Annons

Tankar om uppgradering av kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

oscar.edvardsson

Avslutat medlemskap
Kanske lite flummig fråga, men funderar på att köpa nytt kamerahus. Funderar lite på hur ni tänker, både proffs och amatörer, vad det gäller införskaffande av nya hus. Vad motiverar ett köp enligt er? Är det nya funktioner, för att känna sig mer proffsig, för att se mer professionell ut, kul med ny leksak? Allmänna tankar bara.

Själv har jag haft min 450D i två år nu och funderar på en uppgradering till 60D om den verkar trevlig. Tycker det är kul med ny teknik och har redan ett respektabelt omfång på objektiv.
 
Jag har en 450D sedan 1,5 år tillbaka och har inga planer alls på att uppgradera huset, jag tycker den är helt underbar. Speciellt när jag förra hösten kompletterade den med ett batterigrepp. Den ligger underbart i handen.

Jag provar mig fram med att byta/skaffa lite olika objektiv i stället. Mest energi lägger jag kanske på att hitta motiv och kompositioner för att utveckla mig där i stället.
 
Kanske lite flummig fråga, men funderar på att köpa nytt kamerahus. Funderar lite på hur ni tänker, både proffs och amatörer, vad det gäller införskaffande av nya hus. Vad motiverar ett köp enligt er? Är det nya funktioner, för att känna sig mer proffsig, för att se mer professionell ut, kul med ny leksak? Allmänna tankar bara.

en uppgradering av kamerahus (och allt annat också för den delen) ska enligt mig enbart ske för att komma åt funktioner och/eller prestanda som du inte har idag, och som du känner dig begränsad av att inte ha.

att uppgradera hus för att känna sig proffsig eller ännu värre, se mer professionell ut, är ett ruskigt bra sätt att spendera pengarna på fel saker, isåfall är det ju "mindre dåligt" att iallafall spendera pengarna på objektiv istället.

nöjet med en ny leksak går över på någon/några månader, och att uppgradera för att få en kick av det blir ruskigt dyrt i längden..
 
att uppgradera hus för att känna sig proffsig eller ännu värre, se mer professionell ut, är ett ruskigt bra sätt att spendera pengarna på fel saker, isåfall är det ju "mindre dåligt" att iallafall spendera pengarna på objektiv istället.
Känner en del fotografer som själva anser att de skulle kunna ha en 1000D (kan tyvärr inte motsvarande till Nikon/Sony/Pentax), men de känner sig "tvingade" att ha en 1D eller 5D (samma sak där, kan tyvärr inte motsvarande) för att deras kunder ska ta dem seriöst.
Samtidigt finns det många som får en kreativ kick eller en moralisk boost av att använda bättre proffesionella prylar. Det var så jag menade, inte att man ska köpa en 1D för att leka proffsfotograf.

Har man pengar är kan man väl lägga det på en kamera som leksak, likväl som att någon lägger det på en bil eller dator? Det beror väl på vad man anser är en rolig leksak. (Själv ser jag dock en kamera som ett verktyg)

MGB sa:
Jag har en 450D sedan 1,5 år tillbaka och har inga planer alls på att uppgradera huset, jag tycker den är helt underbar. Speciellt när jag förra hösten kompletterade den med ett batterigrepp. Den ligger underbart i handen.
Har funderat på att köpa ett batterigrepp, men tycker det är lite i dyraste lagret, men det kanske är värt det? Lust att utveckla lite?

Anledning till att jag gick i funderingarna på att uppgradera var dels för att 60D troligen kommer kunna filma (en hobby jag gärna utvecklar) samt att jag tycker 450D känns för liten och lätt, tycker om tyngden och storleken i 50D. Annars är jag mycket nöjd med den.
 
Ett batterigrepp tillför storlek och tyngd, om det är önskvärt, speciellt om det laddas med 2 batterier. Jag har handlat både grepp och batteri på Tradera.
 
Känner en del fotografer som själva anser att de skulle kunna ha en 1000D (kan tyvärr inte motsvarande till Nikon/Sony/Pentax), men de känner sig "tvingade" att ha en 1D eller 5D (samma sak där, kan tyvärr inte motsvarande) för att deras kunder ska ta dem seriöst.

det var en nyhet för mig, har aldrig hört en yrkesfotograf resonera så tidigare.

Jag kom på ett till argument för att ha proffshus, som för mig personligen är mycket viktigt: att den funkar utan strul!
Jag har en begagnad nikon F4 hemma som jag köpte skamligt billigt på en loppmarknad, och efter att ha använt den blev jag kräsen gällande funktionalitet. Visst, den har bara en AF-punkt och har bara äldsta varianten av matrixmätning för att mäta ljus, men den sviker en aldrig. Man kan lita på att den gör sitt jobb och jag kan "glömma bort kameran" för att istället fokusera på att fotografera.
De tidigare erfarenheter jag har av digitala systemkameror i konsumentklassen (canon 1000D och 500D, nikon D90) innehåller alla minnen av tillfällen då något strular, går för långsamt, knappar på fel ställe, djupgrävning i menyer osv.
Efter erfarenheterna av att en 20 år gammal analog proffskamera utklassar en 2 år gammal digital konsumentkamera gällande funktionalitet så köpte jag istället en D700 för eget bruk, och får samma känsla av den som av min F4, den gör sitt jobb i det tysta och kommer "ur vägen". Jag ställer in den på auto-ISO max 3200, bländarprioritering, AF-C och sen är det bara att köra tills batteriet eller minneskortet sinar.

Har man pengar är kan man väl lägga det på en kamera som leksak, likväl som att någon lägger det på en bil eller dator? Det beror väl på vad man anser är en rolig leksak. (Själv ser jag dock en kamera som ett verktyg)
absolut! jag resonerar på precis samma sätt (och är inte den som snålar på prylar heller), jag menade bara att det som ska motivera en uppgradering är antingen behov eller eget intresse, inte att bli sedd på ett visst sätt.
Funderat på att investera i ljussättning? blixtar, paraplyer, radiosändare mm har också en förmåga att bli ett evighetsprojekt gällande att köpa nya prylar, och öppnar ett helt nytt tänkande gällande ljus i dina foton.
 
Klart att han (skulle varit en, känner inte flera som jag hört öppet resonera så) inte skulle valt en 1000D att fota med (enligt samma argument som du), men ändå. Fotografen gör mer än kameran.

Har aldrig använt en proffskamera någon längre tid att jag kan säga att den strular mindre än min, men det jag har upplevt är det du skriver med användarvänlighet. Något jag gillar med de flesta hus om man går upp till pro-sumer är att de ofta har lättare inställningar av själva fotograferandet.
Frågan är, hur mycket är det värt? Tycker du det är värt att gå från konsument till pro-sumer (svenska?) för att få en mer lätthanterlig kamera?

Yepp, en blixt kommer jag definitivt köpa. Den jag har nu går "bara" vinkla uppåt, samt att den tar ungefär en minut att ladda upp med fräscha batterier. Känner också att ljus är ett evighetsprojekt, blir så mycket prylar. Sen kanske det blir paraplyer och stativ i alla fall. :)
 
Jag själv uppgraderade från D60 till D90 för att jag började känna mig begränsad med den förra. Den hade bara 3 fokuspunkter, den nya har 11. Den nya har inbyggd fokusmotor vilket den gamla saknade. Den nya klarar dubbelt högre iso med bibehållen eller t.om. bättre bildkvalitet, den stöder fjärrstyrning av blixtar, har bättre sökare och skärm, liveview (om än trög) och video, mer direktkontroller och den känns gedignare. Skulle jag haft pengarna så hade jag dock hoppat direkt på en D300s eller D700, då skulle jag även fått bl.a. finjustering av fokus för mina ljusstarkaste objektiv och diverse andra trevliga fördelar...

Egentligen så uppgraderade jag lite halvt motvilligt. Jag gillade min D60 med batterigrepp riktigt mycket. Jag kände mig bara lite smått tvungen till att uppgradera för att få ut det mesta av mina objektiv och min blixt. Det är mycket roligare att skaffa nya objektiv tycker jag, och för de pengarna jag satt på min D90, batterigrepp och extrabatteri hade jag kunnat köpa t.ex. en ny Sigma 70-200/2,8 eller 150-500/5-6,3.

Jag är av den uppfattningen att man helst ska kunna motivera en uppgradering innan man gör en, men visst kan det ge en trevlig "kick" att skaffa riktigt proffsig utrustning då sådan ofta är roligare att använda. Annars tycker jag man ofta har rejält mycket mer att vinna på att utvidga sin objektivarsenal eller investera i ljussättningsutrustning, speciellt om man bara har ett enda kitobjektiv.
 
Har aldrig använt en proffskamera någon längre tid att jag kan säga att den strular mindre än min, men det jag har upplevt är det du skriver med användarvänlighet. Något jag gillar med de flesta hus om man går upp till pro-sumer är att de ofta har lättare inställningar av själva fotograferandet.
Frågan är, hur mycket är det värt? Tycker du det är värt att gå från konsument till pro-sumer (svenska?) för att få en mer lätthanterlig kamera?
Högst individuellt. Min situation är att jag sedan ett år tillbaka är klar med flera års studier (och studentekonomi), jobbade sedan som ett djur i ett halvår för att lyckas betala av hela studielånet innan nyåret för att minimera räntekostnaderna. Först efter det började jag unna mig saker, främst spontanresor och kamerautrustning.

Hade du frågat mig för ett år sedan hade jag sagt ett rungande nej till svar, eftersom jag hade ett annat ekonomiskt läge. Frågar du mig idag så tja, just nu försöker jag motivera att köpa stativ för 10.000...

vart avvägningen mellan prestanda och pris ligger för dig kan ingen annan än du svara på, men har du pengarna så kan jag utan tvekan säga att prosumerklassen är mycket bättre funktionellt och ergonomiskt. Hur klassar du canons tvåsiffringa serie? jag tänker att det är en konsumentkamera men med ergonomi som mer liknar den i ett prosumerhus.

Känner också att ljus är ett evighetsprojekt, blir så mycket prylar. Sen kanske det blir paraplyer och stativ i alla fall. :)

kolla gärna in lighting 101 på www.strobist.com för inspiration och tips på utrusting =)
 
Högst individuellt. Min situation är att jag sedan ett år tillbaka är klar med flera års studier (och studentekonomi), jobbade sedan som ett djur i ett halvår för att lyckas betala av hela studielånet innan nyåret för att minimera räntekostnaderna. Först efter det började jag unna mig saker, främst spontanresor och kamerautrustning.

Hade du frågat mig för ett år sedan hade jag sagt ett rungande nej till svar, eftersom jag hade ett annat ekonomiskt läge. Frågar du mig idag så tja, just nu försöker jag motivera att köpa stativ för 10.000...

vart avvägningen mellan prestanda och pris ligger för dig kan ingen annan än du svara på, men har du pengarna så kan jag utan tvekan säga att prosumerklassen är mycket bättre funktionellt och ergonomiskt. Hur klassar du canons tvåsiffringa serie? jag tänker att det är en konsumentkamera men med ergonomi som mer liknar den i ett prosumerhus.



kolla gärna in lighting 101 på www.strobist.com för inspiration och tips på utrusting =)

Shit, bra jobbat att klara av hela studielånet på ett halvår. Kommer inte jag klara. Dock har jag varit i Norge i sommar och har en del pengar som jag är villig att spendera. Men det beror ju på vad som blir aktuellt.

Jag klassade dem felaktigt som prosumer. Klassar dem som någonting mellan konsument och prosument. Bildkvalité mässigt ser jag den som konsument, men själva bygget (ergonomi, storlek, knappar) som prosument. Men jag vet egentligen inte. Vill gärna tro att den har lite mindre brus vid höga ISO, något som jag skulle uppskatta och ev. kunna motivera ett köp med.

Lighting 101 är definitivt något jag ska undersöka mera! Verkar finnas mycket vettigt där.

JazzBass sa:
Jag själv uppgraderade från D60 till D90 för att jag började känna mig begränsad med den förra. Den hade bara 3 fokuspunkter, den nya har 11. Den nya har inbyggd fokusmotor vilket den gamla saknade. Den nya klarar dubbelt högre iso med bibehållen eller t.om. bättre bildkvalitet, den stöder fjärrstyrning av blixtar, har bättre sökare och skärm, liveview (om än trög) och video, mer direktkontroller och den känns gedignare. Skulle jag haft pengarna så hade jag dock hoppat direkt på en D300s eller D700, då skulle jag även fått bl.a. finjustering av fokus för mina ljusstarkaste objektiv och diverse andra trevliga fördelar...

Egentligen så uppgraderade jag lite halvt motvilligt. Jag gillade min D60 med batterigrepp riktigt mycket. Jag kände mig bara lite smått tvungen till att uppgradera för att få ut det mesta av mina objektiv och min blixt. Det är mycket roligare att skaffa nya objektiv tycker jag, och för de pengarna jag satt på min D90, batterigrepp och extrabatteri hade jag kunnat köpa t.ex. en ny Sigma 70-200/2,8 eller 150-500/5-6,3.

Jag är av den uppfattningen att man helst ska kunna motivera en uppgradering innan man gör en, men visst kan det ge en trevlig "kick" att skaffa riktigt proffsig utrustning då sådan ofta är roligare att använda. Annars tycker jag man ofta har rejält mycket mer att vinna på att utvidga sin objektivarsenal eller investera i ljussättningsutrustning, speciellt om man bara har ett enda kitobjektiv.

Är i samma sits. Om jag ska köpa något dyrare vet jag inte om det blir ett objektiv (har faktiskt tittat en del på Sigmat 70-200) eller ett hus. Som du säger, känns att det behövs för att få ut mer av objektiven. Är du nöjd med ditt val, skulle du gjort samma idag?
 
Kanske lite flummig fråga, men funderar på att köpa nytt kamerahus. Funderar lite på hur ni tänker, både proffs och amatörer, vad det gäller införskaffande av nya hus. Vad motiverar ett köp enligt er? Är det nya funktioner, för att känna sig mer proffsig, för att se mer professionell ut, kul med ny leksak? Allmänna tankar bara.

Själv har jag haft min 450D i två år nu och funderar på en uppgradering till 60D om den verkar trevlig. Tycker det är kul med ny teknik och har redan ett respektabelt omfång på objektiv.

Det räcker väl bra? Måste du hitta på en massa andra anledningar till att köpa nytt kamerahus?

Per.
 
Är i samma sits. Om jag ska köpa något dyrare vet jag inte om det blir ett objektiv (har faktiskt tittat en del på Sigmat 70-200) eller ett hus. Som du säger, känns att det behövs för att få ut mer av objektiven. Är du nöjd med ditt val, skulle du gjort samma idag?

Jag är hyfsat nöjd men ännu nöjdare skulle jag nog blivit med D300s eller D700. D90 känns lite som ett mellansteg, nånting jag nog inte kommer att nöja mig med i långa loppet.

Eftersom jag kör mycket med fasta objektiv med ljusstyrka f/1,8 och f/1,4 så är det verkligen kritiskt att skärpan hamnar rätt. I början var kamerans fokus åt fanders inställd, så skärpan hamnade i värsta fall en eller två meter fel med mitt 50/1,4, och inget av mina objektiv fokuserade längre rätt. Eftersom jag har ett antal ljusstarka objektiv saknar jag finjusteringfunktionen som finns i de dyrare modellerna (som jag inte anser mig ha råd med, just nu i alla fall), men får i alla fall godkända resultat idag efter att jag haft den inne på justering.

Sen tycker jag D90 både exponerar något ojämnt och för ljust jämfört med D60, och jag har börjat fotografera mycket mer helmanuellt på senare tid pga det, vilket iofs inte är en fullt så negativ sak - man får jämnare och naturligare exponeringar tycker jag och så slipper man justera exponeringskompensationen febrilt hela tiden beroende på hur man riktar kameran. Grundiso på 200 är inte fullt så välkommet, jag saknar verkligen ISO 100 ibland för att lättare kunna använda stora bländare i starkt solsken utan att riskera utbrända högdagrar (lågisoläget medför lätt det) eller behöva ta till gråfilter för att hålla slutartiderna på ok nivå.

En till sak som jag saknar i D90 är kort blixtsynktid (eller så jag bara inte kommit på hur jag får det att funka, har en SB-600). På ett bröllop jag fotograferade för några veckor sen i gassande solsken med träd runtomkring som gav kraftiga skuggor var jag tvungen att ligga på f/11-f/16 så gott som hela tiden för att undvika överexponering med blixten. Det var lite frustrerande då jag helst skulle ha velat ha kort skärpedjup.

Hursomhelst är jag hyfsat nöjd, och man måste bara acceptera att ekonomin ibland säger stopp, och andra saker än foto måste prioriteras högre nu när jag i alla fall har lyckats skaffa en hyfsad utrustning som trots det jag säger här ovan ändå funkar utmärkt för den glada amatör jag i vilket fall som helst är.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.