Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Det ser bra ut Per.
Hur är kvaliteten i originalbilderna i full storlek?

Det är positivt att AF fungerar så fint tillsammans med 5D Mark II som har ett ganska föråldrat fokussystem jämfört med 7D, 70D, 5D Mark III, 6D och 1D X.

(Vi längtar efter sol och fint vinterväder här hemma)
 
Att försöka plåta BIF med en bildvinkel motsvarande 900 mm och MF, eller AF på en fokuspunkt, gör nog, milt uttryckt, resultatet ganska slumpmässigt. Dvs det är mer tur är skicklighet om någon fågel är skarp.

Mkt intressant.

Ok, precis den kombon som jag misstänker att du refererar till var den jag använde mellan 2003 och 2008 med mkt bra resultat. Medföljande AF och i synnerhet med självvalda AF-punkter fick jag väldigt många färre keepers än med en punkt och kompletterande MF.
Men men vi jobbar nog alla lite olika såklart - vilket också gör det hela lite trevligare faktiskt ;)

Med 500 f/4 IS så tycker jag den (med 1,3cropshus) var ypperlig utan converter när det handlade om flygande fågel. Men det är ju en annan story.
/N
 
Nja, jag refererade nog till det objektiv tråden handlar om, monterat på ett crophus.

Min poäng är att många flygande fåglar är så oförutsägbara att det kan vara svårt att följa dem med bara mittpunkten, eller att hinna med MF. En utökad mittpunkt, som föreslagits av andra i tråden, gör det väldigt mycket lättare att hålla fågeln i fokus.
 
Man blir lite orolig när ni skräms med tankar om att Tamronets AF inte hinner med.
Det kanske handlar om handhavandeproblem.
Man ska inte förvänta sig att AF är lika snabb som hos en fast L-glugg.

Pga. uselt väder så blev det dåliga förutsättningar för att testa AF idag.
I eftermiddagsdunkelt så blev det några bilder på dotterns svarta labrador.
Dålig ljus och svart hund är en tuff utmaning. Med servo (följande) AF och utvidgad vald fokuspunkt så hittades fokus i de flesta bilderna. Skakning på fri hand och rörelseoskärpa är inte mycket att göra åt annat än att vrida upp ISO maximalt och givetvis använda VC. Min högst ovetenskapliga slutsats är att det fungerar relativt bra.

Det ska bli intressant att följa hur Tamronet presterar ute i fält på flygande fågel och andra krävande motiv. Det lär dyka upp ganska mycket bilder på nätet snart.
Någon dag med bättre väder får det blir en tur till stadsparken med några limpor gammalt bröd.
Att öva på änder, måsar och andra brödätare är inte alls dumt.
 
Nja, jag refererade nog till det objektiv tråden handlar om, monterat på ett crophus.

Min poäng är att många flygande fåglar är så oförutsägbara att det kan vara svårt att följa dem med bara mittpunkten, eller att hinna med MF. En utökad mittpunkt, som föreslagits av andra i tråden, gör det väldigt mycket lättare att hålla fågeln i fokus.

Varför inte följande AF som använder alla punkterna? Brukar jag alltid använda när jag fotograferar fågel.

/Karl
 
Varför inte följande AF som använder alla punkterna? Brukar jag alltid använda när jag fotograferar fågel.

/Karl

Brutus Östling skriver i sin bok "Konsten att fotografera fåglar..." att han inte använder alla punkter för att det ger för lite kontroll. Centrumpunkt eller eventuellt utökad rekommenderar han för långa telen.
 
Föresten.
Hur är mekaniken egentligen? alltså hur den känns och om den är stabil även med snoppen utdragen i längsta läge liksom,. Många långzooomar är ju lite fladdriga mellan linsröret och skalet.. För de pengarna så borde den ju vara tight å fin tycker jag.
/N

Nja, för de pengarna borde den snarare vara lite vinglig och rasslig, långsam i af och ge bara halvtaskig skärpa osv.

Men nu vefkar den faktiskt, trots det extremt låga priset, vara riktigt riktigt bra. Såväl optiskt som mekaniskt. Jag har inte kunnat hantera det i verkligheten än, men alla som skriver om det är ju eniga om att det är välbyggt med fin precision. Mjuknar lite vid 500-600mm på största bländare, men det är allt.

Här är en ganska ingående review med lite jämförwlser med Canon telezoomar.
http://dustinabbott.net/2014/01/tamron-sp-150-600mm-f5-6-3-di-vc-usd-review/

/Mats
 
Vad kostar andra objektiv med 600mm brännvidd? Det finns kanske nåt teleskop som kan vara aktuellt också. Vad är alternativen i samma prisklass?
 
Enligt prisjakt kostar det näst billigaste objektivet som klarar 600mm 42895:- (Sigma 800/5.6) och det billigaste med bildstabilisering är Nikons 600/4 för bara 79900:- så visst är Tamron 150-600/6.3 billigt.

Men det klart vill man bara ha 500mm finns det fler billiga att välja på med sigmas 150-500/6.3 för bara 6490:- Långa teleobjektiv kostar och det blir fort dyrare över 400 mm, ungefär som bilar med högre topphastighet också kostar mer.
 
Nä, inte många erbjuder ju 600mm till sånt pris - såklart helt enig.
Men jag tillhör de fotografer som inte alls anser sig behöva så många som 600mm för att framgångsrikt fotografera fåglar och djur. Så då kan man ju säga att objektivet i fråga är ännu billigare, eftersom jag då kan tänka mig att jämföra med andra konkurrenter vid typ 400mm :))

Den bild du inte får med 300-400mm får du sannolikt inte heller med 600mm. Det är min bestämda filosofi. Om du vill befinna dig på dubbla avståndet jämfört med det du gör med ett 300mm för att erhålla samma utsnitt så ser du att du fortfarande är rättså nära en pilfink eller skata. Att det sedan i vissa fall kan ha någon slags avgörande betydelse är ju såklart verklighhet.

Även om Brutus eller även om Arthur Morris använder långa brännvidder så hade de varit världsklassfotografer även om de aldrig hade tillgång till mer än 400mm. Garanterat.
/N
 
Nä, inte många erbjuder ju 600mm till sånt pris - såklart helt enig.
Men jag tillhör de fotografer som inte alls anser sig behöva så många som 600mm för att framgångsrikt fotografera fåglar och djur. Så då kan man ju säga att objektivet i fråga är ännu billigare, eftersom jag då kan tänka mig att jämföra med andra konkurrenter vid typ 400mm :))

Den bild du inte får med 300-400mm får du sannolikt inte heller med 600mm. Det är min bestämda filosofi. Om du vill befinna dig på dubbla avståndet jämfört med det du gör med ett 300mm för att erhålla samma utsnitt så ser du att du fortfarande är rättså nära en pilfink eller skata. Att det sedan i vissa fall kan ha någon slags avgörande betydelse är ju såklart verklighhet.

Även om Brutus eller även om Arthur Morris använder långa brännvidder så hade de varit världsklassfotografer även om de aldrig hade tillgång till mer än 400mm. Garanterat.
/N

Visst kan man ta fina fågelbilder på 400, eller kortare, men för egen del skulle jag gärna ha mer brännvidd. Dels slipper jag beskära så hårt som jag annars måste göra när jag "bara" har 400, dels ger det en och annan bild som inte ens kanske var praktiskt möjlig på 400.

Det låter som om du tycker att vid 400 så går det en gräns "mer behövs inte", det känner inte jag igen, men om det är så för dig så är förstås den här gluggen helt ointressant.

Vad gäller priset så tycker jag det helt avgörande är bildkvalitén på den långa änden. Om 400-600 ger risiga resultat som är knappt användbara, ja då föredrar jag nog mitt Canon 100-400. Men om Tamron presterar bättre på 600 än vad jag får med 100-400 plus konverter (eller en beskuren bild från 400) - ja då är det nog ett prisvärt alternativ.
 
"Behövs inte" vill jag aldrig säga. Jag själv sparar kosing till ett 600mm IS mkII vilket torde dementera att jag skulle mena detta. Men det handlar inte om att jag inte får lika fina bilder med 400mm,,, snarare andra bilder. Därför så är ett 300mm f/2,8 eller 400mm f/2,8 ett perfekt komplement till ett 600mm f/4 i mina ögon.

Eftersom vi inte säger något alls i den här tråden (liksom i många trådar...) om vilka bilder vi faktiskt vill uppnå så måste jag säga att om du inte får bilden med 400mm så får du ingen bättre bild med 600mm. Hade vi pratat i termer att "si å så långt/kort skärpedjup får du vid 4m med 600mm på f/8 och miljöns olika motivelement påverkas si och så med 600mm och det vill vi ha" så hade jag restat mitt case vad gäller den saken.

Givetvis ät 600mm bra.
När jag körde 95 bilder av 100 bilder med 700mm brännvidd (f/5,6) så fick jag inte en enda bättre bild, utan andra lika bra bilder jämfört med mitt 70-200 eller 100-400.

Kan avslöja att jag fick en dipp och tvingades av olika orsaker sälja hela kittet av L-obj å hus. Nu när jag åter bygger på mig ett fotokit så tycker jag att detta Tamron låter snordyrt eftersom det är så mycket viktigare (enligt mig!) att lägga samma/liknande pengar på högkvalitetsobj i 300mm/400mm-klassen. Att stega direkt in på ett mediokert 600mm tror jag kan kosta många deras fina intresse - då outputten aldrig riktigt poppar. (Nu återstår å se riktigt vassa bilder av detta objektiv, så visst verkar det finnas popp-potential däri :) )

Jag vill inte dissa detta obj. Jag är ju positiv inställd till de bilder som visas, även om jag också vill se riktigt vassa bilder, estetiskt sett alltså och inte enbart tekniskt - "detta befann sig framför kameran"..(!)

Jag abonnerar på tråden då ämnet är intressant. Jag är så långt positivt överraskad över bildkvaliteten. Det blir dock fel att tro att bilderna blir bättre med 600mm jämfört med 400mm, de blir bara andra bilder tekniskt sett och möjligtvis lika bra estetiskt betraktat. Eftersom det är symtomatiskt att aldrig bena ut detta i trådar som denna (som bidrar till att många faktiskt väljer utrustning..) så har jag svårt att va tyst.

Som sagt,, om jag måste vara bara typ 3m från pilfinken för att få bilden med ett 300mm objektiv så kan jag inte vara så värst mycket längre ifrån med ett 600mm.. Vid 9 av 10 ggr så är det lika utmanande att komma tillräckligt nära med 600mm ;) that´s life.

Croppa är det sällan jag gör så jag har inget riktigt förhållande till detta, förutom när det handlar om att småjustera en aning liksom.

Har jag 300mm så rättar jag mig efter det. Har jag 400mm (som idag) så rättar jag mig efter detta.. har jag ett 600mm så är det det som gäller,, osv osv. Jag gillar fasta bränävidder eftersom det gör att iaf jag fokuserar mer noggrant på motivet. Men som regel så hänger en zoom på längsta brännvidden hos en fågelfotograf så det blir ju i praktiken hyfsat likt ett helt fast objektiv ändå.

Fy va neggo jag låter.
Ni som känner mig vet att jag inte är neggo alls. Mera upprymd över att det finns en fin zoom som inte kostar 100k! Därmed inte sagt att jag tycker den är billig - alls :p

Kör hårt.
/N

Ps, ja jo jag tycker nog att det händer något intressant mellan 300mm och 400mm.. rent optiskt (tänker i termer fullformat och ev 1,3x hus..) Här har man möjlighet att kasta förgrunder och bakgrunder i finaste oskärpa (om du har f/4,5 eller snabbare) lagomt nära, lagomt långt ifrån det som både är stort och smått. Alltså med andra ord en kompromiss - vilket också kan vara sjukt tråkigt :))
 
Jag startade en tråd i nikondelen om vilket som skulle vara bäst 150-600/6.3+Nikon D800 eller ett Nikkor 80-400/5.6 med en D7100 på. Då Nikonversionen av Tamron 150-600 inte finns ute kan jag naturligtvis inte få svar på frågan vilket som är bäst ännu.

Men hur är motsvarande fråga i Canon-världen? Ett crop-hus med 100-400/5.6 eller en 5D+tamron? Vilket blir bäst på motsvarande 600mm?
 
Enligt prisjakt kostar det näst billigaste objektivet som klarar 600mm 42895:- (Sigma 800/5.6) och det billigaste med bildstabilisering är Nikons 600/4 för bara 79900:- så visst är Tamron 150-600/6.3 billigt.

Nåja, visst finns det billigare alternativ. Diverse spegeltelen t.ex. Annars kan den som är sugen få köpa mitt Tokina 400-800mm f/8-16 för några hundralappar. Dessvärre utan vare sig bildstabilisering, autofokus eller bländarstyrning.
 
Niclas, om du vill se lite bilder som är mer än snapshots, kan du kolla in dessa två fotografer på Flickr (inte mina dock):
http://www.flickr.com/photos/66682425@N02/
http://www.flickr.com/photos/29108710@N04

Inte alls illa, hade inte haft något emot att ha dessa i mitt arkiv. För mig själv med Nikon så ser jag egentligen inte något alternativ till denna med samma kvalitet och pris, vad jag ser i data till nu. Det är detta 150-600 eller Nikons 300/4, men jag tror jag får bättre med 150-600 med stabilisering istället för att beskära en hel del med 300.

Mer än 11000:- för ett objektiv finns inte heller på kartan, då finns också Nikons nya 80-400, men det hamnade en 10000:- för högt

Min beställning på 150-600 ligger fortfarande fast
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.