Klart att de andra går att handhålla ett 500 f/4 .. noll problem. Det är skitsnack annat, (förutsätter att fotografen har normalt fysiskt utgångsläge såklart).
Jag räknar inte Canon 100-400 som ngn högkvalitetsoptik vid 400, alls.. och inte heller nedbländat.
Canons fasta 400 f/5,6L är dock en som jag tycker håller måttet rent optiskt. Den jag hade var snorskarp, absolut i klass med den 500 f/4 jag senare uppgraderade till. Ingen av dessa piskade 300 2,8L USM på fingrarna, och detta objektiv har jag ägt två st av under åren. Absolut det mest mångsidiga objektiv jag har ägt, sett till konfiguration rent tekniskt med 1,4x och om man ser till motiven, både små och stora.
Mediokert, var kanske att ta i men vid 600mm så är jag rädd att det är mediokert, inte minst då man är begränsad till Den bländaren. Inte för att dagens kameror inte hanterar högt ISO utan för att det rent allmänt kommer att se trist ut i sökaren - inte minst med 1,6cropshus. f/5,6 tycker då jag är i mörkaste laget (och då relaterar jag till fullformatssökare och 1,3crop).
LÖP Å KÖP,, jag vill inte hindra någon. Det verkar som sagt kalasfint på många sätt, tro inte att jag menar ngt annat. Jag vill bara väcka tanken på att bilderna inte blir bättre med fler mm utan bara andra bilder.
Jag hade själv alla dagar i veckan valt ett Canon 300 2,8 + 1,4 alla dagar i veckan, för typ samma peng. Ingen IS dock men den har man klarat sig utan förr. Inget problem att handhålla där heller men kanske är 1/100 sek gränsen och inte 1/30 som jag antar att man klarar med denna Tamron! (??)
Nä, helt rätt - - - 300mm + 1,4x ersätter inte 600mm men om kvaliteten är motsvarande Canon 100-400 vid just 400mm och blir sämre ut mot 600mm ja då kallar jag det för mediokert.. och valet faller på andra - mkt roligare saker - till ungefär samma pris.
/N
Ps, en negativ sak med gamla saker är som bekant att det inte finns service med reservdelar och andra garantier.. där har jag noll argument.