Annons

Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di-II LD

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigma 18-50 /2.8 EX DC verkar kännetecknas av ojämn byggkvalitet. Tamron verkar ha bättre rykte och då kan AF17-50mm F/2.8 bli en hit.
 
masur skrev:
Sigma 18-50 /2.8 EX DC verkar kännetecknas av ojämn byggkvalitet. Tamron verkar ha bättre rykte och då kan AF17-50mm F/2.8 bli en hit.

Ojämn byggkvalite på Sigman vet jag inte, däremot så finns det många rapporter om B/F-fokus & det verkar ju mer vara en fråga om kompatibilitetsproblem med kamerahus som oftast kan justeras, dock tyvärr inte alltid...

Tamrons 28-75 är däremot mycket ojämn vad det gäller glapp, har kännt på ett gäng & det varierar kraftigt. Mitt är dock värst:) Det optiska verkar dock hålla hög & jämn kvalite & glappet kan man leva med...

Om man ska snacka om byggkvalitetskänslan så tycker jag helt klart att Sigman känns trevligare & stabilare i handen, nu ska man ju dock fotografera med objektivet & inte sitta & klämma på det:)
 
Jag håller med dig Larsa - man blir ju lite av en underdog om man kör med allmänt rassliga o risiga pryttlar, som dock levererar på topp!! (..var därför jag sålde D7D'an - den gav ett alldeles för proffsigt intryck, och skruvade upp förväntingarna på mina semesterbilder på tok för högt!)

/Per
 
Japp - ska banne mig knalla ner till månglarn på hörnet och se om det fortfarande finns nån meter Velvia på hyllan! :)

/Per

(tja, men jag har förstås en Canon A620 att tröstfota med)
 
en annan grej är ju att den här nya Tamronen kanske ÄR 17-50mm, till skillnad mot Sigmas 18-50 2.8, som mer är typ 19-47mm..........
Ifall bildkvaliteten är bättre eller lika bra som sigman (som jag har nu) så kommer jag att byta till Tamron.
 
Vågar vi tippa på att Canon presenterar nåt liknande på PMA? Lite märkligt är det väl att både Tamron o Sigma klarar av det som ingen av kameratillverkarna själva gör..? (jag blundar för Nikons 17-55/2,8)

/Per
 
Canon har ju aldrig varit direkt bra på ljusstarka zoomar till konsumenterna. De har kört på IS istället med 28-135 IS och 17-85 IS.

Så nog vore det på tiden att de ändrade sig. Men tills dess så finns det ju Tamron och Sigma och även Tokina.
 
Per skrev:
Vågar vi tippa på att Canon presenterar nåt liknande på PMA? Lite märkligt är det väl att både Tamron o Sigma klarar av det som ingen av kameratillverkarna själva gör..? (jag blundar för Nikons 17-55/2,8)

/Per

Vore ju bra med mer att vaelja paa, aeven om jag tror att canons blir foer dyrt foer mig, men paa sikt saa kanske man faar raad...Frugan har ett sigma som funkar bra, saa jag hade taenkt sikta in mig paa ett saant...Men nu faar man se...
 
Jo nu har Canon kommit med en 17-55 F2.8 IS USM
Kostnad ca 10000:- ($1150 + div. moms&tull)
Lite dyrare än Tamrons variant... Minolta hade rätt när dom sa att man ska bara behöva betala för antiskak en gång. :eek:)
 
Ja nu blir den här linsen högintressant då Canons är alldeles för dyr. Synd bara att den antagligen ligger nån/några månader framåt i tiden.
 
Varför inte köpa Sigmat redan idag då? Har du någorlunda tur (inga miljonvinstodds i alla fall) så får du ett bra ex direkt, och då har du ett riktigt fint 18-50/2,8, till ett bra pris?

/Per
 
Per skrev:
Varför inte köpa Sigmat redan idag då? Har du någorlunda tur (inga miljonvinstodds i alla fall) så får du ett bra ex direkt, och då har du ett riktigt fint 18-50/2,8, till ett bra pris?

/Per
Jo funderar på det. Är dock lite bränd av Sigma just nu med ett 28-70 EX DG som frontfokuserade och blev inte heller bättre av "omchippning"/kalibrering. Ska testas av Cyberphotos egna tekniker nu. Har just nu ingen lust att betala ~4800kr för Sigmas 18-50 (19-47mm i verkligheten - ett minus) och beställer man från Tyskland får man den ju betydligt billigare men då är det risken med AF-strul...
 
magnus.bark skrev:
Du verkar i stort bönhörd!

Japp! Hurra! Är förvånad faktiskt.
Men den är tyvärr lite för dyr för mig, arma amatör :(
Hade hoppats på nåt för runt 7000:-

Det får nog bli Tamronen iallafall, om den är lika skarp som sigmat.
Mitt Sigma 18-50 2.8 blev nämligen just stulet (med 350d, 3 objektiv och hela bagen, tjosan!), så man kanske skulle ge Tamron en chans.

Min förhoppning är detta:

1) Att Tamron 17-50 2.8 är lika skarpt som Sigmat (dvs j*kligt skarpt!).

2) Att den inte har lika mycket gulstick.

3) Att den ÄR 50mm och inte typ 47mm som Sigmat.

4) Att den har säkrare autofokus (Sigmat hade helt ok AF, men vad tusan)

Var tror ni - kommer det att slå in?
 
Omnicolor skrev:
Japp! Hurra! Är förvånad faktiskt.
Men den är tyvärr lite för dyr för mig, arma amatör :(
Hade hoppats på nåt för runt 7000:-

Det får nog bli Tamronen iallafall, om den är lika skarp som sigmat.
Mitt Sigma 18-50 2.8 blev nämligen just stulet (med 350d, 3 objektiv och hela bagen, tjosan!), så man kanske skulle ge Tamron en chans.

Min förhoppning är detta:

1) Att Tamron 17-50 2.8 är lika skarpt som Sigmat (dvs j*kligt skarpt!).

2) Att den inte har lika mycket gulstick.

3) Att den ÄR 50mm och inte typ 47mm som Sigmat.

4) Att den har säkrare autofokus (Sigmat hade helt ok AF, men vad tusan)

Var tror ni - kommer det att slå in?
Om vi har tur, är dock inte säker då jag tror att Sigman är ett lyckokast för det priset.

Nu borde ju dock Tamron testa sin nya skapelse mot Sigman som är den stora konkurrenten så man kan ju alltid hoppas på att dom lyckas...

Är faktiskt mer spänd på hur Canons motsvarighet står sig optiskt mot sigma & Tamron, trots att jag kör KM:)

//Larsa, nyfiken bara...
 
Per skrev:
Hmm, det där har jag aldrig hört förut, nu blev jag nyfiken?
Den här bilden är tagen med det objektivet, och helt oredigerad vad gäller ljus och färg. Nog är väl de vita ytorna ganska rena o fina?

/Per
De flesta är överens om att Sigma har en varmare (gulare) färg än Canon mfl. Är nog det han menar.
 
Enligt Focustrading: Tamron 17-50mm med Canon fattning kommer i Maj. Priset hamnar ungefär på 4995:-.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.