Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tamron SP 150-600mm VC
- Trådstartare J O Härnström
- Start datum
Stuge
Aktiv medlem
Hur upplevde du snabbheten på AF? Har du kunnat jämföra med 400/5,6 + 1,4 konverter när det gäller AF och skärpa? Det ser lovande ut i alla fall. Väntar på fler testbilder under helgen av er som lagt vantarna på objektivet i fråga!!!
AF känns snabb, jag kan bara jämföra med mitt 100-400 och tycker Tamron känns lite snabbare. Hade konverter på det gamla ett tag men hade ingen AF då, så det gick bort.
Janne H
Aktiv medlem
Om du tittar på datorn ser du till höger tre punkter, där öppnar sig en meny med bl a visa exif och visa andra storlekar. I albumets beskrivning står det vilka parametrar som gällde.
Intressant denna glugg
Länge sedan man såg ett så prisvärt och högpresterande objektiv.
Exif mm får jag dock inte fram....
Bilagor
Stuge
Aktiv medlem
Intressant denna glugg
Länge sedan man såg ett så prisvärt och högpresterande objektiv.
Exif mm får jag dock inte fram....
Aha, det kanske bara är jag som ägare som får se.
beetle
Aktiv medlem
Det går väl att ändra på?
Janne H
Aktiv medlem
Berätta gärna om tid, bländare och iso,
Hälsn.
/Jannenyfiken
Stuge
Aktiv medlem
Någon som har sett ett vettigt test vs Canon 100-400? Bilder på fåglar/fjäderdräkt och bladverk?
Om du tittar bland mina övriga Flickrbilder hittar du rätt många som är tagna med det objektivet, framför allt fågelalbumet.
anders.bengtsson.509
Aktiv medlem
Om du tittar bland mina övriga Flickrbilder hittar du rätt många som är tagna med det objektivet, framför allt fågelalbumet.
Det är lite svårt att jämföra eftersom exif-data inte syns. Om man vill är det enkelt att ändra i kontoinställningar. Hittar tyvärr heller inget album med enbart fåglar.
ErlandH
Aktiv medlem
Tack, jag vet hur bilder med 100-400 kan se ut. Men jag skulle vilja se ett direkt jämförande test.
Stuge
Aktiv medlem
Det är lite svårt att jämföra eftersom exif-data inte syns. Om man vill är det enkelt att ändra i kontoinställningar. Hittar tyvärr heller inget album med enbart fåglar.
Ok, hittade exif-inställningen så nu är det öppet. Trodde jag lagt fåglarna i album, men nu är det i alla fall gjort:
http://www.flickr.com/photos/per_stuge/sets/72157639861742766/
pdahlen
Aktiv medlem
De med 400'an är ju också bra, men svårt att jämföra. Troligen har du också behandlat dessa mer i redigeringen än Tamron bilderna där du skrivet att de i princip är enbart rawkonverterade. Så får man önska en test i helgen så är det jämförande på samma motiv med liknade förhållande samt redigering
anders.bengtsson.509
Aktiv medlem
Ok, hittade exif-inställningen så nu är det öppet. Trodde jag lagt fåglarna i album, men nu är det i alla fall gjort:
http://www.flickr.com/photos/per_stuge/sets/72157639861742766/
Tackar! Många fina bilder med EF 100-400mm men jag tycker det verkar som att Tamron på 600mm tom. är något bättre än Canon på 400mm. Om det stämmer lutar det starkt åt ett Tamron även för mig.
TheHammer
Medlem
Pris långt under Era gissningar.....
Var har ni fått Era gissningar ifrån. Om jag inte helt har missförstått det hela så kommer den kosta ca 7000 kr i USA. Med sedvanliga påslag till Sverige så borde det rimligen hamna på ca 10 000 kr......Elller är jag ute och cyklar ???
Mvh,
Peter H
Överlag ser skärpan OK ut enl MTF men det hela hänger på priset: för 30.000:- är det inte så imponerande men för under 20.000:- vore det toppen. Däremot lär bokeh inte vara någon höjdare p g a den stora differensen mellan radiell och tangentiell skärpa.
Var har ni fått Era gissningar ifrån. Om jag inte helt har missförstått det hela så kommer den kosta ca 7000 kr i USA. Med sedvanliga påslag till Sverige så borde det rimligen hamna på ca 10 000 kr......Elller är jag ute och cyklar ???
Mvh,
Peter H
afe
Aktiv medlem
Mvh,
Peter H
Den går enligt uppgift tidigare i tråden gå att köpa för 10 990:- i Sverige. Spekulationerna om ett högre pris var bara i början i tråden innan priset var känt.
Ellery Sneed
Aktiv medlem
Beställde just ett ex från Japanphoto. De hade i lager i sin Internetbutik. 10990:- Synd bara att jag hinner åka till Cypern innan jag får gluggen.
J O Härnström
Aktiv medlem
Beställde just ett ex från Japanphoto. De hade i lager i sin Internetbutik. 10990:- Synd bara att jag hinner åka till Cypern innan jag får gluggen.
+1, hoppas att det stämmer så att den finns i lager.
Blir inte alls avundssjuk, åka till Cypern när man kan få känna på Tamronet