten på en bättre bild.

Ulf
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar