Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron AF 70-200/2,8 Di Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror nog inte det är precision egentligen som gör den trög. Det är nog mer massan glas som den lilla motorn skall sätta fart på och sedan bromsa.
Ta en titt in i ett 85/1,2 så ser man att det sitter mycket glas därinne som rör sig.
 
Flash Gordon skrev:
Tror nog inte det är precision egentligen som gör den trög. Det är nog mer massan glas som den lilla motorn skall sätta fart på och sedan bromsa.
Ta en titt in i ett 85/1,2 så ser man att det sitter mycket glas därinne som rör sig.
Provkörde 85/1,2 idag och den tog tid på sig.
 
Då vet du vilken klump det är. Jag har en så jag vet hur den är. Långsam och trygg.
Jämför det med 100/2,8 macro.
Den är betydligt rappare men måste ställa skärpan ännu mer noga.
Eller för att vara exakt.

85/1,2 största öppning och närgräns 90 cm, skärpedjup 7 mm.
100/2,8 macro usm största öpping 2,8 och närgräns 31 cm, skärpedjup 1,1 mm
 
Klämde på den på Elmia idag, och den verkar väldigt bra byggd osv.

Väntar bara på att kommer med en stabiliserad snart! =)
 
laan skrev:
Klämde på den på Elmia idag, och den verkar väldigt bra byggd osv.
...
Låter lovande - bra byggd, mycket god bildkvalitet, och överraskande lågt pris. Bör nog kunna bli något!

Kanske bäst att förklara att det är Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro som vi talar om.

...
Väntar bara på att kommer med en stabiliserad snart! =)
Lär nog inte ske i brådrasket tyvärr. Men det går ju att ordna... :)
Det är ju bara att vänta lite och köpa Sony/Minolta-versionen plus ett Sony kamerahus, eller vänta lite längre (lev-tid ej specificerad) och köpa Pentax-versionen samt ett d:eek: hus, så blir allting stabiliserat...
 
Jag var på mässan idag och tog en provbild med Tamronen. Bilden är en helt obehandlad RAW konverterad till JPEG iso 1600 bländare 2,8. Riktigt skarpt om du frågar mig.

En kille jag träffade beställde gluggen på stående fot och skulle hämta sin i Scandinavians butik senare på dagen. De hade visst fått hem tre stycken nu i veckan.

I övrigt så tyckte jag gluggen var skapligt snabb i af, så länge man inte gör förflyttningar från typ 2 meter upp till 20 meter. Vid normalt af-arbete så är den snabb. Visst missljud som brukligt är med gluggar utan focusmotor. Rent fysiskt med motljusskyddet monterat är den väldigt lik Nikons 70-200. Den känns mycket välbyggd och robust, ingen manuell override men väl en skapligt lättmanövrerad clutchmekanism. Jag bifogar en Picasalänk till testbilden.
http://picasaweb.google.com/paulinnergard/Test/photo#5185863265002686162g

OBS! det är bilden på killen (min kompis) med skärpan på ögat
 
Senast ändrad:
Jag såg på Tamrons hemsida att de har 6-års USA-garanti på objektiven. Men är det någon som vet hur det funkar med garanti om man importerar från USA? Jag har för mig att Sigma har 1år garanti osavsett var man köpt det, men att tex Canon inte har det.
 
det där ljudet är precis som på 17-50..

Helt ok så länge den inte jagar enligt mig.

Börjar bli mer och mer sugen på 70-200..
 
Hoppas att den kommer till Pemtax snart! Eller iallfall att ett datum kommer fram.

Är det pga att Tamron inte gjort några med inbyggd motor till Pentax tididgare som den tar lite tid?
Eller är det så att den är olika i själva "optiken" också mellan olika kameramärken?
 
Ja, då var ordern lagt. Hoppas det är godis i paketet denna gången oxå :)
Detta måste bara vara ett bra köp, fin glugg till bra pris.. Sigman kostar ju 1000:- mera samt att Sigma o Canon visst inte går så bra ihop alla ggr.

Hoppas det funkar skapligt med Soligors 2X konverter,tänkte använda det när den behöver skrämmas upp lite... ;)
 
nån som har detta objektiv och har eller har haft sigmas motsvarande som kan nämna nåt om skillnader i bildkvalitet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.