Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di-II LD

Produkter
(logga in för att koppla)
CP har sålt två stycken, 3 stycken är på väg in, dock är inget leveransdatum satt.
 
Re: Re: Re: Re: Tamron 17-50 f/2.8 vs Canon 17-40 f/4 L

Makten skrev:
Antar att du har tillstånd att lägga ut de där bilderna, eller har tagit dem själv? Inte så smart annars.
Lagligt är det _kanske_ inte, men smart är det.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Tamron 17-50 f/2.8 vs Canon 17-40 f/4 L

bEPH skrev:
Lagligt är det _kanske_ inte, men smart är det.
Hehe, tja. Jag tänkte mest att risken för "upptäckt" är rätt överhängande när "alla" sitter och letar efter bilder med detta objektiv på nätet nu;-)
Nåja, det är väl bara att hoppas att ägaren av bilderna inte misstycker, men man borde nog kontakta denne först (vilket jag ju inte vet om är gjort förstås).
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tamron 17-50 f/2.8 vs Canon 17-40 f/4 L

Makten skrev:

Nåja, det är väl bara att hoppas att ägaren av bilderna inte misstycker, men man borde nog kontakta denne först (vilket jag ju inte vet om är gjort förstås).

men, bah, det har jag ju gjort så klart. :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tamron 17-50 f/2.8 vs Canon 17-40 f/4 L

Omnicolor skrev:
men, bah, det har jag ju gjort så klart. :)
Ok, ber om ursäkt! Det var ju så tätt inpå att jag trodde att du helt sonika hade norpat bilderna utan att fråga;-)
 
Vapo skrev:
Nej NUUU! Imorgon finns inte!

okej, okej - ska lägga upp bilder ikväll!

första intryck - gediget, välbyggt, skarpast vid 5.6, rätt mycket CA vid 17mm 2.8-4, men sen försvinner det. Aning snabbare fokusering än sigma 18-50, och säkrare fokus. Verkar inte så jäkla skarpt vid f2.8 50mm, men som sagt, ska testa vidare.....
 
Omnicolor skrev:
okej, okej - ska lägga upp bilder ikväll!

första intryck - gediget, välbyggt, skarpast vid 5.6, rätt mycket CA vid 17mm 2.8-4, men sen försvinner det. Aning snabbare fokusering än sigma 18-50, och säkrare fokus. Verkar inte så jäkla skarpt vid f2.8 50mm, men som sagt, ska testa vidare.....

Uhumm..ahhaaa...ok

Antar att du menar Sigmas EX 18-50?

Svar man skulle vilja ha förutom ren bildkvalitet, är hur snabb fokus (om du jämnför med te x C USM/S HSM)? Byggkvalitet? + säkert hundra andra frågor men jag titta in i kväll igen för att se din första ordentliga åsikt.

Grattis förresten till tidig leverans!
 
Får man önska något vore det kul att se kantskärpan vid 17 mm 2,8 och kanske även på 50 mm 2,8. Gärna en tegelvägg ;)
 
Jag är ingen proffstestare, men jag ska göra mitt bästa. Tänkte jämföra med kitoptiken lite.
Åtekommer om några timmar.
 
litet test här:

okej, jag har gjort en jämförelse med kitoptiken här:

http://www.content.frac.dk/tamron1750/tamron1750vscanon1855

Byggkvalitén är mycket bra, men jag är inte van vid L-optik så det får ni ta med en nypa salt. Helt annan klass är plastiga kitoptiken så klart.
Tycker nog att den är i klass med sigma 18-50 2.8.

Fokuseringen är snabb och rätt säker. Dock låser den ibland en aning fel, och när det är vid f/2.8 kan det ju bli lite trist.
Den har också ett "vinande" ljud. Inget som stör mig nämnvärt dock.

Om jag jämför med Sigma 18-50 2.8, som jag hade förut, så har Tamronen mycket bättre hörn/kantskärpa är Sigmat. Är inte säker dock på vilken som är absolut skarpast i mitten - kan faktiskt vara sigmat, men det är ingen promenadseger.
Sigmat "jagade" också fokus mer.

Tamronen har en aning varmare ton är kitoptiken, men det är inte så mycket att det stör mig. Mitt Sigma 18-50 2.8 hade en mycket varmare ton, som jag inte gillade.

Som ni ser av testet så smiskar Tamronen kitoptiken med en liten käpp på munnen.
Bättre kontrast och skärpa.

En lite oroande grej är dock att när jag gjorde testet (MLU, stativ, timer) så fick jag flera gånger "error 99" när tamronet var på. Om det fortsätter med det spelar det ingen roll hur bra det är - utan åker tillbaks till Fotokungen.

Får se imorn. Nu måste jag ta lite riktiga bilder också.
Ha det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.