ErlandH
Aktiv medlem
Ja, själv brukar jag hämta hyrbil (vanlig liten sedan) på flygplatsen i Joburg och sen köra till Kruger -- det tar en eftermiddag ungefär. Inne i Kruger kan du köra runt helt fritt på vägarna från gryning till skymning.Förresten, jag har en fråga: det framgår att man i Kruger kan hyra privatbil och sen köra mer eller mindre fritt på vägarna. Stämmer det? Får man lämna bilen? Tex på egen risk eller finns det många rangers som övervakar sånt? Skyhöga böter? Jag tycker inte att man ska störa djuren genom att närma sig dem till fots men kan tänka mig att det är oemotståndligt för en del fotografer, i jakten på en bättre bild.
Det är inte bara helt förbjudet att stiga ur bilen (utom på speciellt avsedda platser) utan dessutom livsfarligt. Fast det viktigaste skälet att inte stiga ur är förstås att det är kontraproduktivt. Du kommer inte närmare till fots. Tvärtom kommer du att skrämma bort djuren när du stiger ur. I bil kan man däremot komma hur nära t ex lejon och hyenor som helst.
På walking safari kan man känna en unik närhet till naturen och kommer alldeles intill insekter och växter. Några fågelarter kan också vara väldigt orädda och nyfikna, och en hel del apor har tyvärr fått lära sig att människor är födokällor. Men när det gäller i stort sett alla andra djur kommer du närmare i bil än till fots.