ANNONS
Annons

Ta med kameran till hulsfredsfestivalen!

Produkter
(logga in för att koppla)

ohls

Aktiv medlem
Tänkte bara passa på att tipsa att man inte behöver något särskilt tillstånd för att fotografera på hultsfredfestivalen det är frittfram alltså. Fast för min egen del som kommer kameran ligga hemma annars kommer man supa bort den.

/ohls

Det var skumt.. När jag jobbade som scenvakt för två år sedan var det skitnoga att det skulle vara pressfolk bakom staketet.. I publiken har man väl alltid fått fota? Sen finns det ju alltid enskilda band som har fotoförbud, men det är ju inget som festivalen rår över!

ja alltså det var in på området jag mande inte framför staketet vid scenen

Forslund skrev:
...I publiken har man väl alltid fått fota?...

Jag minns runt 87-88 då det var förbud mot att använda ”för långa objektiv” vid stora scenen!

Stod man nära scenen med ett 80-200 försökte vakterna knuffa till objektivet och skrek åt en att ”du får inte använda långa objektiv”.

För att slippa sådant satte jag på mitt 135 utan motljusskydd. Då var det lagom långt tydligen.

Där är väl allmän plats. Ingen kan förbjuda en att fotografera från den plats man befinner sig på, eller har jag fel?

..nej, men kanske att artisterna tycker det är jobbigt om där springer hundra fotografer och dokumenterar dem, eller? Rätten har man kanske på sin sida? Men ber dom en att inte fotografera är det väl bara att respektera det.

Wolfgang skrev:
Där är väl allmän plats. Ingen kan förbjuda en att fotografera från den plats man befinner sig på, eller har jag fel?

Om kommunen i Hultsfred hyr ut mark till en privat arrangör har de rätt att bestämma vilka regler som gäller på området. Exempelvis totalförbud mot att fotografera. (Vilket det aldrig varit på H-festivalen.)

Se det så här, krävs det biljett för att komma in? Då kan arrangören också sätta ett fotoförbud, eller som på EMA-Telstars konsert med U2 på Ullevi, att det var OK med 50 mm objektiv.

En klassiker i juridiksammanhang är vattenfestivalen i Stockholm där pressfotografer förbjöds fotografera på Skeppsholmen trots giltigt fotopass. Vakterna gick efter de stora skyltarna som var uppsatta överallt med ”fotoförbud” och det blev gräl med viftande presskort och ackrideringspass.

Ja, alltså, biljetten har ju ingen betydelse.

Vad jag menar är alltså att om arrangören kan styra vem som får komma in kan de också styra vad dessa personer får göra på området. När man går in på det inhägnade området gör man en överenskommelse, du får komma in här men du får inte fotografera. Eller Du får fotografera här men bara med max 50 mm objektiv. Och så vidare.

Tack, Mikael. Jag förstår, men om det inte har varit något allmänt fotoförbud, då kan ju området betraktas som allmän plats, och i så fall får man ju fotografera med teleobjektiv. Jag har aldrig hört att det finns restriktioner för objektiv, om man fotograferar från allmän plats.
I så fall får de hänger upp en skylt att man inte får plåta med objektiv längre än t ex 135 mm när det gäller småbild. Och då är nästa fråga, hur kan vakterna kolla i vilket läge man har ställt in sitt zoomobjektiv?
De kan inte ta filmen ifrån en heller, och man kan inte bli utslängt heller, eftersom det inte finns någon förbudsskylt.

mipert skrev:
Jag minns runt 87-88 då det var förbud mot att använda "för långa objektiv" vid stora scenen!
Jag hade inte heller velat ha stora metallklumpar i huvudhöjd med publiken om jag hade varit arrangör för den typen av tillställningar.

En annan anledning till att det brukar vara fotoförbud på större konserter är att banden ofta säljer egna foton från tillställningen och att de vill ha koll på vad för bilder som sprids på dem. Det är däremot oftast okej att ha med sig pocketkameror då dessa omöjligt kan producera bilder som är bra nog att sälja till t ex tidningar.

Detta är iaf min erfarenhet då jag plåtat mycket på Arvikafestivalen (med just pocketkamera)

Så här står det i alla fall på rockparty.se
"Kameror och inspelningsutrustning brukar man inte få ta med sig, hur är det i Hultsfred?
Både och! Du FÅR ta med alla typer av stillbildskameror - även systemkameror! Dock får du INTE ta med dig din videokamera (gäller även alla typer av DV-kameror!) eller ljudinspelningsutrustning. Våra vakter har rätt att beslagta otillåten utrustning inne på festivalområdet."

I så fall borde man väl skrivet något om man inte för ha något visst objektiv eller något annat!

Roskilde

Är det någon som vet hur det ligger till på Roskilde?

Förra året hade jag med min gammla Canon AE-1 + 50mm + 35-70mm, och det var det ingen som brydde sig om. Det var första året jag vågade ha med mig systemkamera, så i år åker nog T-90:an + lite bättre optik med.

Kan det tänkas att vakterna börjar gnälla för att den ser större och "mer profs" ut?

Det vore bra att veta i förväg, så jag inte tar med kameran i onödan.

Jag tyckte mest det var roligt när vakterna stod och viftade för att hindra fotografer att ta bilder med ”långa objektiv”.

Unga killar som hade fått en order de inte riktigt visste hur de skulle hantera när de upptäckte att 35 killar (inga tjejer) stod längst fram med 80-200 och väntade på Motorhäd och Catherina & Waves eller vilka det nu var igen.

Som sagt, av med motljusskyddet så blev objektivet lagom ”långt”.

Van Morrison ville inte ha några kameror alls synliga från scen. Så, vi backade ett steg och lät söta flickor ställa sig framför oss. Korta flickor. Problemet löst.

Tycker hela grejen med skivbolag som har åsikter om folk får fota från publiken eller inte är lite larvig...

Var med brorsdottern på Backstreet boys i globen för nått år sedan. Jessica blev ifråntagen sn engångskamera av en vakten. Jag frågade givetvis varför och han svarade "bolaget vill ha kontroll över vilka bilder som kommer tryckas på tröjor osv"!

EN kompaktkamera med blixt som räcker tre meter max!?! Det blir ju skitbilder som ingen vill ha på en tröja! Både jag och Jessica blev MYCKET besvikna. Det var ju viktigt för henne...

Mipert, Du brukar veta det juridiska.....

Jag bara undrar om en vakt verkligen kan beslagtaga en kamera.
En polis får ju inte göra det, inte ens ta filmen från mig, utan det krävs beslut av åklagare. Undantag för skyddsobjekt, förstås.
Vad skulle hända om man vägra ge vakten sin kamera?
På EM i konståkning fick man plåta från sin plats med vilket objektiv som helst. Men det fanns en förbudsskylt mot blixt, vilket jag kan förstå.
Till privatbruk måste jag kunna fotografera även på en rockfestival. Det blir naturligtvis en annan sak, när jag gör pengar av bilderna på ett eller annat vis.
Egentligen borde man pröva hur långt man kan gå med plåtandet på Hultsfredsfestivalen.

Jag har skrivit till Hultsfredsfestivalen och erhållit följande svar:

"Hej
Du får fotografera med stillbildskamera på hela området. Tyvärr finns det en del utlänska turneledare som har svårt för teleobjektiv och ibland ger sig på dessa fotografer ute i publikhavet (något vi absolut inte stödjer).

Gällande lagen så är vi arrangörer på en offentlig tillställning dit man skall ha biljett för att komma in. När man köper biljett som besökare underställer man sig samtidigt vissa regler för att få komma in. Bland dessa regler bestämmer vi bla vad man får ha och inte ha med sig.

Mvh
Patrik Axelsson"
Så enkelt är det! :<)
Mvh Wolfgang

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar