Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Hur?

Hur upplevde du snabbheten på AF? Har du kunnat jämföra med 400/5,6 + 1,4 konverter när det gäller AF och skärpa? Det ser lovande ut i alla fall. Väntar på fler testbilder under helgen av er som lagt vantarna på objektivet i fråga!!!
 
Hur upplevde du snabbheten på AF? Har du kunnat jämföra med 400/5,6 + 1,4 konverter när det gäller AF och skärpa? Det ser lovande ut i alla fall. Väntar på fler testbilder under helgen av er som lagt vantarna på objektivet i fråga!!!

AF känns snabb, jag kan bara jämföra med mitt 100-400 och tycker Tamron känns lite snabbare. Hade konverter på det gamla ett tag men hade ingen AF då, så det gick bort.
 
Ok!

Är det jämnbördigt med 100-400 så går det ju att stå ut. Sedan kan man ju använda ett snabbare objektiv (400/5,6 t.ex.) när man vet att man ska fota BIF. Fasen, det är nästan så man är på väg att lägga en order redan nu!
 
Om du tittar på datorn ser du till höger tre punkter, där öppnar sig en meny med bl a visa exif och visa andra storlekar. I albumets beskrivning står det vilka parametrar som gällde.

Intressant denna glugg :)
Länge sedan man såg ett så prisvärt och högpresterande objektiv.

Exif mm får jag dock inte fram....
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2014-01-17 kl. 16.56.31.png
    Skärmavbild 2014-01-17 kl. 16.56.31.png
    23.1 KB · Visningar: 865
Skarpare och snabbare autofokus än sigma 150-500 vad jag kan förstå och endast några tusen dyrare. Detta måste bli mitt nästa val.
 
De med 400'an är ju också bra, men svårt att jämföra. Troligen har du också behandlat dessa mer i redigeringen än Tamron bilderna där du skrivet att de i princip är enbart rawkonverterade. Så får man önska en test i helgen så är det jämförande på samma motiv med liknade förhållande samt redigering :)
 
Pris långt under Era gissningar.....

Överlag ser skärpan OK ut enl MTF men det hela hänger på priset: för 30.000:- är det inte så imponerande men för under 20.000:- vore det toppen. Däremot lär bokeh inte vara någon höjdare p g a den stora differensen mellan radiell och tangentiell skärpa.


Var har ni fått Era gissningar ifrån. Om jag inte helt har missförstått det hela så kommer den kosta ca 7000 kr i USA. Med sedvanliga påslag till Sverige så borde det rimligen hamna på ca 10 000 kr......Elller är jag ute och cyklar ???

Mvh,

Peter H
 
Var har ni fått Era gissningar ifrån. Om jag inte helt har missförstått det hela så kommer den kosta ca 7000 kr i USA. Med sedvanliga påslag till Sverige så borde det rimligen hamna på ca 10 000 kr......Elller är jag ute och cyklar ???

Mvh,

Peter H

Den går enligt uppgift tidigare i tråden gå att köpa för 10 990:- i Sverige. Spekulationerna om ett högre pris var bara i början i tråden innan priset var känt.
 
Beställde just ett ex från Japanphoto. De hade i lager i sin Internetbutik. 10990:- Synd bara att jag hinner åka till Cypern innan jag får gluggen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.