Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di-II LD

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är autofokusen på en Tamron XR normalzoom om man jämför med Tokina ATX och Sigma EX? Sigma har ju ingen HSM och roterande fokusring på 18-50/2.8, kan man förvänta sig bättre funktion på de kommande konkurrenterna?

/ Leif
 
Letade runt lite och Technikdirekt kommer ta 389 Euro för Tamrons 17-50mm F/2.8 XR Di-II LD, dvs c:a 3600:- De tar samma pris för Sigmas 18-50 2.8 EX.

I Usa tas de $409 för Sigmat, dvs 3022:- och $449, dvs 3317:- för Tamron. Men då blir det ju lite frakt och tull också.

Undrar bara när de kommer...
 
Hoppas intresse finns kvar i denna tråd.

Såg att Cyberphoto prissatt denna nu till ... håll i Er... 4185 kr!

Verkar vara uppdaterat idag?


Nu är det bara en tester kvar. Hoppas leverans håller i sig till nu i Maj.
 
Vapo skrev:
Hoppas intresse finns kvar i denna tråd.

Såg att Cyberphoto prissatt denna nu till ... håll i Er... 4185 kr!

Jodå, intresset finns kvar, vill se en jämförelse med sigma 18-50 2.8, är Tamrons lika bra eller bättre slår jag till...

Bosse
 
Har denna glugg motsvarande USM eller HSM? Eller har den intern fokusering överhuvudtaget?
 
Fotokungen

Frågade Fotokungen just, och de kommer att ta 3995 kr (!) för objektivet när det kommer in - de vet inte exakt när.
 
Man börjar lite stilla undra hur fasen den kan komma till butik i Maj när den inte ens blivit testad nånstans än. Troligen lär det väl skjutas upp i evighet precis som så många andra produkter:-( Blir nog Sigma 17-70 istället. Synd på den mindre bländaren vid långa brännvidder bara.
 
Makten skrev:
Man börjar lite stilla undra hur fasen den kan komma till butik i Maj när den inte ens blivit testad nånstans än. Troligen lär det väl skjutas upp i evighet precis som så många andra produkter:-( Blir nog Sigma 17-70 istället. Synd på den mindre bländaren vid långa brännvidder bara.

Jag har fått uppfattningen att leverans sker någon gång i Juni. Det är lite synd eftersom semesterresan med fru och tre barn går av stapeln första veckan i Juni....
 
Vapo skrev:
Jag har fått uppfattningen att leverans sker någon gång i Juni. Det är lite synd eftersom semesterresan med fru och tre barn går av stapeln första veckan i Juni....
Ja, det är ju det. Vänta och missa massa kul fotograferande eller köpa nåt enklare nu och gräma sig sen;-)
Helst skulle jag vilja se vad Tokina 16-50 går för, men den kommer inte förrän i höst, och det är för länge kvar. Den där sista millimetern vidvinkel är nog inte så dum, och det ser ut att vara mycket mer gediget med metallhölje och så.
 
BH Photo anger att de har objektivet med canonfattning "in stock". Ska springa bort till fotoaffären här i Indianapolis i morgon och höra om de fått in det än. *hoppas*
 
MartLenn skrev:
BH Photo anger att de har objektivet med canonfattning "in stock". Ska springa bort till fotoaffären här i Indianapolis i morgon och höra om de fått in det än. *hoppas*

ska själv till BH om ca en vecka och ska titta på det då. lite trist att de tar mer betalt för Tamronen än för Sigmat.
 
Det där var ju inte några bilder som "sålde" objektivet. Jag skulle aldrig köpa det om det där var ett bra resultat. Även om de var tagna med ISO320 och slutartid 1/50, 17 mm, så var det riktigt suddiga i mitt tycke. Dålig fokus.
 
Tulpanbilden var väl bra, men den visar ju inte kantskärpa och sånt. Dock ser ju bokehn rätt skaplig ut:)
Bilden från mässan kunde lika gärna vara tagen med vilken skitglugg som helst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.