Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Ni som rockar 5D Mark III och 1DX. Vad kör ni för inställningar med en sånnhär lins vid fågelfoto, som kommer mot än dvs.

Kanske kan börja dela lite sånt här sen när fler är ägare :)

Mycket intressant, har länge funderat på vad inställningar dessa fantastiska fågelfotografer Omar o Tony med flera har, här finns så otroligt mycket kunskap härinne och ni kör ju med Mark3an ibland. Skulle vara ovärderligt att få lite inställningstips från dessa proffs! Saker som man funderat på är vad kör ni med för case, bildstil, mm som tidigare nämts är det bländar eller tidsprio som gäller, ja det är många frågor när man är amatör,även om man har bra prylar så måste man ha kunskap om hur man skall handskas med dom för att få ett hyfsat resultat!
 
Känns som man har stigit in i en religös sekt, men nu har jag också lagt en beställning, en med Nikonfattning, så antic det är bara att släppa greppet och glida med
 
Oj oj oj. Tamron har hittat guld. De kommer tjäna bra på denna glugg. 'Good for them'...visat att det går att bygga bra optik till rimligt pris B-)
 
Cyberphoto har nu testat objektivet. Guldklass för 11.000!
Verkar vara vad man skall ha!

Cyberphoto är bra, men kom ihåg att de tar priset i beaktande i sitt betyg. Dvs ett objektiv för 3000:- får guldklass betyg om det presterar bland de bästa bland sina jämlikar eller bra nog för betydligt mindre peng. Men bara för det är inte alla guldklass objektiv nödvändigtvis de bästa sett ur bildkvalité etc :)
 
Köpt i Sverige (och Europa) ger 5 årsgaranti i Europa.

T.ex depreview har höga krav för "Guld" i sina tester.
Det bästa är nog att läsa alla recensioner med en god nypa salt.

Jag tycker att en zoom ska verkligen prestera över hela zoomomfånget för att få högsta betyg.
Det blir också lite konstigt om man blandar ihop "prisvärt" och "excellent"
Tyvärr är det ofta så att "smakar det så kostar det"
 
Jag tycker att en zoom ska verkligen prestera över hela zoomomfånget för att få högsta betyg.
Det blir också lite konstigt om man blandar ihop "prisvärt" och "excellent"
Tyvärr är det ofta så att "smakar det så kostar det"

Betygsättningen är inte alltid lätt och oftast är slutbetyget relativt ointressant, det är därför jag gillar DXO bäst dom visar alltid resultaten från deltesterna så kan man se själv vad som är viktigast för en själv. Totalbetyg är nästan alltid faktiskt mätningar blandade med personliga viktningar av delmoment. För fågelfotografen är AF-hastigheten förmodligen viktigast, medans arkitekturfotografen kanske tycker distortionen är viktigast medans landskapsfotografen rankar skärpan högst.

Ponera följande exempel
Canons 100-400 är en kanonglugg som förtjänar bästa betyg. Om då Tamrongluggen presterar bättre på 100-400 än Canongluggen men tappar lite i skärpra 500-600.
Skall Tamrongluggen då ha bättre betyg än Canons 100-400 då den är bättre 100-400 än Canon och dessutom kan gå 50% längre även om den tappar lite på slutet eller skall den ha sämre än 100-400 för att den inte presterar topp på hela omfånget?

Har börjat bli riktigt sugen på denna gluggen.

/Karl
 
Betygsättningen är inte alltid lätt och oftast är slutbetyget relativt ointressant, det är därför jag gillar DXO bäst dom visar alltid resultaten från deltesterna så kan man se själv vad som är viktigast för en själv. Totalbetyg är nästan alltid faktiskt mätningar blandade med personliga viktningar av delmoment. För fågelfotografen är AF-hastigheten förmodligen viktigast, medans arkitekturfotografen kanske tycker distortionen är viktigast medans landskapsfotografen rankar skärpan högst.

Ponera följande exempel
Canons 100-400 är en kanonglugg som förtjänar bästa betyg. Om då Tamrongluggen presterar bättre på 100-400 än Canongluggen men tappar lite i skärpra 500-600.
Skall Tamrongluggen då ha bättre betyg än Canons 100-400 då den är bättre 100-400 än Canon och dessutom kan gå 50% längre även om den tappar lite på slutet eller skall den ha sämre än 100-400 för att den inte presterar topp på hela omfånget?

Har börjat bli riktigt sugen på denna gluggen.

/Karl

Fingret på.
Totalbetyget säger inte så mycket.
Jag tycker att det är kul att surfa runt och läsa tester och recensioner. Min uppfattning är att tycke och smak färgas över på rådata. Man måste verkligen fundera över vad man ska använda objektivet till och vilka egenskaper man har nytta av.
En funktion som kan vara helt avgörande, särskilt på långa telen är IS (VC, OS). Att slippa skakningsoskärpa kan vara helt avgörande framför snygga MTF-kurvor.
 
Precis. Femhundra i frakt, tvåtusen i moms och några hundra i tull så hamnar man strax över 10000, dvs väldigt nära det svenska priset.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.