Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Sanslöst

Tycker att det börjar byggas upp en sanslös hype efter det där objektivet. Detta innan det ens har publicerats en vettig test! Ska man dras med eller vara klok och avvaktande?
 
Ja, kanske det!?

Ja kanske blir det så. Har hela tiden suktat efter ett långt brännvidsomfång där jag både kan fota mina fåglar och ta en del landskapsbilder längs kustbandet utan att ha två kameror hängande längs axeln (smärre ryggproblem). Kompaktkameran håller inte riktigt måttet och jag vet att jag missar en massa bilder då jag inte orkar ta upp extrakameran ur ryggan! Det är väldigt frestande att kunna ersätta fullformat+400+tc och dessutom få zoom vid promenaderna längs kustbandet! Eftersom jag aldrig kommer att ersätta mitt 400/5,6 med 100-400 så är nya tamronzoomen faktiskt ett alternativ vid promenaderna.
 
Jag är inte övertygad. Jag tycker en del av bilderna som visats här i tråden och på andra ställen på Internet är mindre imponerand, andra är mycket imponerande. Att gluggen kommer att vara prisvärd är väl nästan självklart, att få den räckvidden för så "lite" pengar är ju nästan per definition prisvärt.

Däremot, kommer det att vara ett bra objekitvi är ju en mer intressant fråga och där skulle i alla fall jag vilja se lite mera direkt jämförelser innan jag lägger en order, men visst ser det lovande ut.
 
Det finns en hel del bilder med Tamronet att titta på redan nu.
Men det bästa är att prova själv.
Det är ute i fält som det blir intressant. Sitter fokus? Funkar stabiliseringen? Är det smidigt? etc...

En annan grej. Jag har tidigare haft 2 olika EF 300/4 IS L inget av dem var bra.
Till slut när jag i stort sett gett upp så hittade jag ett perfekt exemplar. Jag kunde testa det innan köp. Så man får nog räkna med att vissa objektiv håller ojämn kvalitet.
 
En annan grej. Jag har tidigare haft 2 olika EF 300/4 IS L inget av dem var bra.
Till slut när jag i stort sett gett upp så hittade jag ett perfekt exemplar. Jag kunde testa det innan köp. Så man får nog räkna med att vissa objektiv håller ojämn kvalitet.

Är du säker på att de fokuserade rätt och var kalibrerade? Jag köpte ett objektiv som var oskarpt i övre högra hörnet och i nedre delen men efter kalibrering hos serviceversktad funkar det perfekt.

Enligt vad jag läst kommer inte Tamron 150-600 till Pentax. Vet någon varför?
 
AF justering

Är väl ganska inne på att köpa detta objektivet från Tamron. Men läste jag rätt att någon skrev att Nikon inte tillåter AF mikrojustering på tredjeparts objektiv?
 
http://www.lensrentals.com/blog/2014/01/tamron-150-600-telezoom-shootout

På f5.6 är Tamronen lika skarp som Canon 100-400 på både 200 och 400. Samma vid 6.3.
Sweetspotten på 600mm är f8.

Har lagt upp betydligt fler rawbilder att leka med på bloggen. De som förövrigt bor i södermanland och nära Eskilstuna så har jag en Tamron 150-600 stående som demo på min avdelning på Media Markt där, en av de 20st som kom till Sverige :)

Summeringen på sidan var:
"My summary would be that the selection between a Tamron 150-600, Canon 100-400 IS, and Sigma 50-500 OS should be made on criteria other than MTF 50. There are some minor differences in resolution, but nothing that makes one clearly better than another. Price, weight, autofocus accuracy, effectiveness of vibration control, and a number of other factors (did I mention price?) are more important considerations when choosing among these lenses.
It’s pretty obvious that the Tamron has both 600mm range and the lowest price. These tests, and everything I see from photographers using the lens in the field, support that it’s of at least equal image quality. Some people will prefer the extra wide range of the Sigma, others the lighter weight of the Canon. But for a lot of people, the Tamron is going to be the best bang for the buck."
 
Ni som rockar 5D Mark III och 1DX. Vad kör ni för inställningar med en sånnhär lins vid fågelfoto, som kommer mot än dvs.

Kanske kan börja dela lite sånt här sen när fler är ägare :)
 
Ni som rockar 5D Mark III och 1DX. Vad kör ni för inställningar med en sånnhär lins vid fågelfoto, som kommer mot än dvs.

Kanske kan börja dela lite sånt här sen när fler är ägare :)

Hej

Bra fråga, skulle gärna höra vad mer erfarna fågelfotografer säger om detta. Har inte Tamronen, men väl dess föregångare - Tamron 200-500 och också en Canon EF L 400 5,6 som är min favorit tack vare av snabbhet och skärpa.

De inställningar jag väljer på en EOS Mark III är spotmätning av AF och jag tar bilderna med sikte på ögat. Det är det viktigaste. Jag fotar i RAW och kan oftast styra dispositionen i efterhand. Jag använder bländarförval och kör på största bländare för kortast möjliga slutare och låter kameran välja ISO själv oftast. Är det riktigt ljust, t ex på en Afrikansk savann sätter jag ett lågt ISO. Är det däremot dålig belysning sätter jag en kort slutartid så att jag inte skakar sönder bilderna. ISOt kan då skena iväg, men hellre det än ingen bild alls. Här ser jag en stor skillnad mellan EOS Mark III och Mark II - Mark III ger bra bilder även vid höga ISO. Vitbalansen styrs av vädret, och går ändå alltid att ändra i efterhand. Oftast tar jag - såklart - ett stort antal bilder vid varje tillfälle, bland annat eftersom någon bild brukar bli bra. Spotmätning är annars vanskligt och det är svårt att träffa rätt.

Eftersom jag har åkt en hel del på safari har jag kommit att gilla Beanbags. Har två eller tre med mig. Köpte några billiga rackare på Amazon som man fyller med 2,5 kg ris på plats.

Hälsningar


Klas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.