Annons

Tamejtusan, 450D har snabbare AF än 40D :-)

Produkter
(logga in för att koppla)
För att det är så. Kameror mäter bara en gång. För att bli lite mer detaljerad än du: Ingen AF algoritm itererar, eller "beräknar flera ggr för att ändra sig längre fram i processen". AF mäts EN gång och sen får objektivet helt enkelt lyda order. Det finns inte nån AF-algoritm som mäter om och om igen för en och samma exponering. Det handlar om en mätning som tekniskt mäter fasdifferensen mellan skärpa och oskärpa, that's it. Iom denna enda mätning, så beräknas skillnaden mellan objektivets nuvarande läge, och RÄTT läge. Huset, oavsett om det är 5D MkII, 350D eller 50D eller vad som helst begär en och samma förflyttning av objektivet fokusmotor. Objektivet blir inte snabbare eller långsammare beroende på kamera. Det lyder bara order.

Läs länken kring hur AF arbetar som jag skickade så kanske du förstår mer.

om det inte står pentax på kameran... då mäter den flera gånger... skitstörande...
 
Vadå usel? Canons AF är antagligen marknadens bästa. Kan inte hjälpa dig om du inte förstår principerna för AF eller kan läsa vad som finns beskrivet. Det skulle förvåna mig om nåt annat kameramärke arbetade annorlunda, men om du har nån fakta istället för det du kommit med hittills vore det intressant att höra.
Fakta är att AF "gafflar in sig" när ljuset är lågt med min kamera (Nikon D700). Den avbryter alltså inte sina försök att fokusera om den missar, backar, och missar igen.

Canons AF är antagligen inte usel eller uslare än Nikons. Men den kan mycket väl funka helt annorlunda rent reglertekniskt.
 
Om en Canonkamera är så ur fokus, att AF-sensorn inte kan reda ut vart optiken ska ta vägen, kör den genom hela fokusområdet två gånger, för att försöka hitta någonting att ta på. Denna genomkörning går långsammare om det är dåligt ljus.
Hittar den inget på dessa två "åkningar" ger den upp och väntar tills du trycker igen. Finns ju ingen anledning att åka fram och tillbaka när det ändå inte finns något att fokusera på.

Man kan höra att en Canonkamera, som körs med One Shot AF, gör en fokuseringsrörelse och sedan, under vissa förhållanden, en finjustering på denna, innan den tycker sig vara klar. Förmodligen har de lagt till den där finjusteringen för att minska på bommade fokuseringar. Jag har inte tänkt på om detta bara sker med optik med minst f/2,8 (högre precision i fokuseringen), men det kanske någon annan vet?
 
Det kanske är så enkelt att kameran vid dåligt ljus just inte kan mäta på första försöket. Det även om fotografen kan konstatera att fokus inte befinner sig "way off". Sensorn däremot, kan inte se det i svagt ljus. Så då vidtar den transport som både du och jag nu beskrivet. Men nu blir den inte så lång. Redan efter någon "mm" under första transporten lyckas sensorn mäta, men eftersom objektivet är under rörelse så får det order att gå tillbaka till en viss punkt. Det kan uppfattas som en ommätning eller justering men är i själva verket resultatet av att "åkningen" satts igång.

Utomhus, med ett kraftigt felfokuserat 30-700, blir effekten betydligt mer dramatiskt. Då märker man fram och återgången på ett helt annat sätt och det är tydligt att kameran valt en annan metod än "standard".

Det kan såklart finnas andra metoder. Skillnaden vid 2.8 eller bättre har jag snarast tolkat som att objektivet rör sig i finare steg, närmare bestämt en tredjedel så långa som vid andra objektiv. Men den delen och siffran är säkert Canonspecifik.
 
Eos 450D har dessutom fin bildkvalitet och jag kan undra varför inte 50D fick den sensorn. 450D hade helt klart kunnat ha betydligt högre ISO än 1600.


Det är väl Canon-marketing. 17-55/2.8 fick ingen "L", trots tillräcklig bra optiska egenskaper. Och 50D fick 15 Mpix för skilja sig från Nikon D90 och Sony D350. Priset är sämre (i alla fall knappast bättre) bildkvalitet. Och uplösningen är sämre än förväntat (dpreview).
 
Det är inte bara vid dåligt ljus, utan även vid vissa motiv i bra ljus, som jag har märkt att kameran ibland gör två fokusrörelser, trots One Shot AF. Den längre, som gör att den kommer in nästan till fokus, och sen en synnerligen kort rörelse ytterligare. Känns som att de mäter en gång till och om nödvändigt gör en andra korrigering.
 
Aha, här är nog svaret (citat från patentskriften):

"Although the camera does not take a "second look" to see if the intended focus has been achieved, the lens does take a "second look" to ensure it has moved the direction and distance commanded by the camera (it is a "closed loop" system). This second look corrects for any slippage or backlash in the lens mechanism, and can often be detected as a small "correction" movement at the end of the longer initial movements."

Objektivet gör alltså ibland en egenjustering. Ryckningen beror då inte på ny mätning från AF, utan att objektivets egna elektronik/mekanik konstaterat att den inte hamnat helt rätt jämfört med ordern som kameran gav. Lite som rättning i ledet alltså.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.