Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tanzania, Kenya eller Sydafrika
- Trådstartare Xaphia5
- Start datum
Sauron
Aktiv medlem
Rekommenderas
Var i Kenya och Tanzania 1993 och det var då och är fortfarande den häftigaste reseupplevelse jag haft (jo jag har rest en hel del sedan dess också...).
Vi utgick från Arusha i norra Tanzania där man kan hitta seriösa safariarrangörer. Lake Manyara, Ngorongoro och Serengeti ligger bekvämt kopplade så man kan se "allt" på några dagar. Lake Manyara kräver både vidvinkel och tele, liksom Ngorongoro. Serengeti är mer televänligt. Kan varmt rekommendera dessa tre parker.
Sydafrika har säkert mycket att bjuda på också så jag tror inte att du kommer att bli besviken oavsett vilket resmål du väljer. Se bara till att inte snåla med vilken guide/safariarrangör du väljer (för du bör nog inte åka på egen hand oavsett, guiderna känner området och hittar djuren du annars skulle missa).
Vi åkte några veckor efter regnperioden och då var det grönt och vackert.
/Roger
Var i Kenya och Tanzania 1993 och det var då och är fortfarande den häftigaste reseupplevelse jag haft (jo jag har rest en hel del sedan dess också...).
Vi utgick från Arusha i norra Tanzania där man kan hitta seriösa safariarrangörer. Lake Manyara, Ngorongoro och Serengeti ligger bekvämt kopplade så man kan se "allt" på några dagar. Lake Manyara kräver både vidvinkel och tele, liksom Ngorongoro. Serengeti är mer televänligt. Kan varmt rekommendera dessa tre parker.
Sydafrika har säkert mycket att bjuda på också så jag tror inte att du kommer att bli besviken oavsett vilket resmål du väljer. Se bara till att inte snåla med vilken guide/safariarrangör du väljer (för du bör nog inte åka på egen hand oavsett, guiderna känner området och hittar djuren du annars skulle missa).
Vi åkte några veckor efter regnperioden och då var det grönt och vackert.
/Roger
Wolf Beam
Aktiv medlem
Här trängs Afrikaresenärerna Trevligt, då kanske man kan få lite råd.
Jag har varit i Senegal, Gambia och nu senast så reste jag omkring i Kamerun i 5v i vintras. Är förtjust i tropiska skogar så Kamerun var häftigt. I Kamerun finns Afrikas äldsta skogar, en del har varit konstant beskogade i 60 miljoner år. Under en vandring i den stora nationalparken Campo, sprang vi på en Gorillafamilj som vi kunde observera på 50m håll i 10 min innan de upptäckte oss och försvann.
Jag ska resa på en vandrings/fotoresa till Afrika i vinter (eller ev Venezuela). Vad som gör mig lite tveksam till de mest kända resmålen i Afrika, de som nämns i denna tråd, är att man oftast måste sitta i bil. Har ni tips på ställen där man kan vandra? med eller utan guide? Att det finns lejon, noshörningar är inte viktigast, jag är mer intresserad av fåglar och insekter. Några tips på ställen där man kan röra sig till fots? T ex nån lodge med bra möjligheter?
Jag är också lite tveksam till att resa i mellandagarna och 4-5v därefter, är det fullbokat då och dubbla priser kring helgerna? Har upplevt det i Indien. Jag är lite flexibel och kan resa senare i vinter men kring helgerna passar ändå bäst.
Eftersom jag fotar insekter så bör det inte vara för torrt utan grönt och frodigt, jag antar att södra Afrika är grönare än Östafrika på svenska vintern?
Ulf
Jag har varit i Senegal, Gambia och nu senast så reste jag omkring i Kamerun i 5v i vintras. Är förtjust i tropiska skogar så Kamerun var häftigt. I Kamerun finns Afrikas äldsta skogar, en del har varit konstant beskogade i 60 miljoner år. Under en vandring i den stora nationalparken Campo, sprang vi på en Gorillafamilj som vi kunde observera på 50m håll i 10 min innan de upptäckte oss och försvann.
Jag ska resa på en vandrings/fotoresa till Afrika i vinter (eller ev Venezuela). Vad som gör mig lite tveksam till de mest kända resmålen i Afrika, de som nämns i denna tråd, är att man oftast måste sitta i bil. Har ni tips på ställen där man kan vandra? med eller utan guide? Att det finns lejon, noshörningar är inte viktigast, jag är mer intresserad av fåglar och insekter. Några tips på ställen där man kan röra sig till fots? T ex nån lodge med bra möjligheter?
Jag är också lite tveksam till att resa i mellandagarna och 4-5v därefter, är det fullbokat då och dubbla priser kring helgerna? Har upplevt det i Indien. Jag är lite flexibel och kan resa senare i vinter men kring helgerna passar ändå bäst.
Eftersom jag fotar insekter så bör det inte vara för torrt utan grönt och frodigt, jag antar att södra Afrika är grönare än Östafrika på svenska vintern?
Ulf
Billingen
Aktiv medlem
Vin är en viktig del av Syd-Afrikas ekonomi, kultur och dragningskraft på turister och ger därigenom resurser som behövs för att bevara djurlivet. Det är väl onödigt att vara syrlig över det.
Någon sådan syrlighet har jag naturligtvis inte uttryckt - jag har bara talat om den bild du ger. Jag har försökt visa hur dina antipatier mot Sydafrika/Kruger får dig att uttrycka dig extremt vinklat.
Grunderna för dina antipatier är inte alltid helt rättvisa. TBC har då och då varit ett problem i Kruger, det är sant. Enligt de uppgifter jag har tillgång till så har det inte varit något utbrett problem sedan 2005. Hur många lejon såg du i Kruger (trots alla gröna väggar)? Hur stor del av den totala populationen? Vet du med säkerhet att de var infekterade av TBC? TBC grasserar emellanåt även i Serengeti och södra Kenya. Om jag hade nedvärderat safarin där på grund av att jag för ett antal år sen såg några sjuka lejon, hade det varit rättvist tycker du?
Du Sten-Åke verkar vara tämligen ointresserad av att fotografera fåglar och växter. Helt okej i så fall. Men många skattar Kruger högt för dess fantastiska fågelliv, med över 500 arter. Själv har jag med glädje fotograferat växter, fåglar, landskap och naturdetaljer i Kruger, förutom de stora djuren. Fokuseringen på The Big 5 blir ofta ett beklämmande tunnelseende (ingen behöver ta åt sig, det var en allmän iakttagelse) som gör att många besökare missar rikedomen i den natur de rör sig i.
Det är inget fel i att vilja besöka ett djurtätare område än Kruger. Då ska man dock vara på det klara med att det knappast är vildmark man vill ha utan snarare en djurpark. Faktum är att även Kruger har för stora populationer av flera revirhävdande arter i förhållande till deras tillgängliga yta inom parkens gränser. Så tycker man att det är för få djur i Kruger så är det nog snarare förväntningarna än området som är problemet.
Sten-Åke: trist att din erfarenhet av Kruger blev en sådan besvikelse för dig och dina medresenärer. Du har gett många värdefulla tips om andra platser - utmärkt! Jag har bara velat peka på vissa punkter där dina omdömen och jämförelser har brustit i balans och rättvisa.
Lucanus
Aktiv medlem
Här trängs Afrikaresenärerna Trevligt, då kanske man kan få lite råd.
Ulf
Jag ska försöka att ge dig några tips när det gäller Sydafrika och foto av insekter. Vill du ha grönt och frodigt så rekommenderar jag Drakensberg öster om Lesotho. Inga stora och farliga djur, trevliga promenader på vandringstigar och behagligt klimat på högre höjder. Den bästa tiden när det gäller insekter är November-Januari. Du kan röra dig fritt utan guider men terrängen kan vara ganska kuperad. Det är också gott om fåglar, reptiler och en del antiloper att fotografera. Är du intresserad av blommor och floran så finns det också hur mycket som helst. Utmärkt ställe att bo på är turistaläggning i Monk`s Cowl direkt i Drakensbergområdet eller något av många mindre hotell utanför Drakensberg i staden Winterton.
En hel annan typ av naturen men ändå gott om insekter, skorpioner och spindlar finns det i västra och nordvästra delar av landet. På vägen mellan Kapstaden och Springbok är egentligen sten-öken med sporadisk buskvegetation med just den här tiden september - oktober blommar det överallt och kan vara en upplevelse man inte ser annanstans. I den nordvästra delen norr om Upington och strax söder om Kgalagadi NP kan man uppleva sanddominerande miljöer med mycket sparsam vegetation men många ökeninsekter och spindeldjur (och annat förstås). Oktober- februari. Fördelen att inte åka ända in till Kgalagadi NP är att du slipper oroa dig för lejon och kan i lugn ch ro ägna dig åt makrofotografering. På dagen är det inte så många insekter framme men på kvällen och under natten lever öknen upp. Jag har tillbringat många nätter i södra Kalahari med pannlampa och kamera och sovit på dagarna istället. Ca 30 km norr om Andriesvale och söder om Twe Rivieren finns en liten park " Kalahari Trial" som drivs av en pensionerad kvinnlig biologiprofessor Anna Rasa (ursprungligen från Wales), där man kan ha sin basläger och bo billigt, och vill man uppleva safari med större djur i Kalahari så är det bara stenkast till Kgalagadi NP.
Besök gärna mitt album "Sydafrika makrobilder": http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=266124
Om du vill ha mer noggranna tips och råd om makrofot i Sydafrika kontakta mig via e-mail
//Stanislav
Senast ändrad:
ErlandH
Aktiv medlem
I södra Kruger (mellan Lower Sabie och Crocodile Bridge eller runt Pretoriuskop) har jag flera gånger lyckats se Big Five på en och samma dag. Utan att egentligen försöka -- Big Five är ett begrepp som borde vara måttligt intressant för oss turister, men har trots det fått väldigt genomslag i turistindustrin. Big Five handlar egentligen bara om vilka fem djur som är mest spännande att skjuta ihjäl, inte vilka som är roligast eller svårast att se.Spännande diskussion. Hur svårt är det att få syn och fota the big 5?
Ni verkar har varit runt väldigt mkt i Afrika. Vad har ni sett för giftormar?
Noshörningar är ganska tråkiga när man sett dem ett par gånger, bufflar inte mycket roligare än kor -- t ex en flock impalaantiloper är mycket trevligare att titta på. Hyenor är oftast intressantare än lejon -- och vildhundar och geparder slår alla Big Five.
Men om man ändå vill se Big Five så ska man tänka på att leopard är den enda av de fem som egentligen är svår. De andra fyra kan man, med lite kunskap och tålamod, vara ganska säker på att få se om man har några dagar på sig i Kruger. Leopard däremot kräver lite tur också, enligt min erfarenhet.
Visst ser man en del ormar i t ex Kruger, men tyvärr oftare i överkört skick än i levande. Jag har själv tyvärr råkat mosa både black mamba och kobra. Å andra sidan har en moçambikansk spottkobra spottat på min bil, jag har stått alldeles intill manguster som retas med en puffadder, jag sett en pyton svälja en antilop och jag har delat hus med black mamba. (Det sista dock i Botswana.)
Senast ändrad:
ErlandH
Aktiv medlem
I flera av de stora sydafrikanska nationalparkerna, t ex Kruger och Addo, finns safari till fots. Både kortare promenader (en förmiddag) och längre, upp till en vecka tror jag. Både parkmyndigheterna och privata företag arrangerar. Googla "walking safari". Vad jag förstår är de mycket populära så man behöver nog boka i god tid.Jag ska resa på en vandrings/fotoresa till Afrika i vinter (eller ev Venezuela). Vad som gör mig lite tveksam till de mest kända resmålen i Afrika, de som nämns i denna tråd, är att man oftast måste sitta i bil. Har ni tips på ställen där man kan vandra? med eller utan guide? Att det finns lejon, noshörningar är inte viktigast, jag är mer intresserad av fåglar och insekter. Några tips på ställen där man kan röra sig till fots? T ex nån lodge med bra möjligheter?
Dock skulle jag inte rekommendera "walking safari" under november-februari, eftersom det då kan vara enormt varmt. Faktiskt tror jag att vissa av dessa arrangemang bara genomförs under den svalare delen av året, från mars till oktober ungefär.
När det gäller tiden runt jul så är den verkligen högsäsong för turismen i södra Afrika. Samtidigt som alla europeer är lediga och vill fly vintern så har lokalbefolkningen kombinerat jul - och sommarlov/ledighet.
Grönt och frodigt är det i allmänhet efter jul fram till mars-april.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Någon sådan syrlighet har jag naturligtvis inte uttryckt - jag har bara talat om den bild du ger. Jag har försökt visa hur dina antipatier mot Sydafrika/Kruger får dig att uttrycka dig extremt vinklat.
Grunderna för dina antipatier är inte alltid helt rättvisa. TBC har då och då varit ett problem i Kruger, det är sant. Enligt de uppgifter jag har tillgång till så har det inte varit något utbrett problem sedan 2005. Hur många lejon såg du i Kruger (trots alla gröna väggar)? Hur stor del av den totala populationen? Vet du med säkerhet att de var infekterade av TBC? TBC grasserar emellanåt även i Serengeti och södra Kenya. Om jag hade nedvärderat safarin där på grund av att jag för ett antal år sen såg några sjuka lejon, hade det varit rättvist tycker du?
Du Sten-Åke verkar vara tämligen ointresserad av att fotografera fåglar och växter. Helt okej i så fall. Men många skattar Kruger högt för dess fantastiska fågelliv, med över 500 arter. Själv har jag med glädje fotograferat växter, fåglar, landskap och naturdetaljer i Kruger, förutom de stora djuren. Fokuseringen på The Big 5 blir ofta ett beklämmande tunnelseende (ingen behöver ta åt sig, det var en allmän iakttagelse) som gör att många besökare missar rikedomen i den natur de rör sig i.
Det är inget fel i att vilja besöka ett djurtätare område än Kruger. Då ska man dock vara på det klara med att det knappast är vildmark man vill ha utan snarare en djurpark. Faktum är att även Kruger har för stora populationer av flera revirhävdande arter i förhållande till deras tillgängliga yta inom parkens gränser. Så tycker man att det är för få djur i Kruger så är det nog snarare förväntningarna än området som är problemet.
Sten-Åke: trist att din erfarenhet av Kruger blev en sådan besvikelse för dig och dina medresenärer. Du har gett många värdefulla tips om andra platser - utmärkt! Jag har bara velat peka på vissa punkter där dina omdömen och jämförelser har brustit i balans och rättvisa.
Jag tar till mig er kritik och inser att man kan se Kruger från alla möjliga håll och att man kan ha speciella intressen i både insekter, reptiler och flora som gör Kruger mer fantastiskt än för en person som mig som är krokad mycket på den storslagenhet jag tycker jag mött på ett helt annat sätt i Öst-Afrikas parker än i Syd-Afrikas. Grejen med Syd-Afrika var ju att de flesta riktigt storslagna/svårslagna scenerier jag sett sågs utanför parkerna. Drakensberg och förkastningsbranterna i kanten av welden är bedövande storslaget och vackert men det såg jag inget av i Kruger.
Men jag är verkligen inte bara intresserad av big five och stora antiloper och jag tycker själv inte att jag har något tunnelseende även om det inte är upp till mig att avgöra det. (Ni får väl fråga min öppenhjärtiga fru om det . Jag tar till hennes stora förtret ibland bilder på allt som rör sig och en del som inte rör sig också istället för att prata med henne. Sist var det väl några noshörningsskitar eller grodägg (som inte rörde sig alltså . Jag har tagit en hel del fågelbilder jag med genom åren och även i Syd-Afrika bl.a. i S:t Lucia Wetlands men inte ens där blev jag imponerad. Jag har där min topp i Queen Elizabeth Park i Uganda. Efter Kazinga-kanalen fanns ett väldigt rikt fågelliv med exv. mängder av stora spektakulära fishing eagles sittande i både träd och kaktusar efter stränderna. I Syd-Afrika såg jag väl en på ganska långt håll. Jag älskar f.ö. färgglada ödlor och kräldjur och andra smådjur såsom mungosar, surekater och och inte minst klippgrävlingar som ofta låg och dåsade i drivor i olika ställningar utanför Seronera Hotel i Serengeti.
Vi såg inte många lejon i Kruger men vi täckte märkligt nog in big five på knappt ett par timmar om vi nu ska prata om det. Men det var faktiskt inte det jag saknade. Jag saknade storslagenheten de stora vidderna och de stora hjordarna med gnuer som kom på kilometerlånga linjer över slätterna ner från Masai Mara till Serengeti. Det är som sagt svårt att toppa. Den stora djurrikedom som finns i Ngorongoro i ett öppet landskap gör att skådespelet försiggår för öppen ridå istället för bakom Maccia-gardinerna.
Jag kan som sagt bara återge min erfarenhet och jag tror att fler får samma rundor till livs som jag fick och då löper de samma risk att få sig en liten antiklimax om de sett det jag sett i Tanzania. En annan sak som förtjänar att påpekas är att i Syd-Afrika har man ett litet annat stuk på jeeparna är de jag åkt i Tanzania. Jag har sett bilder (äldre kanske) där man suttit i helt öppna bilar och det funkar säkert då djuren inte verkar angripa folk så länge de sitter i bilarna. Men nog ser det vanskligt ut. De jeepar vi åkte i hade däremot skydd på sidorna och plats för c:a 9 personer och skydden gjorde att det kändes lite instängt när man skulle fotografera. Tror vi var 6 i vår bil. I Tanzania hade vi vår egna Toyota Landcruiser och det var fantastiskt bra. Vi beställde det som ett krav och kunde genom det få med vår packning hela veckan vi var ute utan strul. Dessa bilar hade dessutom en annan finess och det var att taket gick att lyfta upp så man kunde stå och fotografera med stöd av sargen på lucköppningen. Mycket bättre tycker jag.
Jag inser att vi för det första inte sett samma saker och ser de samma saker vi ändå sett i olika ljus av våra tidigare erfarenheter och jag ska verkligen inte förstöra nöjet för någon som vill åka till Syd-Afrika för både safari till Kruger och för en fantastisk resa till allt annat Syd-Afrika har att erbjuda. Som helhet är det mer än man kan få på något annat ställe på den Afrikanska kontinenten men bäst djurparker tycker i alla fall inte jag att de har. Det är Kenya och Tanzania som är de klassiska safariländerna. Sedan måste jag kommentera uttalandet om att parker som är djurrika eller har stora koncentrationer av djur är mer att betrakta som djurparker typ kolmården. För mig känns det som en verkligt onyanserad bild i exv. fallet Serengeti. Kruger är drygt 20 000 km2 och en del större än Serengeti som är 14 763 km2 (Tanzania) och även det en väldigt stor park. Serengeti övergår i norr i det betydligt mindre Masai Mara iKenya som är 1 510 km2 (alltså bara 1/10 av Serengeti). Trots sin litenhet betraktas Masai Mara som Kenyas bästa park så storlek är verkligen inte allt!!!. Den stor migrationen av ett par miljoner klövdjur rör sig fritt över dessa enorma grasslätter även mellan dessa två länder varje år. Att det är så djurrikt beror ju just på att det finns så stora mängder föda för dessa djur. Har finns det gräs att äta istället för stora ytor täckta av ofta taggiga buskar som gör det svårt för en stor del av djurlivet att röra sig lika fritt som ute på de stora slätterna.
Och till protokollet: Ja jag vet att lejonen vi såg var infekterade. Vår guide visade på de symptom en stor lejonhane vi såg hade. Om jag inte missminner mig så hade det en del svullnader på kroppen som skulle indikera detta (möjligen lymfkärl).
Sen tycker jag att Kamerun verkar väldigt intressant som någon ovan beskrev. Väldigt mycket färre människor åker till Väst- än Öst-Afrika. Vi har kanske missat något allihopa. Även i Kamerun finns en park som sträcker sig ända ut till havet likt Saadani i Tanzania, vilket är lite häftigt i sig.
Till ni som inte varit i Serengeti och Ngorongoro så får jag väl bara säga: ni får väl åka dit och kolla själva inna ni tycker att jag saknar perpektiv på Kruger! Jag jämför inte bara Kruger med sig själv utan med allt annat jag sett.
Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Måste kommentera detta. Jag har en uppgift från en guide om att en viss typ av buske skulle importerats till Syd-Afrika från Syd-Amerika av något skäl för många år sedan och senare kommit att sprida sig och bli ett verkligt plågoris - möjligen genom djurspillning. Av det skälet görs tydligen en del manuellt rensningsarbete för att balansera spridningen av denna buske som alltså inte egentligen är ett "naturligt" inslag i macciavegetationen. Detta var i Hluluwe om jag inte minns fel. Någon annan som vet mer kanske vet mer än jag om detta. Vi har ju ofta en tro på att olika "biotoper" är "naturliga" fast de faktiskt inte är det. De som är speciellt intresserade av växter har nu fått lite att borra i om ni vill.Visst är det mycket buskvegetation, men det är ju så det ser ut när ekosystemet är någorlunda i balans. Jag har som sagt aldrig varit i t ex Ngorongoro, men kan tänka mig att betestrycket där är så hårt att buskvegetationen är ovanligare. Så ser det ut i delar av Botswanas nationalparker.
.
Det finns de som tror att t.ex. vårt eget skärgårdslandskap skulle vara någon form av "naturligt tillstånd". Sanningen är ju att det påverkats av människor och djur från dag ett så fort öarna brutit vattenytan genom landhöjningen. Tror man på detta statiska tillstånd så har man ofta svårt att ta till sig att man ibland måste såga ner ett och annat träd för att fortsätta hålla samma fason på landskapet som det fick för 100-tals år sedan. Så det kanske inte finns så mycket naturligt tillstånd i Macciabuskagen heller. Parkerna har all anledning att inte låta parkernas öppna områden vaxa igen, hur naturligt detta än skulle vara.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Spännande diskussion. Hur svårt är det att få syn och fota the big 5?
Ni verkar har varit runt väldigt mkt i Afrika. Vad har ni sett för giftormar?
Kobror, Mamba, Puffadder, Boomslang eller liknande?
Har märkligt nog inte sett annat än kobra i Afrika. I Asien däremot har jag sett både vanliga kobror, banded kraits och en kungskobra på vägen utanför AoNang i Thailand. Den var jättestor och en aning skadad efter att ha blivit påkörd - men levde och förflyttade sig för egen maskin. Den fanns alltså i tättbebyggt område vilket få aningslösa turister ägnade den minsta tanke. På Sri Lanka var det en hund som blev kobra biten på ett hotell bredvid i trädgården.
Jag bodde dessutom i ett "small middle class" hotell som hotellägaren uttryckte det om rucklet i Hikkaduwa. Sun sea sand hette det men det är säkert rivet idag. Där delade jag dormitory för någon krona per natt med två österrikiska killar, en dito tjej och fyra kobror i två flätade askar. På natten vaknade jag ett kraftigt bett i vänster överarm. Jag väckte östrerikarna som kollade sina korgar men snabbt konstaterade att de inte saknade någon av sina ormar. En av dem började dock suga ut vätska ur tandhålen i min arm som blödde . Jag var totalchockad och började gå omkring på loftet och då viker sig en bräda jag står på och ramlar ner i dubbelsängen i rummet under. Jag åker ner ända till låret så österrikarna fick med gemensamma krafter försöka dra upp mig. Ägaren vaknade av palavern, kom upp för trappan, inspekterade såren och konstaterade snabbt att det inte var ett kobrabett. Några dagar senare hittade jag en stor tusenfoting i min badväska . Sens moral: inte bara ormar kan bitas ordentligt.
ErlandH
Aktiv medlem
Jag tror att "kritiken" snarast ska riktas mot den arrangör du åkte med, som inte verkar ha låtit dig och dina medresenärer se det ni ville. Det misstag jag tycker att du gör är att du utifrån denna resa drar slutsatsen att det du inte fick se inte finns i Sydafrika. Om du ville se storslagna scenerier i Kruger borde de tagit dig till t ex Olifants.Jag tar till mig er kritik och inser att man kan se Kruger från alla möjliga håll... Grejen med Syd-Afrika var ju att de flesta riktigt storslagna/svårslagna scenerier jag sett sågs utanför parkerna.
I Tanzania hade vi vår egna Toyota Landcruiser och det var fantastiskt bra. Vi beställde det som ett krav...
Det är Kenya och Tanzania som är de klassiska safariländerna.
Och till protokollet: Ja jag vet att lejonen vi såg var infekterade. Vår guide visade på de symptom en stor lejonhane vi såg hade.
Till ni som inte varit i Serengeti och Ngorongoro så får jag väl bara säga: ni får väl åka dit och kolla själva inna ni tycker att jag saknar perpektiv på Kruger! Jag jämför inte bara Kruger med sig själv utan med allt annat jag sett.
Och givetvis kan man resa runt i Kruger i en Landcruiser om man föredrar det. Dock är det (av säkerhetsskäl) inte tillåtet att t ex sticka upp kroppen genom en taklucka. Att göra det är dessutom dumt, eftersom åsynen av människor ganska fort skrämmer bort t ex leoparder och geparder.
Vilka som är "de klassiska" länderna kan vi kanske lämna därhän -- jag har inte på något vis velat jämföra Sydafrika med Tanzania, Kenya, Uganda, Kamerun eller något annat land som jag inte besökt. Att jag diskuterar beror bara på att jag tycker du dömt ut Sydafrika efter en resa som, enligt din beskrivning, verkar ha haft inkompetenta och/eller ointresserade guider.
För övrigt: Visst finns det sjuka lejon i Kruger. Men färre nu är för några år sedan. (När var du där, Sten-Åke?)
I Sydafrika betraktar man (helt riktigt, imho) nationalparker som naturreservat. Man försöker alltså undvika att påverka flora och fauna. Att medvetet försöka hålla landskapet öppet för att vissa utländska turister föredrar det är alltså helt otänkbart. Å andra sidan finns det helt naturligt gott om öppna landskap i Kruger.Jag har en uppgift från en guide om att en viss typ av buske skulle importerats till Syd-Afrika från Syd-Amerika av något skäl för många år sedan och senare kommit att sprida sig och bli ett verkligt plågoris - möjligen genom djurspillning. Av det skälet görs tydligen en del manuellt rensningsarbete för att balansera spridningen av denna buske...
Så det kanske inte finns så mycket naturligt tillstånd i Macciabuskagen heller. Parkerna har all anledning att inte låta parkernas öppna områden vaxa igen, hur naturligt detta än skulle vara.
Däremot gör man sitt bästa för att utrota de "alien plants" som finns i både i Hluhluwe och i Kruger. De är dock inget dominerande inslag i landskapet. Jag gissar att det finns en hel del "aliens" i de östafrikanska reservaten också, men man kanske inte talar högt om problemet där.
Så sant som det är sagt. I Sydafrika i våras blev jag biten av giftig spindel (på båda benen!) vilket till slut krävde behandling med dropp...Sens moral: inte bara ormar kan bitas ordentligt.
Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Tror säkert att du mycket väl kan ha rätt när det gäller vår guide. Jag tycker själv den vi hade i Hluhluwe var betydligt mer på.
När det gäller taklucka eller ej håller jag inte med oreserverat. Du kan ha en poäng att det är bra att ha stängt tak eller ingen lucka alls i en miljö där leoparden kan ligga på grenar alldeles i anslutning till vägarna. I många parker ser det dock inte ut så. I Serengeti och Ngoronggoro är det grässlätt eller möjligen savann över de stora ytorna som gäller med lite galleriskog på sina ställen och där tycker i alla fall jag att det är att föredra. Visst finns det andra biotoper i dessa parker också men öppna landskap dominerar totalt.
När det gäller om min blonda kalufs skulle skrämma leoparder eller geparder genom takluckan så är jag väldigt tveksam även om jag säkert inte skulle vinna något skönhetspris ens i ögonen på en leopard. Dessa ligger f.ö. ofta i träden och där känner de sig hyfsat trygga. Riktigt stressade blir de när det finns en massa människor mellan dem och deras trygghet. Leoparderna blir nog betydligt mer skrämda av de ofta ganska stora ansamlingar bilar som dyker upp så fort någon spottat en fläckig svans i nåt träd och spridit den glada nyheten via radio. Det som händer sedan är ju nästan som det som hände "den förvånade och närsynte bofinken Knut" om nu någon på Fotosidan möjligen kommer ihåg den stenåldersvisan. Vad är jag lilla jag mot 10 bilar? (med eller utan lyfta tak)
När det gäller taklucka eller ej håller jag inte med oreserverat. Du kan ha en poäng att det är bra att ha stängt tak eller ingen lucka alls i en miljö där leoparden kan ligga på grenar alldeles i anslutning till vägarna. I många parker ser det dock inte ut så. I Serengeti och Ngoronggoro är det grässlätt eller möjligen savann över de stora ytorna som gäller med lite galleriskog på sina ställen och där tycker i alla fall jag att det är att föredra. Visst finns det andra biotoper i dessa parker också men öppna landskap dominerar totalt.
När det gäller om min blonda kalufs skulle skrämma leoparder eller geparder genom takluckan så är jag väldigt tveksam även om jag säkert inte skulle vinna något skönhetspris ens i ögonen på en leopard. Dessa ligger f.ö. ofta i träden och där känner de sig hyfsat trygga. Riktigt stressade blir de när det finns en massa människor mellan dem och deras trygghet. Leoparderna blir nog betydligt mer skrämda av de ofta ganska stora ansamlingar bilar som dyker upp så fort någon spottat en fläckig svans i nåt träd och spridit den glada nyheten via radio. Det som händer sedan är ju nästan som det som hände "den förvånade och närsynte bofinken Knut" om nu någon på Fotosidan möjligen kommer ihåg den stenåldersvisan. Vad är jag lilla jag mot 10 bilar? (med eller utan lyfta tak)
robert nordin
Aktiv medlem
Bästa safariarrangören?
Det finns ju flera foruminvånare som verkar ha gjort en eller annan safari i Afrika. Om man nu inte vill åka s a s
på egen hand, vilken arrangör har forumets läsare bäst erfarenhet av?
Själv har jag bara varit i Kreugerparken en gång, i samband med en rundresa i Sydafrika. Arrangören var Fritidsresor/TEMA-resor, samt en gång i Tanzania (Serengeti, Tarangire, Lake Manyara) men då i form av
privatarrangemang samt med fokus på fotografering.
TEMAs tur var som vanligt välarrangerad, dock var safaridelen mer av kolmårdstyp. 9-10 man per bil. Dessutom var vi bara 1,5 dag i Kreuger samt 1 dag i Hluehluwe. Vi fick dock se mycket djur, dock ej leoparden denna någon, sånär som dess rygg och svanstopp.
TEMA har ju en resa som enbart är i Kreuger, Big five kallas den för. någon som åkt denna tur?
Andra arrangörer såsom Jambo, Beyond Africa mfl?
BTW: vilken av noshörningarna räknas som "big five" den vita eller svarta?
Det finns ju flera foruminvånare som verkar ha gjort en eller annan safari i Afrika. Om man nu inte vill åka s a s
Själv har jag bara varit i Kreugerparken en gång, i samband med en rundresa i Sydafrika. Arrangören var Fritidsresor/TEMA-resor, samt en gång i Tanzania (Serengeti, Tarangire, Lake Manyara) men då i form av
TEMAs tur var som vanligt välarrangerad, dock var safaridelen mer av kolmårdstyp. 9-10 man per bil. Dessutom var vi bara 1,5 dag i Kreuger samt 1 dag i Hluehluwe. Vi fick dock se mycket djur, dock ej leoparden denna någon, sånär som dess rygg och svanstopp.
TEMA har ju en resa som enbart är i Kreuger, Big five kallas den för. någon som åkt denna tur?
ErlandH
Aktiv medlem
Tror varken din hårfärg eller eventuella skönhet spelar någon roll.När det gäller om min blonda kalufs skulle skrämma leoparder eller geparder genom takluckan så är jag väldigt tveksam även om jag säkert inte skulle vinna något skönhetspris ens i ögonen på en leopard. Dessa ligger f.ö. ofta i träden och där känner de sig hyfsat trygga. Riktigt stressade blir de när det finns en massa människor mellan dem och deras trygghet. Leoparderna blir nog betydligt mer skrämda av de ofta ganska stora ansamlingar bilar som dyker upp så fort någon spottat en fläckig svans i nåt träd...
Bilar, även fulla med människor, bryr sig få djur om. (Enligt min erfarenhet är det bara elefanter som uppfattar dessa plåtlådor som möjliga hot/rivaler.) När djuren däremot kan urskilja en figur (t ex en del av en människa) som lösgör sig från denna låda blir reaktionen en helt annan. Det räcker oftast med att sticka ut huvud och arm ur ett fönster eller överkroppen genom en taklucka. På samma sätt kan man stå bakom en bil utan att uppfattas som ett potentiellt hot, men inte bredvid. Tro mig, jag har testat. Och sett åtskilliga andra testa.
Vilken reaktionen blir kan vara svårt att förutse -- jag har sett geparder och leoparder springa iväg, men också lejon göra "mock charge".
Detta är alltså mina erfarenheter från Sydafrika, Botswana, Namibia och Zimbabwe. Om djur beter sig annorlunda i Östafrika vet jag inte.
Ska man åka till Kruger eller Hluhluwe är det imho bäst och billigast att göra det på egen hand. När det gäller svenska researrangörer så tror jag i stort sett alla anlitar lokala firmor för safariarrangemangen, så om det står "Tema" eller något annat på fakturan tror jag inte spelar någon roll. Har man tur är den lokala firman bra.Det finns ju flera foruminvånare som verkar ha gjort en eller annan safari i Afrika. Om man nu inte vill åka s a s på egen hand, vilken arrangör har forumets läsare bäst erfarenhet av?
Angående Big Five så är det nog ingen som bryr sig speciellt mycket om vilken noshörning det är. Men om jag förstått det rätt var det svart noshörning man jagade i t ex Kenya när uttrycket myntades.
Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det bäst jag gjort var att åka i helt privat jeep med "Anderssons African Adventure". Detta var för 5 år sedan ca och då hade företaget som har svenska ägare (två bröder Andersson) som är stationerade i Arusha i Tanzania eget kontor i Gamla Stan i Stockholm. Numera sköter ett reseföretag i Växjö (tror jag) om deras bokningar. Vi bokade alltså med dem direkt och de var väldigt flexibla både när det gällde våra krav på safarin och vårt badande på Zanzibar. Tyckte inte det var speciellt dyrt heller om man betänker vilken otrolig skillnad det är att helt förfoga över jeepen utan kompromisser med andra deltagare. Fick t.o.m. extra rum för vår son utan extra kostnader.
http://www.andersons.co.za/tanzania.shtml
http://www.andersons.se/default.aspx?FolderID=a5ff1e58-cf15-4c70-8605-21fb812a8428
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Tror varken din hårfärg eller eventuella skönhet spelar någon roll.
Bilar, även fulla med människor, bryr sig få djur om. (Enligt min erfarenhet är det bara elefanter som uppfattar dessa plåtlådor som möjliga hot/rivaler.) När djuren däremot kan urskilja en figur (t ex en del av en människa) som lösgör sig från denna låda blir reaktionen en helt annan. Det räcker oftast med att sticka ut huvud och arm ur ett fönster eller överkroppen genom en taklucka. På samma sätt kan man stå bakom en bil utan att uppfattas som ett potentiellt hot, men inte bredvid. Tro mig, jag har testat. Och sett åtskilliga andra testa.
Vilken reaktionen blir kan vara svårt att förutse -- jag har sett geparder och leoparder springa iväg, men också lejon göra "mock charge".
Detta är alltså mina erfarenheter från Sydafrika, Botswana, Namibia och Zimbabwe. Om djur beter sig annorlunda i Östafrika vet jag inte.
Ska man åka till Kruger eller Hluhluwe är det imho bäst och billigast att göra det på egen hand. När det gäller svenska researrangörer så tror jag i stort sett alla anlitar lokala firmor för safariarrangemangen, så om det står "Tema" eller något annat på fakturan tror jag inte spelar någon roll. Har man tur är den lokala firman bra.
Angående Big Five så är det nog ingen som bryr sig speciellt mycket om vilken noshörning det är. Men om jag förstått det rätt var det svart noshörning man jagade i t ex Kenya när uttrycket myntades.
Ja det är förunderligt att man ofta är helt indifferenta inför bilar i sig - har normalt inte haft andra erfarenheter än du där. Men alla har en närgräns. Men som sagt har jag sett exv. en leopard som blev "avslöjad" ute på öppen mark innan den han upp i trädet den ville upp i. Sen kom bilarna och den visste inte vilket ben den skulle stå på då bilarna stod alldeles bakom trädet det vill upp i. I det läget var den verkligen inte indifferent. Har svårt att se att den skulle låst på någon arm eller något huvud där i någon bil. De stod alldeles för långt bort från djuret för det. Sen har jag faktiskt sett en last italienska idioter som på alla sätt försökte stressa en elefant av vägen i Tanzania i en del av parken där det faktiskt fanns lite träd. Elefanten hade inga alternativ och flaxade med öronen och rörde ena frambenet i en cirkel framför sig. Till slut rusade den trumpetande rakt in bland träd och buskar. Lyckligtvis hör sånt till väldigt sällsynta undantag
Som sagt alla Anderssons bilar har taklucka och det funkar väldigt mycket bättre för mig i alla fall som fotograf. Dessutom har jag ju en mycket erfaren chaufför och guide som verkligen kan djuren och har koll på dessa medan jag tar mina bilder. Dessutom ber jag ofta att de stänger av motorn både för att störa djuren mindre och för att minska vibrationerna från en motor som rycker på tomgång och stör fotograferingen. Om du kör själv ska du vara både fotograf och chaufför och det måste vara en av baksidorna med att sköta allt själv.
Jag har personligen mycket större respekt för sura bufflar och elefanter och inte minst flodhästar. I Queen Elisabeth Park hade en kvinna stigit ur bilen och stod mellan denna och bufflarna för att ta kort någon vecka innan jag kom dit. Hon visste inte tillräckligt om bufflar. En av bufflarna rusade mot henne och mosade både henne och bilen. Jag såg även bilder från en privat park i Syd-Afrika där de hade svarta noshörningar och att döma av dem är det stor skillnad i temperament mellan de mer loja vita och de tydligen klart mer aggressiva svarta. Den ramponerade en bil fullständigt utan några större problem. Jag har själv aldrig sett en svart tror jag men det är uppenbarligen skillnad på noshörningar och noshörningar men det beror säkert på en hel del andra saker också - om de har ungar e.d. hur de beter sig.
Har man en bra guide så är det värt varenda spänn. De vet var de ska leta efter djuren och de får dessutom hjälp av sina kompisar över radio. Den hjälpen kan man säkert inte lika självklart påräkna om man åker i egen regi och egen bil. Sen bör man väl inte som rookie styra själv. Det är säkert bra om man åker guidat några gånger innan.
ErlandH
Aktiv medlem
Visst kan takluckan vara praktisk när man plåtar. Att människor som sticker upp ur bilar på det viset stör djur har jag dock sett alltför många bevis på. Däremot har jag aldrig fått intryck av att motorljudet är något problem -- tvärtom kan man ibland skrämma iväg skygga djur genom att stänga av motorn. Själv stänger jag dock av så fort bilen står still -- jag är ju inte ute i naturen för att lyssna på motorbuller.Som sagt alla Anderssons bilar har taklucka och det funkar väldigt mycket bättre för mig i alla fall som fotograf. Dessutom har jag ju en mycket erfaren chaufför och guide som verkligen kan djuren och har koll på dessa medan jag tar mina bilder. Dessutom ber jag ofta att de stänger av motorn både för att störa djuren mindre och för att minska vibrationerna från en motor som rycker på tomgång och stör fotograferingen. Om du kör själv ska du vara både fotograf och chaufför och det måste vara en av baksidorna med att sköta allt själv.
Att det skulle vara något problem att både sitta vid ratten och vara fotograf har jag sällan känt, det är inte så ofta jag fotograferar medan bilen rullar (även om det händer).
Där har vi nog olika uppfattningar. (Fast det beror förstås på var/hur/när.)Har man en bra guide så är det värt varenda spänn.
Att det skulle vara ett problem att köra själv första gången man reser till t ex Kruger eller Hluhluwe tror jag inte. Jag har mött åtskilliga turister där som vittnar om motsatsen.
Fast om man inte gillar att köra bil kan det ju vara skönt att slippa.
Stefan-H
Aktiv medlem
I feb. 2011 åker vi till Tanzania med en grupp på ca 10 personer med John Stenkula som reseledare, med Anderson ( i Tranås) som arrangör.
Att det blev feb. beror på att gnuer då har kalvat och mycket djur då är i rörelse, att det blev Tanzania beror på att det finns flera olika djurparker med olika typer av vilt, att det blev Anderson beror på jag kollat olika företag, (även tagit kreditupplysning) och Anderson får verkligen bra betyg och Stenkula verkar vara verkligt bra.
Vi skall även vara på Zanzibar, ett problem med detta är handbage på inrikesflyget, 5 kg. Min fotoutrustning + dator väger ca 11 kg, var tänkt att bära som hand bage, utrustningen är två kamera hus, 40D och 5D, tre gluggar, 24-70 -70-200- 100-400, sen behövs ju extra batterier, batteriladdare, blixt, kortläsare m.m. Får kanske plocka med lite mindre kläder eller kanske avstå från t.ex 70-200 4,0 IS, samtidigt så är den ganska lätt
Min tanke är att slippa byta objektiv så därför köra med 40D + 100-400 och 5D + 24- 70 alternativt med 70-200, men är tacksam för goda råd
/Stefan-H
Att det blev feb. beror på att gnuer då har kalvat och mycket djur då är i rörelse, att det blev Tanzania beror på att det finns flera olika djurparker med olika typer av vilt, att det blev Anderson beror på jag kollat olika företag, (även tagit kreditupplysning) och Anderson får verkligen bra betyg och Stenkula verkar vara verkligt bra.
Vi skall även vara på Zanzibar, ett problem med detta är handbage på inrikesflyget, 5 kg. Min fotoutrustning + dator väger ca 11 kg, var tänkt att bära som hand bage, utrustningen är två kamera hus, 40D och 5D, tre gluggar, 24-70 -70-200- 100-400, sen behövs ju extra batterier, batteriladdare, blixt, kortläsare m.m. Får kanske plocka med lite mindre kläder eller kanske avstå från t.ex 70-200 4,0 IS, samtidigt så är den ganska lätt
Min tanke är att slippa byta objektiv så därför köra med 40D + 100-400 och 5D + 24- 70 alternativt med 70-200, men är tacksam för goda råd
/Stefan-H
ErlandH
Aktiv medlem
Låter som en mycket trevlig resa!Min tanke är att slippa byta objektiv så därför köra med 40D + 100-400 och 5D + 24- 70 alternativt med 70-200, men är tacksam för goda råd
Angående kamerautrustning tycker jag du tänker helt rätt.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Visst kan takluckan vara praktisk när man plåtar. Att människor som sticker upp ur bilar på det viset stör djur har jag dock sett alltför många bevis på. Däremot har jag aldrig fått intryck av att motorljudet är något problem -- tvärtom kan man ibland skrämma iväg skygga djur genom att stänga av motorn. Själv stänger jag dock av så fort bilen står still -- jag är ju inte ute i naturen för att lyssna på motorbuller.
Att det skulle vara något problem att både sitta vid ratten och vara fotograf har jag sällan känt, det är inte så ofta jag fotograferar medan bilen rullar (även om det händer).
Där har vi nog olika uppfattningar. (Fast det beror förstås på var/hur/när.)
Att det skulle vara ett problem att köra själv första gången man reser till t ex Kruger eller Hluhluwe tror jag inte. Jag har mött åtskilliga turister där som vittnar om motsatsen.
Fast om man inte gillar att köra bil kan det ju vara skönt att slippa.
Ska väl dessutom förtydliga begreppet "taklucka". I detta fall handlar det inte om att öppna en luccka där någon sedan sticker upp huvudet. Hela eller en stor del av taket lyfts upp så man kan kolla ut mellan taksargen och det lyfta taket. Öppifrån kan ingen se dig och du sticker inte ut utanför bilen heller i övrigt. Det alltså inte en lucka som de man ser på en del "vanliga" personbilar.