Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Tyvärr följde det inte med något fodral, påse eller väska till objektivet.
Det är lite snålt. Sigma skickar ju med fina fodrade fodral till sina exklusiva gluggar.

Det är definitivt värt att lägga några extra hundringar för att köpa svenskt.
Skulle det av någon anledning strula med objektivet så kan man ju ringa till handlaren eller verkstaden och ordna upp det hela.
 
Föresten.
Hur är mekaniken egentligen? alltså hur den känns och om den är stabil även med snoppen utdragen i längsta läge liksom,. Många långzooomar är ju lite fladdriga mellan linsröret och skalet.. För de pengarna så borde den ju vara tight å fin tycker jag.
/N
 
Någon som har koll på när dom kan tänkas börja levereras?
Har nämligen bokat en hos cyberphoto :)

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 
Någon som har koll på när dom kan tänkas börja levereras?
De har redan börjat levereras, men bara i litet antal. Fler lär vara på gång om en vecka eller två.

Edit: Detta gäller alltså Canonversionen. Nikonister får ha lite mer tålamod, april är vad jag har hört.
 
Senast ändrad:
De har redan börjat levereras, men bara i litet antal. Fler lär vara på gång om en vecka eller två.

Edit: Detta gäller alltså Canonversionen. Nikonister får ha lite mer tålamod, april är vad jag har hört.

Det är ungefär 3 veckor till det kommer fler till Sverige. Nikon-varianten finns inget datum på vad jag sett hos leverantören.
 
Jo du! Lätt som en plätt.
Jag hoppas i alla fall på att få fina tillfällen framåt våren när fåglarna återkommer till Hagbyån.

Angående gimbal så finns bl.a denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=151141&highlight=gimbal

Hej
Ja den tråden har jag bidragit till.
Kanske ovanligt i Sverige med groundpods, men jag har gjort min egen som jag använder mitt "Gimbal" på - och det lovar mkt gott inför säsongen. Bra tips tycker jag, i synnerhet för så långa brännvidder som vi pratar här.
/N
 
Två funderingar om detta superintressanta objektiv. :)

1) AF-hastighet, i en av testerna verkar det ju mer eller omöjligt att följa flygande fåglar? Att AF "haltar" etc vilket de sen ifrågasätter om det kan vara bara det demo-exet? Vore mkt intressant med lite bilder på flygande fåglar... :)

2) Jämfört med mitt nuvarande 400 5.6 så finns det för- o nackdelar som jag förstår. Min undran är mest att om jag tar en bild @600mm med tamronet och samma bild med canonet...och beskär bilderna så de får exakt samma utsnitt...vilken kommer ge bäst bildkvalitet? Mao ord om man bortser från stabilisering, af-hastighet, zoom vs fast osv är det värt att köpa tamronet om man redan har 400 5.6 om man endast väger in bränvidd?
 
Jag tycker den bråkar då och då när man ska tracka, men tyckte mina 400 gör likadant så har inte sett den varit sämre på något sätt. Det gör en bra skillnad om man använder begränsningen, då mår den mycket bättre för trackingens skull. Men 5 punkter och 1 punkts går alldeles utmärkt som han chewyenfook säger.

Har man fått korn på sakerna har den ingen störra problem, men det är ibland initialt svårt att få till det, men jag har inte haft tid och fåglar nog för att testa andra scenarios på kameran, som vi sagt innan så beter sig linser väldigt olika. Därför jag la upp frågan hur och vad för scenario fågelfolket använder när de fotar.

Man måste verkligen testa och lära känna sånna här linser på riktigt, alla har vi våra behov och svårt att läsa av tester hur de beter sig. Jag köpte min för jag vet Tamron precis som Sigma bara släppt klockrena linser på sistone och är fortfarande grymt nöjd. Och tror inte det är något problem att sälja linsen vidare om man skulle vara missnöjd på något sätt.

Ska roa mig och se om den accepterar att jag sätter på en 1.4x teleconverter på den imorrn
 
Ska roa mig och se om den accepterar att jag sätter på en 1.4x teleconverter på den imorrn

Intressant, rapportera gärna hur det gick. Passar Canons 1.4x till objektivet rent "fysiskt"? Om inte, vet någon vilka andra alternativ som finns?
(Väntar fortfarande med spänning på mitt exemplar........)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.