sneffy
Aktiv medlem
I feb. 2011 åker vi till Tanzania med en grupp på ca 10 personer med John Stenkula som reseledare, med Anderson ( i Tranås) som arrangör.
Att det blev feb. beror på att gnuer då har kalvat och mycket djur då är i rörelse, att det blev Tanzania beror på att det finns flera olika djurparker med olika typer av vilt, att det blev Anderson beror på jag kollat olika företag, (även tagit kreditupplysning) och Anderson får verkligen bra betyg och Stenkula verkar vara verkligt bra.
Vi skall även vara på Zanzibar, ett problem med detta är handbage på inrikesflyget, 5 kg. Min fotoutrustning + dator väger ca 11 kg, var tänkt att bära som hand bage, utrustningen är två kamera hus, 40D och 5D, tre gluggar, 24-70 -70-200- 100-400, sen behövs ju extra batterier, batteriladdare, blixt, kortläsare m.m. Får kanske plocka med lite mindre kläder eller kanske avstå från t.ex 70-200 4,0 IS, samtidigt så är den ganska lätt
Min tanke är att slippa byta objektiv så därför köra med 40D + 100-400 och 5D + 24- 70 alternativt med 70-200, men är tacksam för goda råd
/Stefan-H
Att inte byta optik är en god idé och du kommer troligtvis prioritera vidvinkel mycket högre än 70-200 så EOS 40D med 100-400 samt 5D med 24-70 kommer nog funka utmärkt! Din 70-200 kanske är bra att ha med som reservoptik men så var det ju det här med vikten. Personligen tror jag inte att de är så noggranna med att väga handbagaget. Det var de inte på Arusha flygplats när jag var där förra året Jag hade iofs ett kamerahus och ett objektiv i en annan kameraväska för att få ned vikten lite.