Väcker denna tråd till liv då det nu finns priser satta i USA.
17-50 kostar där 450-460 USD
Omsatt till EUR baserat på vad andra jämnförbara kostar mellan USA och Tyskland skulle 17-50 kosta ca 409-429 EUR ~ i Sek blir det 3850 - 4050 + en tvåhundring i frakt.
Kul liten historia om kunskap från den svenska generalagenten.
Jag mailade för nån vecka sedan Tamron DE i Tyskland för att se när priser skulle börja annonseras hos tyska återförsäljare. Tamron DE vidarebefodrar mig då till den svenska generalagenten som svarar att "så fort dem köpt in produkten kommer pris att annonseras till svenska handlare" (i korthet) och jag som privatperson är välkommen att få pris från svenska handlaren.
Jag svara och tackar för informationen men beklagar mig över prisskillnaden och ifrågasätter i mitt svar att import från Tyskland är mycket billigare, samt att det låg till grund i min ursprungliga fråga till Tamron DE (citerar mig själv)
- "Det är uppenbart att någonstans finns det någon (Tamron – Ni – ÅF) som lägger på för mycket marginal utan att tillföra ett mervärde för den svensk konsumenten"
Generalagenten svarar då att vid import från tyskland (citat svar)
- "Du kan naturligtvis handla i Tyskland, tänk bara på att du ibland får betala svensk moms på produkten i alla fall, samt en administrationsavgift (runt 50
så att i vissa fall blir det inte dyrare att handla ”inhemskt”."
Yeah right säger jag och reder snabbt ut vilak momsregler som gäller samt (citat mitt svar)
- "Visst det finns det en regel gällande omsättningströskeln, men vad jag erfar gäller den inte de butiker jag tittar på i Tyskland"
Historien slutade sedan lyckligt, men mindre bevandrade personer i importfrågor kanske hade "skrämts" till inhemsk handel pga detta uttalande från mellanledet.
Tillägg skall väl sägas att jag föredrar att handla på hemmaplan (har gjort det i allt som ligger i min kameraväska), men kan jag spara ca 25% som är skillnade SWE mot DE så gör jag gärna det.
25% motsvarar lite mer 1000 kr och vad jag tror så är detta generalagentens för mig onödiga "förtjänst" som för mig inte tillför något.
End of story.