Annons

Tankar om D7 vs D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Hackman

Aktiv medlem
Jag tänkte dela med mig av mina tankar kring två kameror - Konica Minolta Dynax 7D och Nikon D200. Därför har jag publicerat denna tråd på två ställen.

Jag var en av dem som "hängde på låset" när KM D7D släpptes hösten 2004. Sedan dess har jag uppskattningsvis tagit 40 000 bilder med den. Det är en kamera som levererar fantastiska bilder och som jag är mycket nöjd med, om man bortser från några små detaljer.

Det finns dock en sak med D7:an som ibland driver mig till vansinne och som fick mig att gå in i en Expertbutik för att kolla på Nikon D200, nämligen det att min D7:a ibland tar för lång tid på sig att ta bilden från det att jag har tryckt ned avtryckaren. När kameran väl tar bilden har det jag ville fånga på bild redan hänt. Fågeln flugit och modellen slutat le. Jag vet inte hur många bilder där modellen blinkar jag lyckats ta...

Det visade sig att Sony Alpha var lika långsam, men Nikon D200 och D80 tog bilden nästan samtidigt som jag tryckte ned. Det kändes nästan befriande att känna detta, och det skulle kunna få mig att byta system.

Jag gjorde ett enkelt test genom att stoppa mitt minneskort i D200 och ta några bilder i butiken som jag sedan tog med min egen kamera och här är några tankar jag vill dela med mig av:

1. Jag tog en ansiktsbild av en kompis som var med. När jag kom hem zoomade jag in hans öga i Photoshop så man tydligt såg pixlarna. Skillnaden mellan 6 MP och 10 var avsevärt mindre än jag hade trott. Det såg ungefär likadant ut med bägge kamerorna.

2. Filstorleken blev mindre i JPEG med D200 trots att bilderna innehåller fler pixlar. På D7:an blir bilderna 4-5 MB stora och jag har alltid fotograferat i JPEG eftersom den kvaliteten är så hög. Om man får mindre filer innebär det ju också sämre kvalitet och man måste använda RAW.

3. Jag har aldrig sett att Antiskakfunktionen har varit något vidare värst i D7:an eftersom jag lyckats få så många suddiga bilder ändå. En del bilder tagna med D200 blev dock ännu suddigare varför jag kände att jag kanske borde omvärdera min inställning till Antiskaken.

4. Bruset vid högre ISO var ungefär samma på bägge kamerorna. Jag hade hoppats att D200 hade haft mindre brus.

Johan Hackman
 
D7D:an får leva vidare. Jag har ingen brådska att byta system, men det skadar ju inte att kolla in marknaden. När rätt kamera dyker upp slår jag nog dock till.

Johan
 
Jag hängde också på låset... här håller jag i det första exet av D7D som visades i Sverige. Tyvärr fick jag inte behålla bilderna jag tog med den :-( fotade bl a Bingo Rimér med den *s*

Sen tog det två år innan jag blev pådyvlad ett exemplar, som jag nu försöker lära mej att komma överens med... av de

Jag har inte känt att avtrycket är långsamt. Är det bara fokuserat o klart så skjuter Nana direkt, något snabbare än Ani på att ta bilden och mycket snabbare än Aette på att fokusera. Särskilt i dåligt ljus märks det tydligt. När jag provskjuter med polarnas kameror har jag inte heller upplevt dem som snabbare, t ex 350D, 5D, D80 mfl. Brukar även kolla sökarna för att se om min är okej o hittills kan jag inte påstå att någon av dem har bättre sökare än D7D o då är den ändå en hyfsat gammal modell i jämförelse.
 

Bilagor

  • kgd7dmni.jpg
    kgd7dmni.jpg
    15.8 KB · Visningar: 463
Häromdagen fick jag veta att Alphan ingår i en "produktfamilj", så jag kollade Sonys hemsida. Där fanns A100F, A100G, A100Z osv, vilket visade sig vara ett och samma hus men olika gluggar. Då tänkte jag att "det här verkar tunt", men efter att ha kollat den rekommenderade tråden tror jag att det ändå kanske är något på gång. Jag ska hålla ögonen öppna.

Johan
 
Johan_Hackman skrev:
2. Filstorleken blev mindre i JPEG med D200 trots att bilderna innehåller fler pixlar. På D7:an blir bilderna 4-5 MB stora och jag har alltid fotograferat i JPEG eftersom den kvaliteten är så hög. Om man får mindre filer innebär det ju också sämre kvalitet och man måste använda RAW.
Det behöver inte als innebära det. Det kan också innebära att filen som är större har mer skärpa (ursprunglig eller pålagd).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.